Meer telefoonoplichting in Haarlem

Een oudere vrouw is aan het bellen

Wat doet u als de bank belt met de waarschuwing dat uw rekening in gevaar is? In Haarlem zien we deze vorm van oplichting de laatste tijd vaker.

Criminelen doen zich aan de telefoon voor als medewerker van de bank en komen zo aan persoonlijke gegevens. Deze oplichtingsvorm kost slachtoffers vaak duizenden euro’s. De gemeente speelt een rol in het voorkomen van oplichting. Dat doen we door informatie te geven (preventie), door trends met de politie te bespreken en ook door nazorg te bieden als dat nodig is. 

Hoe gaat de oplichter te werk? 

De oplichter verandert het telefoonnummer, waardoor het lijkt alsof u echt door de bank wordt gebeld. De oplichter zegt dat er wat mis is en vraagt om geld over te maken naar een zogenaamde veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens. In Haarlem zijn de oplichters na het bellen ook langs geweest om de bankpas op te halen. 

Zo kunt u het herkennen 

Het is een oplichtingsvorm die vaak moeilijk is om te herkennen. Het lijkt allemaal zo echt. Dit zijn de signalen: 

  • er wordt gevraagd om geld over te maken naar een veilige rekening
  • er wordt gevraagd om inloggegevens
  • het heeft spoed
  • er wordt gevraagd om de doorgeknipte bankpas mee te geven

Zo kunt u het voorkomen 

Met een paar eenvoudige tips kunt u voorkomen dat u of mensen in uw omgeving slachtoffer worden van telefoonoplichting.  

  • maak geen geld over naar een ‘veilige’ rekening
  • geef nooit aan iemand uw pincode of inloggegevens
  • twijfelt u? Hang op en bel naar het officiële nummer van de bank. Dan weet u zeker dat u echt met de bank spreekt
  • geef geen toestemming om de computer op afstand over te nemen
  • bel de politie als u het niet vertrouwt

Toch slachtoffer geworden? 

Schaam u niet. Oplichters gaan slim en creatief te werk. Neem contact op met de politie of met slachtofferhulp voor emotionele of praktische ondersteuning. U staat er niet alleen voor!