Innovatieprijs Haarlem

Algemeen

We vroegen inwoners en ondernemers van Haarlem om vernieuwende ideeën op het gebied van circulariteit. TZO/MeltUP, ORO Wolkorrel, Modebazen en Toys Up hebben de Haarlem Innovatieprijs 2024 gewonnen.

Samenwerken aan een circulaire stad

Op 8 november stonden 8 ondernemende Haarlemmers met ieder een veelbelovend idee in de finale van de Haarlem Innovatieprijs. Ze kregen allemaal 2,5 minuut om hun idee te pitchen bij het publiek en een onafhankelijke vakjury. De 4 winnaars ontvingen van burgemeester Jos Wienen een cheque van € 25.000 om hun product of dienst nog impactvoller te maken.

De winnaars van de innovatieprijs met Jos Wienen en Robbert Berkhout

Het is heel belangrijk dat Haarlem in 2040 circulair is en we hebben als gemeente hierbij de hulp van inwoners en ondernemers hard nodig.

Robbert Berkhout
wethouder economie en duurzaamheid

Winnaar bouw: de plasticpioniers van TZO/MeltUP

Teun Zoetemeijer van TZO/MeltUP

De eerste winnaar die op het podium werd geroepen, was Teun Zoetemeijer van TZO/MeltUP. Dit bedrijf recyclet plastic afval van Haarlemse huishoudens en bedrijven tot nieuwe producten voor de stad. Misschien heb je weleens op een van de kleurrijke stadsbankjes van TZO/MeltUP gezeten. Teun presenteerde ook een ander veelbelovend product: de watertegel. De stoeptegel heeft een gat waarin een plant kan staan en vangt regenwater op, zodat de plant altijd voldoende water krijgt. “Met het prijzengeld willen we ons productieproces efficiënter maken, waardoor de kosten dalen”, vertelt Teun. “Zo kunnen we beter concurreren met traditionele aanbieders. Er is veel vraag naar circulair geproduceerd straatmeubilair en we kunnen nog veel meer maken dan bankjes en tegels, zoals schuttingen en materiaal voor speeltuinen.”

Winnaar voedsel: de bodemverbeteraars van ORO Wolkorrel

Winnaar Natalie Bogtman, oprichter van ORO Wolkorrel

Natalie Bogtman, oprichter van ORO Wolkorrel, is altijd al dol op schapen geweest en gelooft in de kracht van schapenvacht. Haar bedrijf maakt er plantenvoeding van die de grond verbetert. ORO Wolkorrel wordt de Tony’s Chocolonely onder de meststoffen, als het aan Natalie ligt. Schapenwol houdt vocht vast en geeft de bodem luchtigheid, waardoor wortels diep kunnen groeien. Het materiaal bevat bovendien natuurlijke voedingsstoffen. En met een miljoen Nederlandse schapen die geschoren moeten worden, is er genoeg grondstof, dat anders de verbrandingsoven ingaat. “Met de € 25.000 die we hebben gewonnen, gaan we onze productielijn verbeteren en we reserveren een deel voor educatie. Boeren en telers moeten weten dat het anders kan. Schapenvacht is bodemkracht!”

Winnaar textiel: de Modebazen met een missie

Bas van Zomeren en Milto Ploem, Mode(bazen) met een missie

Bas van Zomeren en Milto Ploem hebben een lesprogramma ontwikkeld dat basisschoolleerlingen actief betrekt bij klimaatactie, te beginnen in de mode-industrie. In de projectweek ‘Mode(bazen) met een missie’ gaan de leerlingen aan de slag met duurzame mode. Ze doen kennis op van materialen en maak-technieken, leren labels lezen en hoe je erachter komt of een merk of winkel duurzaam is. Ook leren ze hoe ze van gebruikte kleding iets nieuws kunnen maken. De week wordt afgesloten met een modeshow. “We werken samen met lokale kledinghelden”, vertelt Bas. “Dat zijn duurzame makers en kledingwinkels, die gastlessen en trainingen kunnen geven. Met het prijzengeld willen dit netwerk verder uitbouwen. Ook willen we binnenkort 5 Haarlemse scholen laten kennismaken met ons lesprogramma.”

Winnaar consumptiegoederen: de speelgoed-upcyclers van Toys Up

Nanda Slikkerveer, Toys Up

De laatste finalist die uit handen van burgemeester Jos Wienen een cheque ontving, was Toys Up. Nanda Slikkerveer en haar collega’s geven gebruikt speelgoed een 2e leven door het in te zamelen, professioneel schoon te maken, indien nodig op te knappen en opnieuw te verpakken in een aantrekkelijk doosje van oude vloerdelen. In de webshop is volop ge-upcycled LEGO, DUPLO en houten speelgoed te koop. “Een Toys Up Experience Store in de stad is de volgende stap”, zegt Nanda. “Liefst in een doorsnee winkelstraat, want daar winkelt onze doelgroep. Onze winkel wordt een plek waar ouders elkaar kunnen ontmoeten, gebruikt speelgoed kunnen kopen of juist inleveren en waar we kinderen kunnen laten zien hoe leuk hergebruik is. Het prijzengeld kunnen we hier heel goed voor gebruiken.”

YOMABOUW, Tommy Tomato, Pristean en Billiwild

4 innovaties vielen, ondanks hun mooie pitch, buiten de prijzen: de biobased bouwprojecten van YOMABOUW, het lesprogramma over gezond eten van Tommy Tomato Educatie, de geluidsabsorberende kunstwerken van Pristean en de circulaire plantenmuur van Billiwild. Ook van hen gaan we hopelijk nog veel horen.

Onderdeel van de EISMEA-prijs

In 2022 won gemeente Haarlem de EISMEA-prijs, daarmee kregen we de titel ‘meest innovatieve stad’ van Europa. Dit is een prijs vanuit de Europese Commissie. De EISMEA-prijs is voor de stad, inwoners, ondernemers en wie mee wil doen om vernieuwing (nog meer) te stimuleren. Een onderdeel hiervan is deze wedstrijd, de Haarlem Innovatieprijs.