Datasteward

Over de vacature
Dit ga je doen
Je adviseert de afdelingsmanager op basis van jouw inzicht in de beschikbare data en de manier waarop deze wordt gebruikt. Je vervult een sleutelrol in het verbeteren van de kwaliteit en het gebruik van data. Daarmee lever je een directe bijdrage aan betere dienstverlening aan onze inwoners. Je bent hét aanspreekpunt binnen jouw afdeling als het gaat om datakwaliteit en het verantwoord gebruik van gegevens.
Je werkt nauw samen met collega’s binnen én buiten je afdeling: data-analisten, informatiemanagers, bronbeheerders en IT-, privacy- en securityspecialisten. Je legt data-gerelateerde afspraken en definities vast en draagt actief bij aan het verhogen van de datavolwassenheid van de organisatie.
Jouw taken op een rij:
- Je ondersteunt inhoudelijk deskundigen bij het bewaken en verbeteren van de datakwaliteit.
- Je bent aanspreekpunt voor collega’s die verantwoordelijk zijn voor het invoeren, beheren en controleren van data.
- Je bewaakt de juistheid, volledigheid en actualiteit van data in bronsystemen en rapportages binnen de keten.
- Je hebt oog voor hoe je met data omgaat in de organisatie en zorgt dat werkinstructies actueel blijven.
- Je registreert, monitort en analyseert data-issues en coördineert verbetervoorstellen in samenwerking met de betrokkenen.
- Je rapporteert periodiek over datakwaliteit en actuele knelpunten.
- Je communiceert actief over jouw werkzaamheden, zowel binnen je eigen afdeling als daarbuiten.
Met jouw inzet zorgen we ervoor dat data betrouwbaar, vindbaar en bruikbaar is. Zo bouwen we samen aan een datagedreven gemeente die klaar is voor de toekomst.
Dit krijg je ervoor terug
- Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
- Een arbeidsovereenkomst voor 24 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 5.419 bruto per maand (schaal 10) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
- Thuiswerken is mogelijk al zien we je ook graag regelmatig op ons kantoor in het hart van Haarlem.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen.
Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten
Herken jij jezelf al?
Je hebt ruime ervaring met datagedreven werken in een uitvoerende rol. Je bent flexibel en je kunt goed functioneren in een omgeving waarin je al doende leert en je zo je doelen bereikt. Je neemt verantwoordelijkheid en denkt daarbij in mogelijkheden en kansen. Je bent analytisch sterk en kunt vraagstukken vanuit meerdere invalshoeken bekijken.
Je communiceert gemakkelijk en weet mensen mee te nemen in het belang van betrouwbare data. Ook deins je er niet voor terug om regelmatig nieuwe inzichten, werkprocessen en informatie te delen op andere afdelingen.
Door je open en heldere communicatiestijl zorg je voor rust en duidelijkheid. Je werkt zowel proces- als mensgericht en werkt goed samen. Daarbij ben je in staat om collega’s te enthousiasmeren en mee te nemen in de ontwikkelingen en uitdagingen. Je hebt:
- Minimaal HBO werk- en denkniveau.
- Minimaal één jaar ervaring in een vergelijkbare functie.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij het team Data Expertise maken we impact.
Je gaat aan de slag bij de het team data expertise en werkt daarbij samen met een afdeling binnen bijvoorbeeld het Sociaal of Fysiek Domein. Het belang van data wordt steeds vaker onderkend: (strategische) beslissingen worden in toenemende mate gebaseerd op data.
Het team data expertise verzamelt, onderzoekt en adviseert op basis van data, binnen de kaders van een vastgestelde datastrategie. De inzichten die dat oplevert, geven richting aan beleid en bieden waardevolle informatie over de stad, het dorp, inwoners en het bestuur.
Net zo enthousiast als wij?
Solliciteren kan tot en met 13-08-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Achim Pelupessy via apelupessy@haarlem.nl of +31642638280.
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!