Klachtencoördinator / Jurist Klachtrecht
Over de vacature
Wat ga je doen?
Een klacht van een inwoner is een gratis advies aan het adres van de gemeente! Zo kijken wij er in Haarlem en Zandvoort naar. Heb jij ruime ervaring in de behandeling van klachten en juridische geschillen? En krijg jij er energie van om klachten laagdrempelig en met oog voor de inwoner of ondernemer te benaderen? Dan is deze functie jou op het lijf geschreven!
Je werkt als jurist klachtrecht zelfstandig binnen het team Rechtsbescherming en draagt zorg voor een hoogstaande en tijdige coördinatie van (complexe) klachten en (juridische) geschillen. Samen met betrokken collega’s in de organisatie vind jij de beste oplossing! Het kan voorkomen dat je in complexe geschillen zelf als klachtbehandelaar optreedt. Daarnaast adviseer je over de kwaliteit van de klachtenafhandeling in de organisatie, maar ook aan onze samenwerkingspartners. Vanuit jouw rol heb je oog voor het verbeteren van de dienstverlening en het voorkomen van klachten. Je doet proactief aanbevelingen aan de organisatie en het bestuur over mogelijkheden voor het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de dienstverlening en implementeert acties daartoe.
Jaarlijks doe je verslag van de klachtafhandeling in de brede zin. Je bent het contact vanuit de gemeenten voor de Nationale ombudsman. De taken van de klachtencoördinator worden binnen onze organisatie door twee afdelingen uitgevoerd. De klachtencoördinator bij de afdeling Juridische Zaken heeft een adviserende (strategische) rol en de klachtencoördinatoren bij het Klantcontactcentrum (KCC) hebben een beleidsuitvoerende (tactisch/operationele) rol. Het spreekt voor zich dat je goed samenwerkt met de klachtencoördinatoren bij het KCC en met de klachtenbehandelaars binnen de vakafdelingen.
Wij vinden goed contact tussen overheid en burger erg belangrijk. De klachtencoördinatoren hebben hierin een belangrijke signaalfunctie. Daarnaast komt het ook voor dat er soms sprake is van aanhoudend en grensoverschrijdend klachtgedrag. Dat is niet anders voor de gemeenten Haarlem en Zandvoort. De klachtencoördinator bij JZ zal ook bij de totstandkoming van een passende aanpak voor dit gedrag een belangrijke rol vervullen.
Wat krijg jij van ons?
- Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’. Ook bieden wij loopbaancoaching en denken we graag mee over jouw ontwikkelpad binnen de organisatie.
- Een dienstverband voor 24 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract. De dagen zijn bespreekbaar evenals de mogelijkheid om hybride te werken. Je krijgt een mobiele telefoon en een laptop of tablet.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 5.691 bruto per maand (schaal 10A) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget. Met het IKB maak jij keuzes die bij jou passen en stel je zelf een deel van je arbeidsvoorwaarden samen. Je kunt bijvoorbeeld je maandinkomen aanvullen met een deelbetaling vanuit het IKB. Of je kunt het omzetten in extra verlof of bruto-netto voordelen behalen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, een sportabonnement of een opleiding die niet door de werkgever wordt vergoed.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
- Bij de gemeenten Haarlem en Zandvoort willen wij de kracht van diversiteit en verschillende talenten waarderen, omarmen en benutten. Een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Zodat wij op alle vlakken goede resultaten behalen voor onze inwoners.
Lees hier meer over Cao Gemeente: www.caogemeenten.nl/cao-gemeentenOnze organisatiewaarden zijn Open, Gedreven en Betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen.
Wie ben jij?
- Je hebt minimaal een relevante hbo opleiding, eventueel aangevuld met relevante andere opleidingen.
- Je hebt ervaring met het behandelen van klachten, bij voorkeur bij een overheidsinstantie.
- Je bent oplossingsgericht en kan goed organiseren en coördineren. Je houding is proactief, resultaatgericht, klantgericht en open.
- Je kunt goed met mensen omgaan, bent analytisch en je kunt overweg met weerstand. Je bent in staat andere collega’s te begeleiden en te enthousiasmeren.
- Je adviseert op strategisch niveau, maar weet ook de vertaalslag van jouw adviezen naar tactisch en operationeel niveau te maken.
- Je bent een doorzetter met organisatiesensitiviteit en weet wanneer je moet opschalen.
- Je bouwt en onderhoudt een netwerk rondom klachtenbehandeling zowel intern als extern, zodat je weet wat er binnen je organisatie belangrijk is, maar ook welke wettelijke en maatschappelijke ontwikkelingen belangrijk zijn.
- Je beschikt over goede schriftelijke vaardigheden waardoor je adviezen, voorstellen en rapportages logisch en navolgbaar zijn.
- Bij voorkeur heb je ervaring met en ben je vaardig met verschillende applicaties zoals Qlikview, TOPdesk en Verseon.
Wie zijn wij?
Je gaat aan de slag binnen het team Rechtsbescherming van de afdeling Juridische Zaken. Deze afdeling verzorgt onder meer de advisering over de afhandeling van bezwaar- en beroepschriften en geeft invulling aan het secretariaat van de commissie bezwaarschriften. De meeste formele klachten worden vanuit deze afdeling gecoördineerd. Voor de afdeling is goede onderlinge samenwerking, flexibele werkhouding en respect voor elkaar belangrijk. Naast hard werken is er ruimte voor humor en gezelligheid.
Enthousiast geworden?
Solliciteren op deze vacature kan tot en met 20 oktober 2024. Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Ralph Braecken, teamcoördinator Rechtsbescherming bij Juridische Zaken, tel.nr. 06-42654644 of per e-mail rbraecken@haarlem.nl of Annemieke Unema, adviseur Werving en Selectie Adviseur 06-42636591.
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld, delen wel!