Netwerksecretaris fysiek domein
Over de vacature
Dit ga je doen
Om samenhang en samenwerking te versterken is de organisatie van de gemeente Haarlem/Zandvoort ingedeeld in vier domeinen (fysiek, sociaal, burger & bestuur en bedrijfsvoering, waarbij burger & bestuur en sociaal onder dezelfde directeur vallen. Wij zijn op zoek naar een netwerksecretaris voor het domein fysiek. De domeinen kennen elk een netwerkteam onder voorzitterschap van de directeur.
- Je bent de spin in het web van het netwerkteam, vooral gericht op het intelligent, effectief en (strategisch) organiseren van de besluitvorming. Daarin schakel je op alle mogelijke schaalniveaus, binnen het domein en tussen de domeinen. Je adviseert over de agenda van het netwerkteam en zorgt er samen met collega’s voor dat gesprekken zo worden voorbereid dat diepgang, samenhang en kwaliteit gegarandeerd is. Dat doe je in nauwe samenwerking met de directeur. Je werkt sterk samen met de overige netwerksecretarissen, de directieadviseurs en de afdelingsmanagers en bestuursadviseurs.
- Je bent sparringpartner van de directeur met betrekking tot het domein. Daarnaast adviseer je vanuit je domein het directieteam over politiek-bestuurlijke aangelegenheden en organisatorische (verander)vraagstukken.
- Je bent adviseur, vraagbaak en vertrouwenspersoon voor de domeindirecteur en de directie en je ondersteunt het directieteam in haar rol, je neemt waar nodig deel in je rol van secretaris en adviseur deel aan de vergaderingen van het netwerkteam en je zorgt binnen (en soms buiten) het domein voor het uitzetten en monitoren van acties in de organisatie.
- In deze rol verkeer je in de unieke positie om met gevoel voor politiek/bestuurlijke/organisatorische verhoudingen een centrale plek in te nemen en het bestuur, de gemeentesecretaris, de directieleden en het directieteam en de ambtelijke organisatie te attenderen op relevante signalen en ontwikkelingen.
Dit krijg je ervoor terug
- Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
- Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.716 bruto per maand (schaal 11A) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
Bij de gemeente Haarlem en Zandvoort waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen.
Bekijk de arbeidsvoorwaarden van de CAO Gemeenten
Herken jij jezelf al?
- Je weet wat er speelt in jouw domein (en ook daarbuiten). Je vertaalt dat naar de agenda van het netwerkteam, ontwerpt besluitvormingsprocessen en werkvormen die leiden tot optimale afstemming binnen en gezamenlijke verantwoordelijkheid van het netwerkteam.
- Om dit te realiseren werk je nauw samen met de directeur. Je spiegelt, reflecteert en adviseert op de verantwoordelijkheid van de directeur om tot optimale afstemming en besluitvorming te komen. Je hebt aan een half woord genoeg, kan in alle scherpte reflecteren en hebt consequent oog voor het grotere geheel binnen de gemeente.
- Je organiseert de ondersteuning die nodig is om het netwerkteam te laten functioneren en gebruikt je overtuigingskracht om de kwaliteit van voorstellen en adviezen te verhogen.
- Bij domein overstijgende vraagstukken schakel je snel en vastberaden met je collega-netwerksecretarissen, de directieadviseur en de directiesecretaris. Ook onderhoud je een lijn met de bestuursadviseurs.
- Je hebt een afgeronde, relevante, academische opleiding en minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring in een politieke/bestuurlijk omgeving in de afgelopen vijf jaar.
- Dit werk vraagt flexibiliteit, een mentaliteit van aanpakken en een vermogen om goed samen te werken door alle lagen van de organisatie heen. En bovendien een scherpe blik op de inhoud, politiek-bestuurlijke sensitiviteit en optimale procesintelligentie.
- Je behoudt overzicht en kan snel schakelen. Je weet dat je voor veel collega’s het gezicht van het netwerkteam bent; je vult die rol in met onze kernwaarden in het vizier en met een grote betrokkenheid bij de veranderopgave en strategische onderwerpen van het domein.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Bestuur en Communicatie maken we impact.
De afdeling Bestuur en Communicatie is de schakel tussen het bestuur, inwoners en ambtenaren. De medewerkers van onze afdeling hebben altijd de buitenwereld op het netvlies. Zij zijn er om het gesprek met de stad en het dorp mede te initiëren en te faciliteren. De medewerkers op deze afdeling zijn de oren en ogen voor het bestuur en de ambtelijke organisatie. Zij ondersteunen de colleges van Haarlem en Zandvoort. Zij signaleren als eerste wat de behoeften zijn van bewoners en ondernemers, waar de weerstand zit en waar de kansen liggen. Zij helpen de bestuurders en de organisatie om het gesprek aan te gaan met de Haarlemmers en Zandvoorters en denken mee hoe informatie op juiste manier en op het juiste moment bij de inwoners komt. Het team Directieadvies zorgt ervoor dat de directeuren optimaal worden geadviseerd en ondersteund bij alle werkzaamheden. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris en drie directeuren. Samen met de concerncontroller, de gemeentesecretaris van Zandvoort en de directiesecretaris vormen zij op dit moment het directieteam
Net zo enthousiast als wij?
Solliciteren kan tot en met 30 november 2025. Vooraf zin in een informeel gesprek en een kopje koffie, neem dan contact op met Jaap Meindersma, Directeur Fysiek Domein, +31628409627. Voor vragen over de functie en de afdeling kun je contact opnemen met Jeroen Fritz, Afdelingsmanager +31646215177.
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!