Alcoholvergunning

Algemeen

Voor het schenken of verkopen van alcohol in uw horecabedrijf, slijterij of verenigingsgebouw hebt u een alcoholvergunning nodig. Voor een horecabedrijf of slijterij gebruikt u aanvraagformulier A, voor een stichting of vereniging formulier B.

Nodig bij uw aanvraag

Horecabedrijf

  • Uittreksel uit de Kamer van Koophandel (KVK), maximaal 3 maanden oud
  • U wilt leidinggevenden bijschrijven op uw horecavergunning: een ontvangstbevestiging van de registratie van de leidinggevenden in het register sociale hygiëne. Alle leidinggevenden moeten in dit register staan
  • Formulier Bibob (pdf) met alle bijlagen
  • Van iedere leidinggevende en/of ondernemer Toestemming voor screening, met datum, naam en handtekening
  • Bij meer dan 4 ondernemers, 2 bestuurders of 4 leidinggevenden: bijlage met van iedere leidinggevende, ondernemer of bestuurder de achternaam en voornaam of voornamen (zoals deze op het identiteitsbewijs staan), geboortedatum en geboorteplaats
  • Plattegrond met eventuele terras(sen)

Slijterij

  • Uittreksel uit de Kamer van Koophandel (KVK), maximaal 3 maanden oud
  • Toestemming voor screening van leidinggevenden en/of ondernemers, met datum, naam en handtekening
  • U wilt leidinggevenden bijschrijven op uw horecavergunning: een ontvangstbevestiging van de registratie van de leidinggevenden in het register sociale hygiëne.  Alle leidinggevenden moeten in dit register staan. Personen van 21 jaar of ouder, met een geldige registratie, kunnen direct als dagleidinggevende aan het werk 
  • Bij meer dan 4 ondernemers, 2 bestuurders:  bijlage met van iedere ondernemer of bestuurder de achternaam en voornaam of voornamen (zoals deze op het identiteitsbewijs staan), geboortedatum en geboorteplaats

Vereniging of stichting

  • U wilt bestuursleden bijschrijven op uw horecavergunning: een ontvangstbevestiging van de registratie van de bestuursleden in het register sociale hygiëne. Alle bestuursleden moeten in dit register staan
  • Toestemming voor screening van leidinggevenden, met datum, naam en handtekening
  • Huurcontract of koopcontract clubhuis of kantine
  • Bestuursreglement ondertekend door de voorzitter, secretaris en penningmeester
  • Lijst van vrijwilligers die achter de bar staan en de tapinstructies die zij krijgen
  • Uittreksel uit de Kamer van Koophandel (KVK), maximaal 3 maanden oud
  • Plattegrond met eventuele (gevel)terras(sen)

Wat u moet weten

  • Controleer eerst of het omgevingsplan de vestiging van een horecabedrijf of slijterij op deze locatie toestaat
  • Al uw leidinggevenden moeten 21 jaar of ouder en van onbesproken gedrag zijn. We checken onder andere of ze onder curatele staan of ooit veroordeeld zijn
  • Uw locatie moet voldoen aan de regels van het Besluit bouwwerken leefomgeving (iplo.nl) 
  • In uw horecabedrijf wordt minstens 35 m2 gebruikt voor het schenken van alcohol. Hebt u een slijterij, dan is deze minstens 15 m2. Zie alcoholwet (artikel 10)
  • In een slijterij of brouwerij waar je ook kunt eten en drinken mag het winkelgedeelte niet in open verbinding staan met het restaurant

Als er iets wijzigt

  • U doet een nieuwe aanvraag als er iets verandert aan uw bedrijf. Bijvoorbeeld als u uw bedrijf uitbreidt of een (extra) terras opent. Voor het openen van een terras hebt u soms een terrasvergunning nodig
  • Een nieuwe leidinggevende of het weggaan van een leidinggevende geeft u  geeft u online door (DigiD of eHerkenning nodig)
  • Van iedere nieuwe leidinggevende een geldige registratie in het register sociale hygiëne
  • Als uw bedrijf of vereniging verhuist, vraagt u een nieuwe alcoholvergunning aan
  • Zolang er niets wijzigt in uw bedrijf of vereniging en u houdt zich aan de regels, blijft de vergunning gelden. Verlengen is niet nodig

Kosten

  • Alcoholvergunning: € 1.000. U betaalt dit bedrag ook als we uw aanvraag bijvoorbeeld afwijzen
  • Nieuwe leidinggevende(n) melden: € 275, voor iedere extra leidinggevende: € 45
  • Vertrek leidinggevende melden: gratis
  • Wijziging oppervlakte van uw horecabedrijf of (een nieuw) terras melden: € 275
  • Wij berekenen extra kosten voor een aanvraag para-commercieel (uitgebreide procedure): € 220

Meer informatie over tarieven leest u in de legesverordening, artikelen 3.1.1 tot en met 3.1.3b en 3.9.4.