Privacy

Algemeen

We gebruiken een aantal van uw persoonsgegevens om paspoorten of vergunningen af te geven. En bij een aanvraag voor een bijstandsuitkering of parkeer- en bouwvergunning. Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld uw naam, adres, telefoonnummer, pasfoto en beelden op bewakingscamera’s. We gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw gegevens.

Wat u moet weten

  • We verwerken uw persoonsgegevens op een zorgvuldige manier voor onze gemeentelijke taken 
  • We bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan volgens de wet mag
  • We verzamelen automatisch gegevens over het bezoek aan en het gebruik van de website. Dit doen we met functionele cookies. Deze gegevens zijn niet te herleiden naar personen. We gebruiken deze bezoekersgegevens om de website steeds te kunnen verbeteren
  • U heeft een aantal privacyrechten, hieronder beschrijven we hoe u beroep kunt doen op uw rechten
  • Onze Functionaris Gegevensbescherming ziet erop toe dat we zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens omgaan

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

De belangrijkste wet die privacybescherming regelt is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We hebben onze systemen en werkwijzen hierop ingericht. Het doel van de AVG is u zoveel mogelijk inzicht en controle te geven over uw persoonsgegevens.

Wet politiegegevens (Wpg)

Binnen de gemeente zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) werkzaam. Persoonsgegevens die door boa’s voor de opsporing van strafbare feiten worden verwerkt vallen niet onder de AVG, maar onder de Wet politiegegevens (Wpg). Uw persoonsgegevens worden bijvoorbeeld verwerkt door een boa bij het uitschrijven van een proces-verbaal na een overtreding. Ook kan de leerplichtambtenaar na overtreding van de Leerplichtwet een proces-verbaal opmaken waarbij uw persoonsgegevens worden gebruikt. Persoonsgegevens die onder deze wet vallen noemen we politiegegevens. Het gaat dan bijvoorbeeld om uw naam, adresgegevens, geboortedatum en BSN. Ook deze wet heeft als doel bescherming van uw persoonsgegevens.

Uw rechten

  • Recht op inzage: u heeft het recht te weten welke gegevens we over u verwerken, voor welk doel, waar de gegevens vandaan komen en of en met wie de gegevens worden gedeeld. 
  • Recht op correctie: u heeft het recht om onjuiste gegevens te laten aanpassen.
  • Recht op beperking: u kunt vragen om het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken. Dit kan bijvoorbeeld wanneer u vindt dat de gegevens niet juist zijn of in strijd met de wet worden verwerkt. We mogen uw gegevens dan niet gebruiken totdat we een beslissing hebben genomen. 
  • Recht op verwijdering: u heeft het recht om uw gegevens te laten wissen als u vindt dat we teveel gegevens van u verwerken of gegevens verwerken terwijl dat volgens de wet niet mag. 
  • Recht van bezwaar: u kunt bezwaar indienen tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. We wegen dan uw belang tegen het belang van de gemeente. U kunt altijd bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens als deze verwerking in strijd is met de wet. 
  • U kunt een AVG/Wpg-verzoek indienen om uw gegevens in te zien, aan te laten passen, af te schermen of te verwijderen.

Basisregistratie Personen (BRP)

In de Basisregistratie Personen (BRP) houden we persoonsgegevens van u bij, zoals uw woonadres, uw geboortegegevens en eventueel uw partner en/of kinderen. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP bekijken of laten aanpassen 

We werken samen met organisaties die uw gegevens uit de BRP krijgen op Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP)? | Rijksoverheid.nl

Bewaren van persoonsgegevens

We bewaren uw persoonsgegevens zolang dat noodzakelijk is voor de uitvoering van onze wettelijke en publieke taken en het naleven van de wettelijke verplichtingen. Hoe lang we bepaalde persoonsgegevens moeten bewaren hangt af van de aard van de persoonsgegevens en het doel waarvoor zij zijn verzameld. We volgen de wettelijke bewaartermijnen. De belangrijkste bewaartermijnen voor gemeenten staan op de website van de Vereniging Nederlandse Gemeenten

Delen van persoonsgegevens

We werken met diverse partijen samen om onze taken uit te voeren. Dat zijn andere overheden maar ook private partijen. In bepaalde gevallen delen we uw gegevens met hen. Wanneer we uw persoonsgegevens delen met andere partijen maken we vooraf afspraken om te zorgen dat uw gegevens zorgvuldig en volgens de wet worden verwerkt.

Buiten de EER geldt de AVG niet. Wanneer we uw persoonsgegevens met partijen buiten de EER delen, gebeurt dit alleen onder strikte voorwaarden en afspraken, om te zorgen dat uw gegevens toch goed worden beschermd.

Geautomatiseerde besluitvorming

We maken in specifieke gevallen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming. Denk aan het opleggen van een boete, nadat we door kentekenherkenning weten dat auto’s die dat niet mogen, de milieuzone zijn ingereden. Het is altijd mogelijk dat besluiten worden genomen met een menselijke tussenkomst.

Algoritmen

We gebruiken in sommige gevallen algoritmen. Deze publiceren we in het landelijk algoritmeregister. Informatie over wat een algoritme inhoudt en welke algoritmen we gebruiken vindt u op de website van Overheid.nl

Vragen of klachten

Als u een vraag of een klacht heeft over hoe we omgaan met persoonsgegevens door de gemeente Haarlem kunt u contact opnemen via het formulier Klacht over onze dienstverlening of hoe u bent behandeld | Gemeente Haarlem 

Functionaris Gegevensbescherming

Als uw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord is dan kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming (FG) via fg@haarlem.nl. De FG is een onafhankelijke interne toezichthouder en adviseur voor gegevensbescherming.

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is de nationale toezichthouder. De AP controleert of Nederlandse organisaties zich aan de regels houden. Bij de Autoriteit Persoonsgegevens kunt u ook klachten indienen over hoe een organisatie met uw gegevens omgaat, via hun website: Een tip of klacht indienen bij de AP | Autoriteit Persoonsgegevens