Juridisch adviseur Rechtsbescherming

Over de vacature
Dit ga je doen
- Je behandelt bezwaar- en beroepschriften in relatie tot diverse wetgeving. Dit kan zijn op het gebied van sociale zekerheid, maar ook in de zin van de omgevingswet of openbare orde en veiligheid. Indien er een bezwaarschrift of klacht binnenkomt onderzoek je allereerst bij partijen of er mogelijkheden zijn om buiten de formele bezwaarprocedure tot een oplossing van het geschil te komen. Je benadert bezwaarmakers actief en vraagt vanuit een open en geïnteresseerde houding naar wat er speelt en hoe het bezwaar het beste kan worden behandeld. Je krijgt hierbij alle ruimte om te kijken naar verschillende oplossingsmogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld met de betrokken partijen een informeel overleg organiseren.
- Je doet zelfstandig dossieronderzoek en vult de rol in van secretaris van de commissie bezwaarschriften. Dit impliceert dat je de commissie ondersteunt bij de voorbereiding van een hoorzitting en het opstellen van een juridisch onderbouwd advies over de afhandeling van het bezwaarschrift. Namens de commissie adviseer je de verschillende bestuursorganen over de afhandeling van het bezwaarschrift. Verder vertegenwoordig je de verschillende bestuursorganen bij (hoger) beroepszaken.
- Je deelt graag kennis en kunde met collega’s op de afdeling en in de organisatie en je levert een proactieve bijdrage aan de juridische kwaliteit van de dienstverlening.
Dit krijg je ervoor terug
- Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
- Een arbeidsovereenkomst voor 32 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 5.691 bruto per maand (schaal 10A) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen.
Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten
Herken jij jezelf al?
- Je hebt minimaal 2 jaar ervaring met het behandelen van bezwaar- en/of beroepschriften.
- Je beschikt over minimaal een hbo-diploma Rechten.
- Je hebt een oplossingsgerichte houding en kunt snel schakelen tussen dossiers en onderwerpen en bewaakt daarbij de wettelijke termijnen.
- Naast goede schriftelijke communicatieve vaardigheden beschik je ook over analytisch vermogen en ben je in staat om in rechtszaken op doortastende wijze het standpunt van de gemeente te verwoorden.
- Je bent sociaal en flexibel, zowel qua werktijd als in je werk, waardoor je je snel thuis voelt in een nieuwe omgeving. Je initieert graag zelf en komt met verbetervoorstellen op de (eigen) processen.
- Je houdt je staande in een dynamische organisatie, bent stressbestendig en kan hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Juridische Zaken maken we impact. Je gaat aan de slag binnen het team Rechtsbescherming van de afdeling Juridische Zaken. Dit team behandelt bezwaren (deels) informeel, verzorgt de advisering over de afhandeling van bezwaar – en beroepschriften en ondersteunt de commissie bezwaarschriften. De afdeling is gericht op een goede onderlinge samenwerking, flexibele werkhouding en respect voor elkaar. Alle collega’s werken deels thuis en deels op kantoor en door de maand heen zijn er vaste momenten waarop we elkaar ontmoeten of leuke dingen doen. Hierdoor is een goede match te maken tussen privé en werk.
Net zo enthousiast als wij?
Herken jij jezelf in deze omschrijving en ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Stuur dan je cv en motivatiebrief. Wij kijken uit naar jouw sollicitatie! Solliciteren kan tot en met 25-05-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Ralph Braeken, teamcoördinator rechtsbescherming, tel.nr. 06 42654644 of per mail rbraeken@haarlem.nl of Nanda Dooren, Afdelingsmanager via mail: ndooren@haarlem.nl
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!