Programmasecretaris Openbare Ruimte

Medewerkers in overleg

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 4349 - € 6193
Niveau
HBO
Functiecategorie
Openbare ruimte | Uitvoering
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
17-08-2025

Dit ga je doen

Jij gaat werken aan het programma aantrekkelijke leefomgeving waar zowel de investeringen voor fiets, mobiliteit, parkeren, groen, riool, klimaat adaptatie als dagelijks beheer en onderhoud van openbare ruimte centraal staan. Binnen dit programma kennen we grote uitdagingen, ook voor jou als programmasecretaris. Technische vervanging van de fysieke assets grijpen we aan om de openbare ruimte te verbeteren. Alhoewel daar extra geld voor beschikbaar gemaakt is, moeten we scherp gaan sturen om de ambities financieel beheersbaar te houden.

Als programmasecretaris ondersteun je de programmacoördinator. Je zorgt dat je net een stapje vooruit denkt, waardoor het programma op rolletjes loopt. Je opereert in een complexe omgeving waarin je oog houdt voor zowel de concrete acties op korte termijn als voor het eindresultaat. Hierdoor bewaak jij de voortgang van het programma. Je werkt toe naar concrete resultaten en hebt oog voor wat er in de organisatie speelt en nodig is.

  • Je bewaakt de bedrijfsvoering van de diverse uitvoeringsprogramma’s binnen de openbare ruimte. Denk hierbij aan de investeringsprojecten voor civiel, maar ook t.b.v. realiseren van beleidsambities voor bijvoorbeeld groen en parkeren. De nadruk ligt hierbij op financiën (begroting, realisatie, prognose, afwijkingen) en planning.
  • Je acteert als gelijkwaardige en zelfstandige sparringpartner voor onze ambtelijk opdrachtgevers van deze projecten om periodiek een betrouwbaar beeld te schetsen van de voortgang van de projecten.
  • Je speelt een centrale rol in het periodiek (maandelijks) opstellen van een totaalbeeld van de programmering en uitvoering van de projecten in relatie tot de beschikbare financiële middelen. Daarbij heb je de regie en ben je actief betrokken bij het opstellen en het actualiseren van de uitvoeringsprogramma’s en de voortgangsrapportages als onderdeel van de planning en control-cyclus en adviseert over bestuurlijk voor te leggen begrotingsmutaties.
  • Je adviseert op knelpunten en denkt mee in (financiële) oplossingsrichtingen binnen de projecten en in de bedrijfsvoering.
  • Namens de afdeling participeer je in de verschillende trajecten die leiden tot afstemming en het optimaliseren van de organisatie brede processen.
  • Je werkt nauw samen met en legt functioneel verantwoording af aan de Programmacoördinator.

Dit krijg je ervoor terug

  • Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.193 bruto per maand (schaal 11) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt. 
  • We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.

Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.

Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten

Herken jij jezelf al?

  • Je hebt minimaal een afgeronde, relevante HBO-opleiding zoals bedrijfskunde.
  • Je beschikt over een goed gevoel voor cijfers en een talent om (in een nog niet gestroomlijnde organisatie) te zorgen voor een helder overzicht in een complex beeld van projecten en cijfers.
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden: je kunt goed gesprekken leiden/voorzitten en draagvlak organiseren. Ook ben je sterk in schrijven van (bestuurlijke) nota’s en memo’s.
  • Je bent proactief en doorziet welke acties nodig zijn en handelt hierop snel en daadkrachtig. Een echte doorpakker die doorgaat tot er een antwoord of afspraak is.
  • Met je politieke sensitiviteit ben je in staat om bestuurlijk te adviseren over wisselingen in het programma, financiën, monitoring en evaluatie en herijking.
  • Je hebt ervaring in project- en programmabeheersing.

Dit zijn wij

Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij team Leefbaarheid maken we impact. Je komt te werken bij de Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte (BBOR), waarin alle deskundigheid op het gebied van de openbare ruimte gebundeld is. De afdeling bestaat uit ruim 95 personen, verdeeld over 3 teams. De afdeling is verantwoordelijk voor het maken van beleid en het beheren van de fysieke assets in de openbare ruimte. Daarnaast worden er opdrachten gegeven voor de renovatie-, onderhouds- en herinrichtingsprojecten. Naast de instandhouding van de assets, staan de realisatie van de transformatie van de openbare ruimte, klimaatadaptie, vergroening en opgavegericht beheren staan de komende jaren hoog op de agenda.

Net zo enthousiast als wij?

Solliciteren kan tot en met 17-08-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Michael Otto via motto@haarlem.nl of +31614954712.

De eerste gesprekken vinden plaats op dinsdagmiddag 26 augustus 2025 en donderdagochtend 28 augustus 2025.

Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!