Strategisch beleidsadviseur Geluid

Over de vacature
Dit ga je doen
Voor het werkveld geluid wordt beleid opgesteld en worden alle wettelijke taken (Omgevingswet) uitgevoerd, aangevuld met de uitvoering van het Haarlemse Hogere waardebeleid, het zonebeheer van ons industrieterrein en de verdere geluidopgaven afkomstig uit de Omgevingswet. Ook juridische advisering bij rechtszaken speelt een belangrijke rol.
Wij stellen het actieplan geluid op en eens in de 5 jaar maken we onze geluidbelastingkaart. Verder saneren we geluid-belaste woningen in Haarlem met subsidie van het rijk.
De steeds groter wordende druk op de ruimte door opgaves als de woningbouw en daarbij behorende groei van andere functies en de opgaven op het gebied van milieu en klimaat vergen meer integrale afweging. Van meedenken bij planvorming en toetsen van aanvragen willen we meer naar adviseren aan de voorkant, visievorming, strategie en opstellen van uitvoeringskaders.
- Het schrijven van strategisch en tactisch beleid en actieplannen op het gebied van geluid.
- Beoordelen van akoestische onderzoeken (Omgevingsvergunning). Dit kan zijn op het gebied van wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai.
- Begeleiden van externen om de Haarlemse milieudoelen te behalen. Bijvoorbeeld ten behoeve van de beheersing van het geluid op de Waarderpolder.
- Adviseren bij het opstellen van omgevingsplannen en visies, en bij bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en bouwaanvragen.
- Adviseren bij transformatieprojecten en stedelijke ontwikkelingsprojecten.
- Je werkt samen met de andere medewerkers Omgevingskwaliteit binnen de afdeling maar ook van andere afdelingen. Je hebt daarnaast contact met de omgevingsdienstburgers en bedrijven binnen en buiten de stad.
- Je behandelt geluidklachten van burgers en eventueel de saneringsopgave.
Dit krijg je ervoor terug
- Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
- Een arbeidsovereenkomst voor 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Een veranderende maatschappelijke context in functioneren en samenwerken vraagt om nieuwe werkwijzen. Je krijgt ruimte om zelf bij te dragen aan deze veranderende opgaven. Je mag ideeën uitproberen en je wordt gecoacht om vakkennis toe te passen in een bestuurlijke context. Samenwerken en leren met trainees behoort ook tot de mogelijkheden.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.193 bruto per maand (schaal 11) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week. Per 1 oktober 2025 volgt er een CAO verhoging van 1,5%.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
Bij de gemeente Haarlem en Zandvoort waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen.
Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten
Herken jij jezelf al?
- Je kunt bredere belangenafwegingen maken met het oog op een goede omgevingskwaliteit van de gemeente Haarlem.
- Je kijkt over de grenzen van je eigen vakgebied heen en dat vraagt naast het vermogen om goed te kunnen samenwerken een brede integrale blik en onderhandelingsvaardigheden.
- Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Je bent analytisch, verbindend en beschikt over strategisch inzicht.
- Een afgeronde technische Hbo- of academische opleiding op het gebied van bijvoorbeeld bouwkunde of werktuigbouwkunde, aangevuld met een post Hbo-opleiding Akoestiek en enkele jaren werkervaring op bovengenoemd vakgebied.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Omgevingsbeleid maken we impact. Binnen de afdeling Omgevingsbeleid wordt de deskundigheid op het gebied van de ruimte en leefomgeving-kwaliteit gebundeld. De afdeling bestaat uit 50 fte. Onze stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, planologen, ruimtelijk ordeningsjuristen, erfgoeddeskundigen en de beleidsmedewerkers omgevingskwaliteit werken aan een duurzame toekomst voor de stad vanuit de overtuiging dat een gezonde en mooie omgeving mensen gelukkiger maakt.
Op het gebied van geluid worden taken verricht voor een evenwichtige toedeling van functie aan locaties voor omgevingsplannen. Verder wordt advies gegeven bij omgevingsvergunningen (bouwactiviteiten en nieuwe bedrijven), worden verkeersgegevens verstrekt en wordt geluidbeleid opgesteld.
Net zo enthousiast als wij?
Solliciteren kan tot en met 05-10-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Ramses van der Dussen, Teammanager, via rvanderdussen@haarlem.nl
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!