Persoonsgebonden budget (PGB)

Algemeen

U wilt zelf uw hulp in het huishouden regelen of u aanmelden voor beschermd wonen. U kunt hiervoor bij ons budget aanvragen. Dit heet een persoonsgebonden budget (PGB). Voordat u een PGB kunt aanvragen, onderzoeken wij eerst of u kunt omgaan met een PGB. Wij bespreken dit telefonisch met u of komen bij u thuis. U kunt ons bellen voor het maken van een afspraak. Of geef via het terugbelformulier alvast door wat u nodig hebt.

Wat u moet weten

  • Wij sturen u per mail het 10-punten plan en het formulier PGB-plan toe
  • U bereidt zich voor op het telefoongesprek of het gesprek bij u thuis (keukentafelgesprek) door het 10-puntenplan door te nemen en het formulier PGB-plan in te vullen
  • In het 10-punten plan staat wat u minimaal moet weten en kunnen om met een PGB om te gaan. Bijvoorbeeld dat u weet hoe u de administratie bijhoudt, welke zorg u nodig hebt en hoe u goede afspraken maakt met een zorgaanbieder
  • In het formulier PGB-plan geeft u onder andere aan waarom u kiest voor een PGB, welke doelen u wilt halen en welke zorgaanbieder u kiest
  • U kunt een naaste of een hulpverlener aanwijzen die voor u het PGB beheert en bij het gesprek aanwezig is. Deze persoon mag niet de aanbieder van zorg en of ondersteuning zijn
  • In het gesprek nemen wij samen met u het 10-punten plan en het ingevulde formulier PGB-plan door

Na het gesprek

  • Binnen 2 weken na het gesprek laten wij u in een brief weten of u een PGB kunt aanvragen
  • U stelt met het SVB en uw zorgaanbieder een zorgovereenkomst op. De SVB stuurt ons deze zorgovereenkomst toe
  • Wij beoordelen deze zorgovereenkomst
  • We laten binnen 2 weken weten of uw zorgovereenkomst is goedgekeurd
  • Het SVB brengt u per mail op de hoogte dat uw zorgovereenkomst is goedgekeurd
  • Wij storten uw PGB op een rekening bij de SVB. U stuurt de facturen naar de SVB en de SVB betaalt deze aan uw zorgaanbieder(s). Dit heet trekkingsrecht
  • Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) beoordeelt of u over uw PGB een eigen bijdrage moet betalen

Zorg of voorziening in natura

Als wij beoordelen dat u niet kunt omgaan met een PGB of u wilt zelf geen PGB dan kunt u kiezen voor zorg of voorziening in natura. We hebben met verschillende leveranciers en zorgaanbieders contracten afgesloten. In overleg met u leveren zij hulp of uw rolstoel of een ander hulpmiddel. U hoeft dan niks zelf te regelen. U kunt ons bellen voor het maken van een afspraak.

Hulp bij het gesprek

  • U kunt een cliëntondersteuner vragen om bij het gesprek te zijn. Dit is iemand die niet bij de gemeente werkt maar wel alle regels kent. Kijk voor meer informatie op www.onafhankelijkeondersteuners.nl (OCO). Of bel OCO op 088 652 28 88 of mail info@onafhankelijkeondersteuners.nl
  • Of benader het wijkteam van Buurts. Het wijkteam kan u advies geven over welke stap u moet zetten. En brengt u eventueel in contact met een vrijwilliger of andere hulp buiten de gemeente om

Vergoeding eenmalige kosten

Gaat het om eenmalige kosten voor bijvoorbeeld een scootmobiel, traplift, rolstoel of een aangepaste keuken dan kunt u ook een aanvraag doen. Wij beoordelen uw aanvraag en laten u per brief weten of wij voor u de kosten vergoeden. Na een positief besluit koopt u het hulpmiddel en stuurt ons de factuur. Wij maken het bedrag dan rechtstreeks aan u over.

Kosten

Aanvragen is gratis.