Afdelingsmanager Informatievoorziening Ontwikkeling en CIO

Werknemer in kantoorruimte

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 6395 - € 8889
Niveau
WO
Functiecategorie
ICT | Data
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
02-07-2025

Dit ga je doen

Gemeente Haarlem zoekt een CIO en afdelingsmanager die ziet wat er gebeurt in de samenleving, van wet- en regelgeving tot technologische en geo-politieke ontwikkelingen. Vanuit die rol krijg je de kans om onze organisatie naar een hoger niveau te tillen. Door al deze impulsen en ontwikkelingen te vertalen naar wat er in de organisatie moet gebeuren, dan wel welke keuzes op de bestuurlijke tafel geagendeerd moeten worden. Heb jij veel kennis van de informatiesamenleving en wil je deze kennis vanuit publieke waarden inzetten voor Haarlem en Zandvoort?
Vanaf 1 juli 2025 is het I-domein opnieuw ingericht in 2 nieuwe afdelingen: I-Ontwikkeling en I-Beheer. Rolverdelingen worden duidelijker, waardoor samenwerking makkelijker wordt. En we zorgen ervoor dat we efficiënter en daadkrachtiger kunnen inspelen op veranderingen in het I-domein. Je bent verantwoordelijk voor het opbouwen van de afdeling, zowel op inhoudelijk gebied, op samenwerking en cultuur en op het leiden van de veranderopgave.
De afdelingsmanager heeft hierbij 2 rollen.

CIO:

  • Als CIO heb je een ontwikkelopgave met het CIO team. Het CIO-team is een samenwerkingsverband tussen allerlei specialisten in diverse afdelingen dat de CIO adviseert. Je bent voorzitter van dit team en geeft sturing aan de medewerkers van het CIO team die werkzaam zijn in de afdeling I-Ontwikkeling.
  • Vanuit deze rol stimuleer je nieuwe digitale en data gedreven ontwikkelingen in de organisatie.
  • Je vertaalt met het team de relevante ontwikkelingen naar gemeentelijke keuzes en regels. Denk aan technologische, wettelijke en soms ook geopolitieke ontwikkelingen.
  • Je versterkt het werken vanuit publieke waarden en de samenwerking met gemeenten, rijk en andere publieke organisaties.
  • Je versterkt het portfoliomanagement van I-projecten en je brengt de directie in positie om organisatie-brede afwegingen te maken.
  • Je bent opdrachtgever van een aantal grote I-projecten. Voorbeelden van deze projecten zijn de vervanging van een nieuw zaaksysteem, uitvoering van de cloudstrategie Haarlem en implementatie identity & access management.
  • Informatiebeveiliging, privacy en bedrijfscontinuïteit moeten kunnen steunen op een sterke digitale basis. Je zorgt in afstemming met de CISO, FG en Continuïteitsmanager dat deze aspecten bij ontwikkelingen zoveel mogelijk vanaf het begin (by design) worden meegenomen, en dat binnen de IV-afdelingen de continue verbetering (ook) voor deze onderwerpen is geïmplementeerd.
  • Je adviseert direct aan het directieteam, waarbij je de rol van constructieve dwarsdenker niet schuwt.

Afdelingsmanager:

  • Je geeft leiding aan een afdeling van circa 80 fte die gericht is op vernieuwen en ontwikkeling van de digitalisering. Zelf stuur je vier teammanagers aan.
  • In samenwerking met de lijnafdelingen ben je integraal verantwoordelijk voor de informatievoorziening visie, strategie en uitvoering.
  • Je rapporteert periodiek aan de directie over de volle de breedte van de afdeling en het gehele I-domein.
  • Je zorgt voor de doorontwikkeling van je afdeling. Je bouwt samen met de teammanagers aan teamvorming en aan hoe we met elkaar werken binnen en buiten de afdeling.
  • Je intensiveert de verbindingen met de lijnafdelingen. Zowel binnen het fysiek als het sociaal domein zijn flinke (digitaliserings-)opgaven. De afdeling ondersteunt bij de vertaling van maatschappelijke behoeften naar I-producten.

Dit krijg je ervoor terug

  • Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 8.889 bruto per maand (schaal 15) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt. 
  • We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.

Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.

Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten

Herken jij jezelf al?

  • Een afgeronde relevante academische opleiding, aangevuld met veranderkundige elementen.
  • Ervaring in een managementfunctie in een multidisciplinaire, politiek-gestuurde organisatie, bij voorkeur bij een 100.000+ gemeente.
  • Je bent op de hoogte van de laatste IT-en digitaliseringsontwikkelingen en innovaties.
  • Kennis van het gemeentelijke landschap en relevante ontwikkelingen in het i-landschap binnen en buiten de overheid.
  • Je hebt eerder als CIO of als onderdeel van een CIO-team gewerkt.

Je herkent je in onze leiderschapsvisie waarin je de verbindende factor bent die teams inspireert om een waardevolle bijdrage te leveren aan de stad en het dorp. Jij stuurt op inclusieve dienstverlening, creëert een open communicatiestructuur en benut de talenten van je medewerkers. Je biedt ruimte voor ontwikkeling, bewaakt de kwaliteit van strategisch advies aan beide besturen. In complexe en dynamische situaties, zoals bij maatschappelijke of politieke druk, aandacht in de media of gesprekken met inwoners, handel je met lef en zorgvuldigheid. Je staat stevig in je rol als strategisch adviseur en zorgt ervoor dat belangenafwegingen transparant en verantwoord worden gemaakt. Door je betrouwbaarheid en heldere visie creëer je vertrouwen, zowel binnen je team als bij externe partners, en draag je bij aan impactvolle resultaten voor onze organisatie en inwoners.

Dit zijn wij

Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling I-Ontwikkeling maken we impact.

De gemeente Haarlem en Zandvoort werkt als één enthousiaste ambtelijke organisatie met circa 1.700 medewerkers. We werken in formele zin onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van Haarlem en werken vóór de burgers en ondernemers in de stad en het dorp. Om aan de maatschappelijke opgaven te kunnen blijven voldoen is de digitale transformatie gestart. Een aanzienlijke opgave waar Haarlem en Zandvoort middenin zitten.

De organisatie bestaat uit vier domeinen: sociaal domein, fysiek domein, domein burger en bestuur en het domein bedrijfsvoering. Vanuit bedrijfsvoering wordt ingezet op verbetering van de dienstverlening. Er gaat al veel goed en er wordt gewerkt aan verbetering op plekken waar dat passend en nodig is. Er wordt toegewerkt naar bedrijfsvoering in lijn met het organisatiekompas en de dienstverlenings-uitgangspunten. De sturing, beheersing en verantwoording van het domein bedrijfsvoering worden op een hoger plan getild.

Bedrijfsvoering bestaat uit 6 afdelingen waaronder I-Ontwikkeling en I-Beheer, Juridische Zaken, Facilitair, HRM en Financiën. In 2025 zijn de I-afdelingen opnieuw ingericht. I-Beheer focust op het onderhoud en beveiliging van bestaande systemen, het optimaliseren van interne processen en het zo goed mogelijk bedienen van interne klanten.
I-Ontwikkeling gaat zich richten op de toekomst: op visie, innovatie en nieuwe technologieën. De CIO-rol wordt belegd bij de afdelingsmanager I-Ontwikkeling. De eerste periode zal jouw focus vooral liggen op de taak om de afdeling I-Ontwikkeling op te bouwen, visie te ontwikkelen en de samenwerking vorm te geven met de afdeling I-Beheer en het CIO-team.

De afdeling I-ontwikkeling kent naast het CIO-team een viertal teams:

  • Change management
  • Data-expertise
  • Informatie- en projectmanagement
  • Privacy en security

Net zo enthousiast als wij?

Solliciteren kan tot en met 02-07-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Koen Radstake via kradstake@haarlem.nl of +31653272412.

De gesprekken staan gepland op maandagmiddag 7 juli 2025. Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!