Data steward Beleid en Beheer Openbare Ruimte
Over de vacature
Dit ga je doen
Jouw rol is heel divers. De data over onze assets in de openbare ruimte staan centraal. Denk hierbij aan wegen, fietspaden, bomen, riool, openbare verlichting etc. Je werkt nauw samen met je collega Data Steward en ook met andere collega’s binnen en buiten je afdeling: data-analisten, informatiemanagers, bronbeheerders en IT-, privacy- en securityspecialisten. Je legt data-gerelateerde afspraken en draagt actief bij aan het verhogen van de datavolwassenheid van de organisatie.
Jij richt je vooral op het inzichtelijk maken en borgen van de datakwaliteit. Om dit voor elkaar te krijgen ben jij, samen met je directe collega, de gesprekspartner voor het in kaart brengen en verbeteren van de datakwaliteit en breng je de juiste mensen bij elkaar aan tafel. Je zorgt ook voor een goede datastructuur, zoals het vastleggen van heldere definities, governance en business rules. Samen met de data analist en inhoudelijk deskundigen zorg je ervoor dat gegevens bruikbare informatie wordt.
Een aantal van jouw werkzaamheden:
- Je treedt proactief in gesprek met betrokkenen over datakwaliteit, zowel binnen de organisatie als met onze beheerpartners
- Je bewaakt de juistheid, volledigheid en tijdigheid van data in de bronsystemen en rapportages binnen de keten. Je maakt, beheert en houdt de datamanagement processen up-to-date
- Je bent een aanspreekpunt voor de collega’s die verantwoordelijk zijn voor het dagelijkse beheer en onderhoud van data
- Je onderhoudt de datamanagement standaarden voor BBOR
- Je verzamelt, registreert en monitort data-gerelateerde issues en vragen die mogelijk leiden tot incidenten en problemen
- Je ondersteunt de afdeling bij de overgang naar de nationale standaard voor registratie van assets in openbare ruimte (IMBOR)
- Je hebt een actieve rol bij de implementatie van ons nieuwe integrale beheersysteem (GBI World)
- Samen met je collega die dezelfde functie heeft, informeer je anderen actief over waar de datastewards van BBOR aan werken. Dit doe je niet alleen binnen de eigen afdeling, maar ook bij andere afdelingen en onze beheer partners.
- Je coördineert de totstandkoming van gegevensleveringsovereenkomsten met onze beheerpartners en houdt deze actueel
- Je onderhoudt nauwe contacten met het centrale gegevensmanagementteam en data stewards op andere afdelingen
Dit krijg je ervoor terug
Wij waarderen, omarmen en benutten de verschillen en talenten van mensen. Wij bieden een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Daar maken wij ons hard voor. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
- Voor jouw persoonlijke groei en vitaliteit bieden wij tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen, cursussen via onze ‘Academie Haarlem’ en ook een fietsregeling en een tegemoetkoming in je sportabonnement.
- Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 5.519 bruto per maand (schaal 10) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week. Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Goede arbeidsvoorwaarden zoals vergoeding OV-reiskosten, gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof en een goede pensioenregeling bij het ABP. Bekijk de arbeidsvoorwaarden van de CAO Gemeenten
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken.
Herken jij jezelf al?
Je hebt ruime ervaring met data gedreven werken in een uitvoerende rol. Je bent flexibel en je kunt goed functioneren in een omgeving waarin werkendeweg doelen bereikt worden. Je neemt verantwoordelijkheid en denkt daarbij in mogelijkheden en kansen. Je bent analytisch en kunt vraagstukken vanuit meerdere invalshoeken bekijken.
Je kunt goed verbinding maken en samenwerken met veel verschillende mensen en afdelingen. Ook deins je er niet voor terug om regelmatig nieuwe inzichten, werkprocessen en informatie te delen op andere afdelingen.
Door je open en heldere communicatiestijl zorg je voor rust en duidelijkheid. Je werkt zowel proces- als mensgericht en werkt goed samen. Daarbij ben je in staat om collega’s te enthousiasmeren en mee te nemen in de ontwikkelingen en uitdagingen. Je hebt:
- Minimaal HBO werk- en denkniveau.
- Minimaal 1 jaar ervaring in een vergelijkbare functie.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij Team Opgaven en Programmeren maken we impact.
Binnen de afdeling Beleid en Beheer Openbare Ruimte (BBOR) is de deskundigheid op het gebied van de openbare ruimte gebundeld. De afdeling bestaat uit ruim 85 mensen, verdeeld over 3 teams: Team Opgaven en programmeren, Team Leefbaarheid en Team Bereikbaarheid. Onze beleidsmedewerkers, opdrachtgevers en beheerders werken aan een duurzame toekomst vanuit de overtuiging dat een groene, bereikbare en schone stad en dorp bijdraagt aan plezierig wonen.
Net zo enthousiast als wij?
Solliciteren kan tot en met 25-01-2026 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Michael Otto via motto@haarlem.nl of +31614954712.
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl De eerste gesprekken staan gepland op dinsdag 3 februari 2025.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!