De gemeenteraad van Zandvoort zoekt een lid voor de onafhankelijke rekenkamer

Over de vacature
Dit ga je doen
De rekenkamer is geen traditionele rekenkamer. De rekenkamer wil zich voortdurend ontwikkelen. Ze is daarvoor altijd op zoek naar de best mogelijke vormen van aanbesteden, uitvoeren en presenteren van onderzoek. Bepalend daarbij is altijd de toegevoegde waarde voor de gemeenteraad. De rekenkamer hecht erg aan een goede relatie met de raad, maar investeert ook bewust in contacten met burgemeester, college en gemeentesecretaris. De rekenkamer heeft een onderzoeksbudget beschikbaar van circa € 25.000,- per jaar. Dit wordt door de raad vastgesteld.
Zie ook de website van de gemeente Zandvoort, onderdeel Rekenkamer.
In het algemeen wordt onderzoek uitbesteed. Je begeleidt onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde beleid in de gemeente Zandvoort. Je vertaalt (onderzoeks)resultaten in concrete aanbevelingen, die praktisch toepasbaar zijn voor de raad.
Het tijdsbeslag bedraagt gemiddeld een dagdeel in de week en hangt sterk af van de fase van het onderzoek. De rekenkamer vergadert gemiddeld één keer per maand, gewoonlijk op donderdagavond.
Dit krijg je ervoor terug
- De benoemingsperiode is zes jaar. Je wordt benoemd en beëdigd door de gemeenteraad. Herbenoeming is steeds mogelijk met zes jaar.
- De leden ontvangen een vergoeding van ongeveer € 261,- per maand.
- Tevens is er een reiskostenvergoeding.
Herken jij jezelf al?
- Je hebt een academisch werk- en/of denkniveau.
- Je hebt een onderzoekende instelling.
- Je hebt de wens jezelf te ontwikkelen als lid van de rekenkamer.
- Je hebt (bij voorkeur) ervaring in het opstellen en uitvoeren van (beleids)onderzoeken.
- Je hebt (bij voorkeur) kennis van de positionering en werkzaamheden van de raad, het college, de burgemeester en/of de gemeentelijke organisatie en affiniteit met gemeentelijke vraagstukken en het openbaar bestuur.
- Naast de in de wet genoemde onverenigbaarheden, heb je geen directe relatie met de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie of door de gemeente gesubsidieerde instellingen of gehad gedurende de laatste vijf jaren. Door de ambtelijke fusie met de gemeente Haarlem geldt deze onverenigbaarheid ook voor de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie van de gemeente Haarlem.
Dit zijn wij
De gemeente Zandvoort (circa 17.000 inwoners) heeft een onafhankelijke rekenkamer voor onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde beleid in de gemeente Zandvoort. De rekenkamer heeft 3 leden, waaronder de voorzitter.
Net zo enthousiast als wij?
Solliciteren kan tot en met 14-09-2025. Dat kan uitsluitend per e-mail. Stuur uw sollicitatiebrief en curriculum vitae via griffie@zandvoort.nl. Meer weten? Neem gerust contact op met Robert Douma, voorzitter rekenkamer, telefoonnummer 06-53482314 of rdouma.rekenkamer@zandvoort.nl of Paul Derikx, adjunct-griffier, 023 574 0122 of griffie@zandvoort.nl
Na uw reactie ontvangt u uiterlijk op vrijdag 19 september bericht of u wordt uitgenodigd voor een gesprek. Afhankelijk van het aantal sollicitanten, kan de reactietermijn verlengd worden.
De selectieprocedure bestaat uit 1 of meerdere gespreksrondes in Zandvoort. De eerste gesprekken vinden plaats op vrijdag 3 oktober tussen 12.00 en 15.00 uur.
Het overleggen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) maakt deel uit van de procedure.