Jurist Publiekrecht

Over de vacature
Dit ga je doen
Als juridische professional zet je jouw strategische adviesvaardigheden in op complexe publiekrechtelijke dossiers en vraagstukken met bestuurlijke, organisatorische en/of maatschappelijke impact. Dat doe je in samenwerking met je collega’s van de afdeling Juridische Zaken en de collega’s van de beleidsafdelingen. Of het nou gaat om advisering over samenwerkingsverbanden, het maken van wet- en regelgeving, bevoegdheidsvraagstukken of belangrijke ontwikkelingen in de jurisprudentie; grote kans dat jij hierin een sturende, regisserende of adviserende bijdrage aan levert!
- Je bent breed inzetbaar in het juridische veld, maar bent vooral thuis in advisering over publiekrechtelijke vraagstukken op meerdere rechtsgebieden.
- Je adviseert op strategisch niveau over afdeling-overstijgende implicaties van wet-en regelgeving, landelijke en regionale ontwikkelingen.
- Je monitort en toetst de toepassing van wet- en regelgeving binnen jouw werkterrein en zorgt ervoor dat binnen de organisatie regels en procedures goed nageleefd kunnen worden.
- Je vertaalt bevindingen, wetwijzigingen en juridische ontwikkelingen naar de uitvoering.
- Je bent een sparringpartner voor verschillende afdelingen binnen de gemeente, de directie en het bestuur.
- Je vindt het belangrijk en leuk om bij te dragen aan kennisdeling.
- Je bent gericht op samenwerking, bent pragmatisch en collegiaal en kan goed hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden.
Dit krijg je ervoor terug
- Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
- Een arbeidsovereenkomst voor 30 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.072 bruto per maand (schaal 11) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- We vinden jouw vitaliteit belangrijk en bieden daarom diverse mogelijkheden zoals een fietsregeling, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen en andere mogelijkheden om lichamelijk en mentaal fit te blijven.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen.
Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten
Herken jij jezelf al?
- Jij bent energiek, doortastend en hebt een proactieve en positieve houding. Vanuit een strategische blik geef je gevraagd en ongevraagd juridisch advies.
- Je presteert goed onder druk en je bent in staat om ook buiten je focusgebied snel tot de kern te komen in adviesvragen en daarvoor nieuwe materie eigen te maken.
- Je beschikt over een afgeronde wo studie Rechten en minimaal 3 jaar werkervaring in een relevante werkomgeving. Ervaring met advisering op vraagstukken op het snijvlak van het privaat en het publiekrecht is een pré.
- Je hebt een scherpe blik op de ontwikkelingen in het juridische landschap en de positie van de juridische functie binnen de overheid en vindt het leuk om initiatieven te ontwikkelen om de organisatie, binnen deze context, steeds beter te laten functioneren.
- Je bent analytisch en benadert een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken, weet hoofd- en bijzaken te onderscheiden en brengt een logische structuur in de beschikbare informatie. Op basis van de informatie kun je verschillende oplossingen aandragen, ook als deze niet direct voor de hand liggen. Het vinden van een passende oplossing binnen de kaders zie jij als een uitdaging. Je werkt dejuridiserend voor zover dat binnen de mogelijkheden ligt.
- Je legt makkelijk contact en stelt je toegankelijk op voor de mensen met wie je samenwerkt, zowel intern als extern.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Juridische Zaken maken we impact. Deze afdeling verzorgt onder meer de advisering over juridische vraagstukken en heeft op verschillende thema’s zoals bestuursbevoegdheden, lokale regelgeving, Woo-verzoeken een coördinerende rol in de organisatie. Je gaat aan de slag binnen het team Advies. Je werkt binnen Juridische Zaken ook samen met collega’s uit andere teams zoals Rechtsbescherming en Inkoop en Aanbesteden. Daardoor krijg je veel van elkaars werk mee en dat maakt deze functie nog aantrekkelijker. Alle collega’s werken deels thuis en deels op kantoor en er zijn vaste momenten waarop we elkaar ontmoeten of leuke dingen doen. Hiermee is een goed match te maken tussen privé en werk.
Werken voor Haarlem en Zandvoort is werken voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers. Mensen met hun eigen meningen, drijfveren en eigenschappen. Je herkent je in deze mensen, ze inspireren je. En daardoor begrijp je ook hoe mensen hier het liefst wonen, werken, winkelen, sporten en ondernemen. Heb je zin in echt mensenwerk, dan voel je je bij Haarlem en Zandvoort snel thuis.
Net zo enthousiast als wij?
Enthousiast om jouw juridische kennis en strategisch inzicht in te zetten voor onze gemeente? Solliciteer dan nu en maak impact!. Solliciteren kan tot en met 11-05-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Nanda Dooren via ndooren@haarlem.nl
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!