Manager Fysieke Leefomgeving

Beheer en Beleid Openbare Ruimte op grote markt

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 5070 - € 6862
Niveau
WO
Functiecategorie
Openbare ruimte | Uitvoering
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
27-10-2024

Wat ga je doen?

De komende jaren staan wij voor de grote opgave om de openbare ruimte in Haarlem en Zandvoort kwalitatief te versterken en toekomstbestendig te maken. We moeten de komende decennia werken aan een enorme transformatie van de openbare ruimte, waarin ambitie (meer groen, meer spelen) strijden met meer druk (elektriciteitshuisjes, warmtenetten, bezoekers en fietsen). De uitdaging is dit te doen in een omgeving die constant verandert door onder andere de verduurzamingsopgave, de energie- en mobiliteitstransitie en de realisatie van 10.000 woningen met bijbehorende aanpassingen in zowel het fysieke als het sociale domein.

Opgave
Jouw team richt zich op het schrijven en (laten) realiseren van beleidsambities voor onder meer groen, ecologie, toegankelijkheid, spelen, afval & reiniging, water, klimaat en de ondergrond. Het team bestaat uit strategische- en beleidsadviseurs, regisseurs openbare ruimte en dagelijks beheerders.

Focus voor de komende periode ligt op de concrete uitvoerbaarheid van de verschillende beleidsambities, het versterken van de interne sturing en het herijken en uitlijnen van de belangrijkste werkprocessen. De andere grote opgave is de ontwikkeling van het team. Per 1 juli 2024 is het team gestart in een nieuwe samenstelling. Dat betekent dat je zorg draagt voor meer samenhang en samenwerking binnen het team, de afdeling en de rest van de organisatie.

Samen met jouw team overzie jij de totale opgaven van de beleidsthema’s waar jouw team voor aan de lat staat . Belangrijk is de afstemming en samenwerking met de andere disciplines, prioritering en integraliteit in projecten.

  • Jij geeft leiding aan dit team Leefbaarheid van ruim 35 mensen. Jouw taak is om het team te vormen, te verbinden, ervoor te zorgen dat je mensen vanuit eigenaarschap kunnen groeien en beter te laten samenwerken. Je faciliteert, stuurt op hoofdlijnen, werkt vanuit vertrouwen en geeft ruimte.
  • Samen met de drie strategische adviseurs binnen jouw team bepaal je de beleidsagendering en -prioritering op het gebied van de verschillende beleidsthema’s.
  • Je maakt deel uit van het managementteam van de afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte en bent gezamenlijk verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de afdeling.
  • Je zorgt voor goede positionering van het team binnen de afdeling en de organisatie.
  • Bij onderwerpen die team overstijgend zijn, werk je actief samen en stem je af met interne en externe belanghebbenden.
  • Je bent (strategisch) adviseur van de bestuurders van de gemeenten Haarlem en Zandvoort.
  • Je bent gedelegeerd budgethouder, voert regie op de financiële middelen en het functioneren van de ondersteunende systemen en aansluiting op de P&C-cyclus.

Belangrijkste korte termijn acties van jouw team

  • Uitvoering geven aan het teamplan en focus aanbrengen op de teamopgaven.
  • Versterken van de sturing binnen het team.
  • Het herijken en borgen van belangrijke interne werkprocessen.
  • Programmeren van de beleidsopgaven en (laten) uitvoeren van de ambities.
  • Versterken van data-gedreven werken binnen de afdeling.
  • Versterken van (strategische)advisering binnen projecten.

Wat krijg jij van ons?

  • Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract. De formele naam van deze functie is Manager Leefbaarheid.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.862 bruto per maand (schaal 12) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week. Een arbeidsmarkttoelage behoort tot de mogelijkheden. Wegens de nieuwe teamindeling van de afdeling vindt de volgende periode de definitieve functiewaardering van deze functie plaats.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris dat je naar eigen voorkeur kunt besteden. Met het IKB maak jij keuzes die bij jou passen en stel je zelf een deel van je arbeidsvoorwaarden samen. Je kunt bijvoorbeeld je maandinkomen aanvullen, het omzetten in extra verlof of bruto-netto voordelen behalen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, een sportabonnement of een opleiding die niet door de werkgever wordt vergoed.
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
  • Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
  • Onze organisatiewaarden zijn Open, Gedreven en Betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten

Wie ben jij?

  • Je hebt oprechte interesse in je mensen en het vakgebied waarin ze werken en weet hen in hun kracht te zetten. Je bent toegankelijk en een verbinder. 
  • Je bent een ervaren leidinggevende (inclusief p-taken) en hebt ervaring met het vormen van een team.
  • Je hebt ervaring in werken in het fysieke domein en bent nieuwsgierig naar alle disciplines die in je team vertegenwoordigd zijn. 
  • Je staat stevig in je schoenen en durft keuzes te maken.
  • Je hebt aantoonbaar academisch werk- en denkniveau.

Wie zijn wij?

De Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte (BBOR)  bestaat uit ruim 95 personen, verdeeld over drie teams. Wij zijn verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van alle assets in de openbare ruimte en doen dat door het opstellen én (laten) uitvoeren van meerjaren programmering, het beleid van mobiliteit, groen, ecologie, afval, reiniging, water, klimaat en ondergrond.
Werken voor Haarlem betekent ook werken voor twee besturen: Haarlem en Zandvoort. We werken gebiedsgericht, met partners binnen en buiten de stad en in steeds wisselende netwerken.

Team Leefbaarheid
Wij zijn een professioneel, heel divers en collegiaal team met ruim 35 collega’s. Wat ons bindt is dat wij met trots en enthousiasme voor de stad en het dorp werken. Wij geven kleur aan de stad en het dorp. Wat ons team uniek maakt is de verbinding tussen beheer en beleid in één team! Wij werken hiervoor nauw samen met externe partijen en andere afdelingen.

Enthousiast geworden?

Solliciteren kan tot en met 27-10-2024 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Dilshad Jabar via djabar@haarlem.nl of 0648137793.

De eerste gesprekken staan gepland op woensdag 30 oktober 2024. Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!