Manager Opgaven en Programma’s Openbare Ruimte

Medewerkers op een Haarlemse dak

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 5631 - € 7417
Niveau
WO
Functiecategorie
Openbare ruimte | Uitvoering
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
27-10-2024

Wat ga je doen?

Haarlem en Zandvoort staan voor grote uitdagingen op het gebied van transitie van de openbare ruimte  en toekomstbestendig inrichten van de openbare ruimte. Om dit effectief te doen, combineren we onderhoudswerkzaamheden met bredere opgaven zoals mobiliteit, groen, klimaat en energie. Hierbij kiezen we voor een buurtgerichte aanpak. Dit betekent dat we niet langer alleen onderhouden, maar ook andere opgaven zoals klimaatadaptatie, mobiliteit, groen en spelen meenemen. Zo minimaliseren we niet alleen de overlast voor de bewoners, maar maken we de buurten weer toekomstbestendig.

Opgave
Jouw team richt zich op de meerjarenprogrammering van onderhoud, vervangingen en herinrichtingen waarbij elke investering in de stad en het dorp een kans is om de openbare ruimte toekomstbestendig te maken en zeker ook de beleidsambities te realiseren. Het team is ook verantwoordelijk voor het (dagelijks) beheer en onderhoud dat door onze contractpartners wordt verzorgd, ook op het gebied van bijvoorbeeld parkeren, afval en reiniging. Het team bestaat uit opdrachtgevers, een programma coördinator en -secretaris, tactisch beheerders, datastewards en opgavegerichte beheerders.

Focus voor de komende periode ligt op het inrichten en het goed functioneren van de programmeertafel om tot een afgestemde programmering te komen voor de komende 10 jaar. Jouw team heeft de sleutelpositie in de vertaalslag van (politieke) ambities naar concrete uitvoering. Je staat aan de lat voor de verdere professionalisering naar buurtgerichte aanpak en opgavegericht werken. De andere grote opgave is de ontwikkeling van het team. Per 1 juli 2024 is het team gestart in een nieuwe samenstelling. Dat betekent dat je zorg draagt voor meer samenhang en samenwerking binnen het team, de afdeling en de rest van de organisatie.

Samen met jouw team overzie jij de hele cyclus van het beheer. Belangrijk is de afstemming en samenwerking met de andere disciplines, prioritering en integraliteit in projecten.

  • Je geeft leiding aan een multidisciplinair team van ruim 20 professionals. Je streeft naar dienend-leiderschap, waarbij je belangrijkste taak is om team te vormen, te verbinden en ervoor te zorgen dat je mensen vanuit eigenaarschap kunnen groeien. Je stuurt op hoofdlijnen, fungeert als sparringpartner, werkt vanuit vertrouwen en geeft ruimte.
  • Je maakt deel uit van het managementteam van de afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte en bent gezamenlijk verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de afdeling.
  • Je zorgt voor goede positionering van het team binnen de afdeling en de organisatie.
  • Bij onderwerpen die team overstijgend zijn, werk je actief samen en stem je af met interne- en externe belanghebbenden.
  • Je bent (strategisch) adviseur van de bestuurders van de gemeenten Haarlem en Zandvoort.
  • Je bent gedelegeerd budgethouder, voert regie op de financiële middelen en het functioneren van de ondersteunende systemen en aansluiting op de P&C-cyclus.

Belangrijkste acties van jouw team op korte termijn:

  • Uitvoering geven aan het teamplan en focus aanbrengen op de teamopgaven.
  • Sturing op de verdere inrichting van het proces van programmeren van het beheer en onderhoud.
  • Het verkrijgen van een afgestemde programmering per stadsdeel voor de komende 10 jaar conform buurtaanpak en opgavegericht werken.
  • Assetbeheerplannen en de opgave per asset opstellen.
  • Versterken van de P&C cyclus.
  • Versterken van de ontwikkeling van het data-gedreven werken.
  • Het uitwerken van de rollen, taken en verantwoordelijkheden van je teamleden.

Wat krijg jij van ons?

  • Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract. De formele naam van deze functie is Manager Opgaven en Programmeren.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 7.417 bruto per maand (schaal 13) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week. Wegens de nieuwe teamindeling van de afdeling vindt de volgende periode de definitieve functiewaardering van deze functie plaats.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris dat je naar eigen voorkeur kunt besteden. Met het IKB maak jij keuzes die bij jou passen en stel je zelf een deel van je arbeidsvoorwaarden samen. Je kunt bijvoorbeeld je maandinkomen aanvullen, het omzetten in extra verlof of bruto-netto voordelen behalen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, een sportabonnement of een opleiding die niet door de werkgever wordt vergoed.
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
  • Bij de gemeente Haarlem waarderen, omarmen en benutten we de verschillen en talenten van mensen. We bieden een plek waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
  • Onze organisatiewaarden zijn Open, Gedreven en Betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten

Wie ben jij?

  • Je hebt ervaring in beheer en programmeren van werken in de openbare ruimte.
  • Je bent een ervaren (verander)manager met oprechte interesse in de mensen en het vakgebied waarin ze werken. Je kunt mensen in hun kracht zetten en je durft keuzes te maken.
  • Je staat stevig in je schoenen, bent een verbinder en bent goed in draagkracht creëren.
  • Je beschikt over aantoonbaar academisch  werk- en denkniveau en een politiek bestuurlijke antenne.
  • Je bent resultaatgericht en besluitvaardig.

Wie zijn wij?

De Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte (BBOR)  bestaat uit ruim 95 personen, verdeeld over 3 teams. Wij zijn verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van alle assets in de openbare ruimte en doen dat door het opstellen én (laten) uitvoeren van meerjaren programmering, het beleid van mobiliteit, groen, ecologie, afval, reiniging, water, klimaat en ondergrond.
Werken voor Haarlem betekent ook werken voor 2 besturen: Haarlem en Zandvoort. We werken gebiedsgericht, met partners binnen en buiten de stad en in steeds wisselende netwerken.

Team Opgaven en Programmeren
Wij zijn een hecht team van 22 professionals die met passie werken aan de openbare ruimte. We houden elkaar scherp en zorgen voor kwaliteit, maar gezelligheid staat centraal in ons samenwerken. Wij zijn en voelen ons verantwoordelijk voor het opstellen en (laten) realiseren van meerjarig beheer & onderhoud-, investering-, en opgavegerichte programma’s. Hard werken, enthousiasme en deskundigheid kenmerkt ons. Er heerst een goede sfeer en omdat we nog in opbouw zijn besteden we aandacht aan de goede gesprekken om elkaar beter te leren kennen.

Enthousiast geworden?

Solliciteren kan tot en met 27-10-2024 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Dilshad Jabar via djabar@haarlem.nl of 0648137793.

De eerste gesprekken staan gepland op woensdag 30 oktober 2024. Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!