Parkeermakelaar

Medewerkers in overleg

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 4349 - € 6193
Niveau
HBO
Functiecategorie
Verkeer | Vervoer | Nautisch
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
15-09-2025

Dit ga je doen

In Haarlem wordt het gebied met gereguleerd parkeren de komende jaren flink uitgebreid. Want in verschillende wijken is de parkeerdruk zo hoog dat het tot problemen leidt in de openbare ruimte. Gereguleerd parkeren creëert, in combinatie met een vergunningenplafond, ruimte voor groen en spelen en maakt trottoirs weer toegankelijk voor mensen met een beperking. Niet alleen een vergunningenplafond wordt als instrument ingezet, ook wordt actief gekeken of private parkeervoorzieningen beter benut kunnen worden. Het doel daarvan is om verschillende groepen, met verschillende parkeerbehoeftes, gebruik te laten maken van dezelfde parkeerplekken.
Een parkeermakelaar houdt zich bezig met het vinden van extra parkeergelegenheid, vooral in gebieden waar de parkeerdruk hoog is. Die extra parkeergelegenheid ontstaat door de bestaande parkeerterreinen, bijvoorbeeld bij kantoren of bedrijven, ook buiten kantooruren of in het weekend door bewoners te laten gebruiken. Dit kan door in gesprek te gaan met eigenaren van parkeerterreinen en te onderzoeken of deze geschikt gemaakt kunnen worden voor bewonersparkeren. Het doel is enkele duizenden parkeerplaatsen beschikbaar te maken voor bewoners.

  • Je inventariseert private parkeerterreinen en -garages die meervoudig kunnen worden gebruikt en gaat daarover met de eigenaren in gesprek. Ook kijk je welke kansen en mogelijkheden er nog zijn voor meervoudig gebruik op openbare parkeerterreinen.
  • Je bepaalt op welke wijze deze parkeerterreinen juridisch, technisch en qua ICT geschikt kunnen worden gemaakt voor meervoudig gebruik.
  • Je schept duidelijkheid over de rol- en taakverdeling tussen gemeente en de eigenaren van parkeervoorzieningen en legt de afspraken daarover vast.
  • Je legt afspraken over beheer, handhaving en aansprakelijkheid van de parkeervoorzieningen met externe partijen vast in overeenkomsten of contracten.
  • Je analyseert de bezetting van de parkeergarages van de gemeente Haarlem en je maakt een plan om de capaciteit optimaal te benutten voor de gereguleerde gebieden. 
  • Je verzorgt tussentijdse verslaglegging over de voortgang en informeert het college en de raad hierover.
  • Je handelt meldingen en vragen van bewoners en interne en externe partijen af.

Dit krijg je ervoor terug

Wij waarderen, omarmen en benutten de verschillen en talenten van mensen. Wij bieden een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Daar maken wij ons hard voor. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.

  • Voor jouw persoonlijke groei en vitaliteit bieden wij tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen om lichamelijk en mentaal fit te blijven en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.193 bruto per maand (schaal 11) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt. 
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.

Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten

Herken jij jezelf al?

  • Je bent proactief, een doorpakker en bent resultaatgericht.
  • Je hebt kennis en ervaring met het werken voor het lokaal bestuur.
  • Je hebt ervaring met parkeren en kent de mogelijkheden om parkeercapaciteit meervoudig te gebruiken.
  • Je hebt ervaring met het maken van afspraken in contracten en overeenkomsten met private partijen met verschillende belangen.
  • Je hebt een afgeronde, relevante opleiding op minimaal HBO-niveau.
  • Je kunt tactisch en operationeel handelen en hebt tegelijkertijd een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen.
  • Lokale kennis van Haarlem en het beschikken over een netwerk in Haarlem is een pre.

Dit zijn wij

Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij team Bereikbaarheid maken we impact.
Ons team bestaat uit ongeveer 28 collega’s. Er hangt een positieve vibe, waardoor we graag met elkaar samenwerken. Wij zijn verantwoordelijk voor het opstellen, vaststellen en realiseren van de beleidsambities voor bereikbaarheid en de mobiliteitstransitie. Dat met focus op voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, parkeren en doorstroming. Dit doen we natuurlijk in nauwe samenwerking met andere afdelingen. In ons team werken strategen, beleidsadviseurs en verkeerskundigen. In ons team zijn vrijwel alle expertises binnen het beleidsveld mobiliteit en parkeren gebundeld. Dat geeft energie! 

Herken jij je in de mensen van Haarlem en Zandvoort?
Werken voor Haarlem en Zandvoort is werken voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers. Mensen met hun eigen meningen, drijfveren en eigenschappen. Je herkent je in deze mensen, ze inspireren je. En daardoor begrijp je ook hoe mensen hier het liefst wonen, werken, winkelen, sporten en ondernemen. Heb je zin in echt mensenwerk, dan voel je je bij Haarlem en Zandvoort snel thuis.

Net zo enthousiast als wij?

Solliciteren kan tot en met 15-09-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Hellen Jennissen via hjennissen@haarlem.nl of +31642635862.

Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!