Raadsadviseur / commissiegriffier

Over de vacature
Dit ga je doen
We zoeken voor zowel de commissie Bestuur als voor de commissie Ontwikkeling een nieuwe collega.
- Je bent commissiegriffier en allround raadsadviseur van één of meerdere raadscommissies.
- Je bent verantwoordelijk voor de organisatie van de bestuurlijke besluitvormingsprocessen inclusief de communicatie hierover met inwoners en organisaties.
- Je ondersteunt en adviseert de commissievoorzitter, raads- en commissieleden bij het gebruik en de toepassing van politiek-bestuurlijke instrumenten en over bestuurlijke zaken en het besluitvormingsproces.
- Je adviseert de raad over de werkwijze en de manier waarop de raad zich kan positioneren ten opzichten van maatschappelijke en bestuurlijke ontwikkelingen.
- Je adviseert raads- en commissieleden en de ambtelijke organisatie over de inhoud en procedure van stukken voor raad en commissies in relatie tot de raadsbevoegdheid.
- Je vertaalt signalen en vragen vanuit de raad naar concrete acties en adviezen.
- Daarnaast neem je initiatieven tot en/of lever je een bijdrage aan de verbetering van de politiek- bestuurlijke besluitvormingsprocessen en de informatievoorziening.
- Je werkt aan een optimaal relatiebeheer.
Dit krijg je ervoor terug
Wij waarderen, omarmen en benutten de verschillen en talenten van mensen. Wij bieden een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Daar maken wij ons hard voor. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
- Voor jouw persoonlijke groei en vitaliteit bieden tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen om lichamelijk en mentaal fit te blijven en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
- Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 7.128 bruto per maand (schaal 12) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
- Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken.
Lees hier meer over Cao Gemeenten.
Herken jij jezelf al?
- Je bent een generalist met een WO-diploma en hebt ten minste 5 jaar werkervaring in een complexe omgeving en/of in een vergelijkbare functie in een politiek-bestuurlijke organisatie als adviseur. Een juridische achtergrond is een pre.
- Je bent in staat om te laveren tussen de in het politieke, bestuurlijke veld betrokken partijen, zonder daar zelf onderdeel van uit te maken.
- Je bent strategisch sterk, kunt hoofd- en bijzaken snel onderscheiden en vertaalt complexe vraagstukken naar heldere adviezen.
- Je stelt je stevig op en weet op een verbindende manier invloed uit te oefenen.
- Je bent flexibel in de invulling van je werkweek en in de avonduren beschikbaar voor vergaderingen en bijeenkomsten. De meeste vergaderingen vinden op donderdagavond plaats.
Dit zijn wij
De griffie heeft een unieke positie als schakel tussen raad, ambtelijke organisatie en samenleving. De werkzaamheden en activiteiten richten zich op de procesmatige ondersteuning en advisering van de gemeenteraad en de ondersteuning van de rekenkamer.
De afgelopen periode heeft de griffie zich ontwikkeld van een procesgriffie tot een adviesgriffie. We zorgen dat de raad tijdig in positie is om richting te geven en om de juiste besluiten te nemen. De griffie bestaat uit een team van veertien medewerkers die samenwerken met diverse afdelingen van de ambtelijke organisatie.
Net zo enthousiast als wij?
Solliciteren kan tot en met 05-11-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Marnix Philips via mphilips@haarlem.nl of 0623236057.
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek. De eerste gesprekken staan gepland op dinsdagmiddag 11 november.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!