Senior juridisch adviseur aanbestedingsrecht

Medewerkers gemeente Haarlem en Zandvoort

Over de vacature

Uren per week
30 - 36
Maandsalaris
€ 5070 - € 6862
Niveau
WO
Functiecategorie
Juridisch | Inkoop
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
28-05-2025

Dit ga je doen

Ben jij een strategische en daadkrachtige juridische professional met kennis van aanbestedingsrecht en verbintenissenrecht? Wil jij een rol spelen in de advisering over complexe juridische vraagstukken met bestuurlijke, organisatorische, en/of de maatschappelijke impact? En doe jij dat graag in samenwerking met andere vakspecialisten van verschillende disciplines? Dan is deze functie iets voor jou!

  • Je bent breed inzetbaar in het juridische veld, maar bent vooral thuis in de advisering over privaatrechtelijke vraagstukken met een focus op het aanbestedingsrecht en het verbintenissenrecht.
  • Je draagt bij aan de verdere versterking van de positie van de gemeente in contractuele relaties, ook in de precontractuele fase.
  • Je adviseert op strategische niveau over afdeling-overstijgende implicaties van wet- en regelgeving, landelijke en regionale ontwikkelingen, gemeentelijke visies, programma’s en beleidsontwikkelingen.
  • Je bent verantwoordelijk voor het monitoren en toetsen van de toepassing van wet- en regelgeving binnen jouw werkterrein. Jij zorgt ervoor dat regels en procedures goed nageleefd kunnen worden. Je vertaalt bevindingen, wetswijzigingen en juridische ontwikkelingen naar de uitvoering.
  • Je bent een belangrijke sparringpartner voor verschillende afdelingen binnen de gemeente, de directie en bestuur.
  • Je adviseert over (dreigende) geschillen in aanbestedingstrajecten of contractuele relaties en draagt bij aan het voorkomen van en oplossen van geschillen. Je onderhoudt indien nodig de contacten met de stadsadvocaat, maar bent  tevens in staat de gemeente in daartoe geëigende procedures te vertegenwoordigen.
  • Je werkt samen aan een gezamenlijk doel. Je zoekt dan ook de samenwerking op, stemt af met anderen en deelt je kennis.

Dit krijg je ervoor terug

  • Een boeiende baan met een grote diversiteit aan werkzaamheden voor 30-36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
  • Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.862 bruto per maand (schaal 12) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris dat je naar eigen voorkeur kunt besteden. Met het IKB maak jij keuzes die bij jou passen en stel je zelf een deel van je arbeidsvoorwaarden samen. Je kunt bijvoorbeeld je maandinkomen aanvullen, het omzetten in extra verlof of bruto-netto voordelen behalen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, een sportabonnement of een opleiding die niet door de werkgever wordt vergoed.
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
  • Bij de gemeenten Haarlem en Zandvoort willen wij de kracht aan diversiteit en verschillende talenten waarderen, omarmen en benutten. Een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Zodat wij op alle vlakken goede resultaten behalen voor onze inwoners.

    Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. Hiermee werken we continue naar een heldere richting, inrichting en identiteit van onze organisatie. We hebben daarbij een duidelijke ambitie: betere dienstverlening naar inwoners, partners en bezoekers en een goede bediening van beide besturen. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten: www.caogemeenten.nl/cao-gemeenten

Herken jij jezelf al?

  • Jij bent energiek, doortastend en hebt een proactieve en positieve houding. Vanuit een strategische blik geef je gevraagd en ongevraagd juridisch advies.
  • Je presteert goed onder druk en je bent in staat om ook buiten je focusgebied snel tot de kern te komen in adviesvragen en daarvoor nieuwe materie eigen te maken.
  • Je beschikt over een afgeronde wo studie Rechten en minimaal 5 jaar werkervaring in een relevante werkomgeving. Ervaring binnen een gemeentelijke organisatie is een pré. Dat geldt ook voor proceservaring.
  • Je hebt een scherpe blik op de ontwikkelingen in het juridische landschap en de positie van de juridische functie binnen de overheid en vindt het leuk om initiatieven te ontwikkelen om de organisatie, binnen deze context, steeds beter te laten functioneren.
  • Je bent analytisch en benadert een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken, weet hoofd- en bijzaken te onderscheiden en brengt een logische structuur in de beschikbare informatie. Op basis van de informatie kun je verschillende oplossingen aandragen, ook als deze niet direct voor de hand liggen. Het vinden van een passende oplossing binnen de kaders zie jij als een uitdaging. Je werkt dejuridiserend voor zover dat binnen de mogelijkheden ligt.
  • Je legt makkelijk contact en stelt je toegankelijk op voor de mensen met wie je samenwerkt, zowel intern als extern.

Dit zijn wij

Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Juridische Zaken maken we impact. Deze afdeling verzorgt onder meer de advisering over juridische vraagstukken en heeft op verschillende thema’s zoals bestuursbevoegdheden, lokale regelgeving, Woo-verzoeken een coördinerende rol in de organisatie. Je gaat aan de slag binnen het team Advies. Je werkt binnen Juridische Zaken ook samen met collega’s uit andere teams zoals Rechtsbescherming en Inkoop en Aanbesteden. Daardoor krijg je veel van elkaars werk mee en dat maakt deze functie nog aantrekkelijker. Alle collega’s werken deels thuis en deels op kantoor en er zijn vaste momenten waarop we elkaar ontmoeten of leuke dingen doen. Hiermee is een goed match te maken tussen privé en werk.

Werken voor Haarlem en Zandvoort is werken voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers. Mensen met hun eigen meningen, drijfveren en eigenschappen. Je herkent je in deze mensen, ze inspireren je. En daardoor begrijp je ook hoe mensen hier het liefst wonen, werken, winkelen, sporten en ondernemen. Heb je zin in echt mensenwerk, dan voel je je bij Haarlem en Zandvoort snel thuis.

Net zo enthousiast als wij?

Enthousiast om jouw juridische kennis en strategisch inzicht in te zetten voor onze gemeente? Solliciteer dan nu en maak impact!
Solliciteren kan tot en met 28 mei 2025. Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Nanda Dooren, afdelingshoofd Juridische Zaken, tel.nr. 06-43035616 of per email ndooren@haarlem.nl

Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!