Strategisch Beleidsadviseur Bodem en Ondergrond
Over de vacature
Dit ga je doen
Als strategisch beleidsadviseur werk je aan de opgave bodem en ondergrond in verbinding met een gezond leefklimaat. Dit betreft de chemische bodem- en grondwaterkwaliteit met verbreding naar het vraagstuk van de ondergrondse ruimte voor onder andere de energietransitie en klimaatadaptatie. Kaders stellen voor het gebruik van de bodem en ondergrond met als doel duurzaam gebruik van de ondergrond staat voorop. Je beleidsfunctie combineer je met de uitvoer van wettelijke taken rond beleidsvelden bodem en grondwater.
- Daarbij stel je (strategisch) beleid op waar je tevens over adviseert en ben je verantwoordelijk voor de wettelijke taken onder de Omgevingswet en de Wet Bodembescherming (Overgangsrecht). Je toetst de ingediende plannen aan de regelgeving.
- Je onderhoudt contacten met de Omgevingsdienst IJmond, de VNG, het ministerie, de GGD en overige relevante stakeholders met als doel het goed positioneren van de Haarlemse belangen in het bodem- en ondergrond netwerk.
- Je bent goed op de hoogte van wat er speelt op vakgebied bodem en ondergrond en weet de landelijke ontwikkelingen naar de lokale situatie te vertalen.
- Je werkt mee aan het opstellen van omgevingsplan en -visie, programma’s van eisen en omgevingsvergunningen.
- Je adviseert over complexe vraagstukken rondom bodem(sanering) in o.a. transformatieprojecten en stedelijke ontwikkelingsprojecten.
- Je bent inhoudelijk sparringpartner voor de collega’s die werken aan en adviseren over bodemkwaliteit, ondergrond en ruimtegebruik.
- Je hebt een belangrijke rol bij het opstellen van het integrale programma waarin de ruimtelijke opgave in de ondergrond binnen het fysiek domein wordt vormgegeven.
- Je coördineert, coacht en begeleidt je teamleden en neemt het voortouw bij werkverdeling. De invulling van de wijze van coaching bepalen we in overleg. Je wordt hierin begeleid.
- Je werkt samen met beleidsadviseurs- en technische adviseurs bodem en de milieujurist.
- Je bent het interne en externe aanspreekpunt voor vragen over bodem(sanering).
Dit krijg je ervoor terug
Wij waarderen, omarmen en benutten de verschillen en talenten van mensen. Wij bieden een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Daar maken wij ons hard voor. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.
- Een dynamische baan in een veelzijdige organisatie met maatschappelijke relevantie binnen een bevlogen en professioneel hoogopgeleid team. Samenwerking en elkaars kracht benutten is hoe wij graag willen werken. Er is veel ruimte voor gezelligheid.
- Een veranderende maatschappelijke context in functioneren en samenwerken vraagt om nieuwe werkwijzen. Je krijgt ruimte om zelf bij te dragen aan deze veranderende opgaven. Je mag ideeën uitproberen en je wordt gecoacht om vakkennis toe te passen in een bestuurlijke context. Samenwerken en leren met trainees behoort ook tot de mogelijkheden.
- Voor jouw persoonlijke groei en vitaliteit bieden wij tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen, cursussen via onze ‘Academie Haarlem’ en ook een fietsregeling en een tegemoetkoming in je sportabonnement.
- Een arbeidsovereenkomst voor 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract.
- Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.716 bruto per maand (schaal 11A) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week. Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt.
- Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
- Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling. Bekijk de arbeidsvoorwaarden van de CAO Gemeenten
Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken.
Herken jij jezelf al?
- Je hebt een gedegen basis op het gebied van bodemkwaliteit die je hebt uitgebreid met het ruimtevraagstuk in de ondergrond.
- Je bent een verbinder, die graag het gesprek aangaat met andere beleidsvelden en externe stakeholders en daarbij ook mensen aan de (te ontwikkelen) visie weet te binden.
- Je hebt een goed ontwikkeld analytisch probleemoplossend vermogen en je weet op basis van gedegen beleidsonderzoek en voorstellen draagvlak te creëren voor beleidsplannen.
- Je beschikt over een afgeronde, relevante opleiding op minimaal hbo-niveau en minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met technisch inhoudelijke en bestuurlijke advisering op het gebied van bodemkwaliteit, ondergrond en ruimtelijke ontwikkeling.
- Je hebt ruime ervaring met het meedenken en geven van advies in beleids- en ontwikkeltrajecten.
Dit zijn wij
Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Omgevingsbeleid maken we impact. Binnen deze afdeling wordt de deskundigheid op het gebied van de ruimte en leefomgevingskwaliteit gebundeld. De afdeling bestaat uit 50 fte. Onze stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, planologen, ruimtelijk ordeningsjuristen, erfgoeddeskundigen en de beleidsmedewerkers milieu werken aan een duurzame toekomst voor de stad vanuit de overtuiging dat een gezonde en mooie omgeving mensen gelukkiger maakt.
Net zo enthousiast als wij?
Wil jij ons team komen versterken en meewerken aan de complexe opgaven waar Haarlem en Zandvoort voor staan? Solliciteren kan tot en met 28 december 2025.
Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Ramses van der Dussen (teammanager Omgevingskwaliteit) tel.nr. 0681067213.
Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl
De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.
Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!