Teammanager Juristen en Adviseurs Vergunningen, Toezicht en Handhaving

Medewerkers gemeente

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 5268 - € 7128
Niveau
HBO
Functiecategorie
Vergunningen | Toezicht
Dienstverband
Vast
Reageren kan tot en met
16-11-2025

Dit ga je doen

Jij zorgt  voor de juiste balans tussen rust, strategisch inzicht en daadkracht in een steeds veranderende omgeving. Je bent altijd op de hoogte van wat er speelt binnen jouw team. Gezien het uitvoerende karakter van de werkzaamheden van VTH is het belangrijk dat je zichtbaar bent.

Het team bestaat uit ongeveer 30 medewerkers, verdeeld over 2 onderdelen: de juristen en de adviseurs. De adviseurs geven op het gebied van bouwfysica, brandveiligheid en constructie advies op vergunningsaanvragen en handhavingsdossiers en tijdens uitvoeringsprocessen. De juristen ondersteunen de afdeling voor alle juridische kwesties, voeren handhavingsprocedures en verzorgen alle bezwaar- en beroepsprocedures. Daarnaast denken zowel adviseurs als juristen mee op operationeel en tactisch niveau over de uitvoering van de taken.

  • Je vormt samen met de andere teammanagers en de afdelingsmanager het Managementteam (MT) van VTH, dat gezamenlijk verantwoordelijk is voor de budgettering, interne bedrijfsvoering en uitvoering door de afdeling. Je bent hierbij het eerste aanspreekpunt voor jouw team. Ook bepalen jullie samen wat nodig is om de gemeentelijke visie op het fysiek domein tot uitvoering te brengen.
  • Je schept samen met het team een stimulerend werk- en leerklimaat, waarbinnen de medewerkers met plezier hun werk doen en elkaars talenten benutten. Je bent hun sparringpartner op het moment dat dat nodig is. Je ondersteunt en faciliteert het team in haar ontwikkelwensen en biedt daarbij kansen en mogelijkheden.
  • Bij afdeling overstijgende onderwerpen stem je in samenspraak met het team het proces af met alle belanghebbenden. Je initieert, adviseert over en verbindt waar nodig de voor de afdeling relevante onderwerpen met interne- en externe stakeholders. In andere gevallen ondersteun je het team bij de uitvoering van deze taken.
  • Je beoordeelt en levert input voor plannen van aanpak, evaluaties, verbeterpunten en je bent betrokken bij het implementeren hiervan.

Dit krijg je ervoor terug

Wij waarderen, omarmen en benutten de verschillen en talenten van mensen. Wij bieden een plek waar iedereen zich thuis kan voelen en zichzelf mag zijn. Daar maken wij ons hard voor. Dat is goed voor onze medewerkers én leidt tot de beste resultaten voor de stad en het dorp.

  • Voor jouw persoonlijke groei en vitaliteit bieden tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen, vergoeding van je sportabonnement, online trainingen om lichamelijk en mentaal fit te blijven en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’.
  • Een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract. 
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 7.128 bruto per maand (schaal 12) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week. Een arbeidsmarkttoelage is bespreekbaar.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget over je bruto salaris, waarmee je zelf je eigen arbeidsvoorwaarden samenstelt. 
  • Hybride werken is bij onze gemeente aan de orde van de dag. De ene dag ben je op kantoor, een ander moment kies je voor thuiswerken. Wij faciliteren je daarbij. Waar je ook werkt, je bent altijd in verbinding met je collega’s.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.

Onze organisatiewaarden zijn open, gedreven en betrokken. 

Lees hier meer over Cao Gemeenten.

Herken jij jezelf al?

  • Je bent mensgericht, je opereert vanuit vertrouwen naar de medewerkers en stelt de medewerkers in staat om de diverse talenten tot bloei te laten komen en zo hun werk zelfstandig uit te voeren.
  • Je beschikt over minimaal een HBO-opleiding, aangevuld met leidinggevende en/of strategische of juridische ervaring binnen een overheidsorganisatie.
  • Je bent besluitvaardig en doelgericht, maar hebt ook oog voor anderen. Je bent een echte teamspeler. Je bent goed in het ouderhouden van een (strategisch) netwerk en het effectief samen werken met verschillende partners, zowel intern als extern.
  • Je beschikt over een goed ontwikkeld strategisch vermogen, waarmee je boven de inhoud uit kan stijgen en wat maakt dat je een kei bent in het signaleren van kansen en risico’s. Uiteraard weet je deze ook te vertalen naar praktische oplossingen.
  • Je hebt kennis van vergunningverlening, toezicht en handhaving en de uitvoering van de VTH-taken in het fysieke domein.

Je herkent je in onze leiderschapsvisie waarin je de verbindende factor bent die teams inspireert om een waardevolle bijdrage te leveren aan de stad en het dorp. Jij stuurt op inclusieve dienstverlening, creëert een open communicatiestructuur en benut de talenten van je medewerkers. Je biedt ruimte voor ontwikkeling, bewaakt de kwaliteit van strategisch advies aan beide besturen. In complexe en dynamische situaties, zoals bij maatschappelijke of politieke druk, aandacht in de media of gesprekken met inwoners, handel je met lef en zorgvuldigheid. Je staat stevig in je rol als strategisch adviseur en zorgt ervoor dat belangenafwegingen transparant en verantwoord worden gemaakt. Door je betrouwbaarheid en heldere visie creëer je vertrouwen, zowel binnen je team als bij externe partners, en draag je bij aan impactvolle resultaten voor onze organisatie en inwoners.

Dit zijn wij

Werk bij Haarlem en Zandvoort is werk dat ertoe doet, met resultaten die je ziet als je door de stad of het dorp loopt. Met een goede werk-privébalans en met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook bij de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) maken we impact. Onze afdeling bestaat uit ongeveer 110 medewerkers, verdeeld over 4 teams. De afdeling geeft uitvoering aan diverse beleidskaders, variërend van de Omgevingswet tot de APV en van bijzondere wetten tot kinderopvang. We houden ons dan ook bezig met veel verschillende onderwerpen, zoals horeca, evenementen, nieuwbouw, verbouw, monumenten en brandveiligheid.

Je komt terecht op een gezellige afdeling waar graag wordt samengewerkt en er ruimte is voor verbinding, zowel formeel als informeel. Zo worden binnen de gemeente verschillende werk-gerelateerde events georganiseerd (zoals lunchlezingen en themadagen), maar is er daarnaast ook genoeg ruimte voor sociale activiteiten, zoals sporten in de pauze (bij Sportcity) of borrelen met de afdeling. Veel collega’s zijn daarnaast lid van onze actieve personeelsvereniging.

Net zo enthousiast als wij?

Solliciteren kan tot en met 16-11-2025 via onderstaande button. Meer weten? Neem gerust contact op met Wijnand Stoeckart via wstoeckart@haarlem.nl of +31646215004.

Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl

De selectieprocedure bestaat uit 2 gespreksrondes op kantoor, gevolgd door een (digitaal) arbeidsvoorwaardengesprek.

Wil je meer weten over de organisatie en wat wij bieden? Kijk dan op deze pagina's: Over de organisatie / Wat bieden wij

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld, delen wel!