Parkeerkaart gehandicapten
Algemeen
Kunt u door uw handicap niet ver lopen of bent u voor vervoer afhankelijk van anderen? Dan kunt u online een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op een parkeerplaats speciaal voor gehandicapten. En parkeert u gratis op een betaalde parkeerplek op straat. In parkeergarages betaalt u wel. U mag niet parkeren op laad- en losplekken of een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. Als u hulp nodig hebt bij het aanvragen, kunt u contact opnemen met het wijkteam in uw buurt.
Wat u moet weten
- Vraagt u een gehandicaptenparkeerkaart aan, dan nodigt keuringsbureau Argonaut u uit voor een medische keuring. Argonaut adviseert ons of u recht op de kaart hebt en voor hoe lang
- Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Wilt u uw kaart verlengen, vraag dan een verlenging van uw gehandicaptenparkeerkaart aan. Dat kan maximaal 3 maanden voor het verlopen van de bestaande kaart
- U kunt uw kaart om laten zetten naar een andere soort gehandicaptenparkeerkaart. Dit kost net zoveel als een nieuwe aanvraag
- Met een gehandicaptenparkeerkaart betaalt u niet op plekken waar betaald parkeren geldt. Heeft u een parkeervergunning? Dan kunt u deze stoppen na het ontvangen van uw gehandicaptenparkeerkaart. De kaart moet altijd duidelijk te zien zijn achter de voorruit van de auto
- Is uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Vraag dan een duplicaat van uw gehandicaptenparkeerkaart aan
- Bel of mail als u vragen hebt: 023 511 43 68 of gpkadministratie@haarlem.nl
Soorten gehandicaptenparkeerkaarten
Geef bij uw aanvraag aan welke u nodig hebt:
- Bestuurderskaart: als u nog wel zelf autorijdt en een geldig rijbewijs hebt. En u kunt met hulpmiddelen niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen
- Passagierskaart: u bent door uw ziekte of handicap volledig afhankelijk van de bestuurder bij vervoer van deur tot deur. En u kunt niet alleen worden gelaten als de bestuurder de auto parkeert
- Gecombineerde kaart: als u in aanmerking komt voor zowel de bestuurderskaart als de passagierskaart
Niet meer nodig
U stuurt uw gehandicaptenparkeerkaart terug als u hem niet meer gebruikt of als u geen geldig rijbewijs meer hebt. Stuur de kaart naar:
Gemeente Haarlem
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Antwoordnummer 918
2000 VB Haarlem
Na uw aanvraag
Binnen 8 weken ontvangt u een brief waarin staat of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt en voor hoe lang. Voor het ophalen van de kaart kunt u online een afspraak maken
Kosten
- 1e aanvraag: € 162,08
- Verlengen: € 84,57
- Omzetten naar andere soort gehandicaptenparkeerkaart: € 162,08
- Een duplicaat van uw kaart, als uw kaart kwijt, gestolen of kapot is: € 65,04
De kosten van de aanvraag moet u ook betalen als uw aanvraag wordt afgewezen. U krijgt een rekening van belastingorganisatie Cocensus.
Kwijtschelding
Hebt u een laag inkomen? Dan kunt in aanmerking komen voor kwijtschelding van de kosten. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw inkomen en vermogen. Kwijtschelding kunt u aanvragen via belastingorganisatie Cocensus
Aanvragen als instelling
Wonen er gehandicapten in uw instelling? Is uw instelling als zorgaanbieder geregistreerd en is de hoofdlocatie gevestigd in Haarlem? Dan kunt u de gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. U logt in met eHerkenning.
Raakt uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Dan vraagt u een nieuwe kaart aan.