Parkeerkaart gehandicapten

Algemeen

U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart aan als u door uw handicap niet ver kunt lopen of voor vervoer afhankelijk van anderen bent. Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op een parkeerplaats speciaal voor gehandicapten. En parkeert u gratis op een betaalde parkeerplek op straat. U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart eerst schriftelijk aan. Als u de kaart krijgt, maakt u online een afspraak om hem op te halen.

Wat u moet weten

  • Vraagt u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aan, dan nodigt keuringsbureau Argonaut u uit voor een medische keuring. Argonaut adviseert ons of u recht op de kaart hebt en voor hoe lang
  • Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Wilt u uw kaart verlengen, vraag dan een nieuwe aan
  • U kunt uw kaart om laten zetten naar een andere soort gehandicaptenparkeerkaart. Dit kost net zoveel als een nieuwe aanvraag
  • Is uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Vraag een nieuwe kaart aan via telefoon 023 511 43 68
  • Bel of mail als u vragen hebt: 023 511 43 68 of gpkadministratie@haarlem.nl

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten

Geef bij uw aanvraag aan welke u nodig hebt:

  • Bestuurderskaart: als u nog wel zelf autorijdt, maar met hulpmiddelen niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen
  • Passagierskaart: als u zich door uw handicap of ziekte altijd door anderen moet laten brengen en halen
  • Gecombineerde kaart: als u soms nog zelf kunt autorijden, maar soms voor vervoer afhankelijk bent van anderen

Niet meer nodig

U stuurt uw gehandicaptenparkeerkaart terug als u hem niet meer gebruikt. Stuur de kaart naar:

Gemeente Haarlem
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Antwoordnummer 918
2000 VB Haarlem

Aanvragen

U mailt het ingevulde en ondertekende formulier naar gpkadministratie@haarlem.nl. Of u stuurt uw aanvraag per post naar:

Gemeente Haarlem
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Antwoordnummer 918
2000 VB Haarlem

Stuur kopieën van de volgende documenten mee:

  • Identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
  • Rijbewijs (als u nog zelf autorijdt)

Na uw aanvraag

Na maximaal 8 weken ontvangt u een brief waarin staat of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt en voor hoe lang. Wij nemen contact met u op als we meer informatie nodig hebben. Voor het ophalen van de kaart kunt u online een afspraak maken.

Kosten

  • 1e aanvraag: € 149
  • Verlengen: € 77,90
  • Omzetten naar andere soort gehandicaptenparkeerkaart: € 149
  • Nieuwe kaart als hij kwijt is: € 59,90

De kosten van de 1e aanvraag moet u ook betalen als uw aanvraag wordt afgewezen. U krijgt een rekening van belastingorganisatie Cocensus.

Als u kwijtschelding van uw gemeentelijke belastingen krijgt, hoeft u meestal ook niet te betalen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Cocensus stuurt u hierover een brief.