Data governance specialist

Dia achter computer op werkplek

Over de vacature

Uren per week
32 - 36
Maandsalaris
€ 4211 - € 5997
Niveau
WO
Functiecategorie
ICT | Data
Dienstverband
Vast

Wat ga je doen?

In de ambitie van gemeenten Haarlem en Zandvoort om meer data gedreven te werken, transparant te zijn en verantwoord met de gegevens om te gaan speel jij een cruciale rol! Je bent (met je collega’s) een belangrijke spil bij het verder invoeren van data gedreven werken en het verhogen van de volwassenheid van de gegevenshuishouding binnen de domeinen. De gemeente is georganiseerd in vier domeinen zoals het sociaal- of fysiek domein, binnen het data governance loket ben je verantwoordelijk voor de data governance binnen het domein of domeinen die onder je vallen.

Jij draagt bij aan de uitvoering van de visie en ambitie op het totale gebied van data. Je vormt samen met de CDO en collega data governance specialisten het data governance loket in de gemeente. Vanuit dit loket werk je aan de verhoging van de volwassenheid van de gegevenshuishouding van de gemeente door datamanagement initiatieven met een organisatie brede impact op te zetten, te prioriteren, en te coördineren. Ook help je bij het opstellen van eenduidige definities, heldere kaders en richtlijnen waar data aan moet voldoen.

  • Je vertaalt de datavisie en -ambitie in operationele activiteiten;
  • Je draagt bij aan de organisatie brede ontwikkeling van data governance en gegevensmanagement;
  • Je bent het aanspreekpunt voor advies en (afdeling overstijgende) datakwaliteit issues;
  • Je organiseert het datasteward overleg van het domein en zit deze voor;
  • Je bent de adviseur die opties analyseert en aanbevelingen doet aan data eigenaar en management;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van uniforme processen, en bepaalt richtlijnen waar data aan moet voldoen in samenwerking met o.a. de security officer en privacy officer;
  • Je monitort de voortgang van verbeteractiviteiten rond datamanagement en datakwaliteit;
  • Je verzekert de ontwikkeling, onderhoud en beschikbaarheid van het gegevenswoordenboek.

Wat krijg jij van ons?

  • Wij vinden persoonlijke groei belangrijk en bieden daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen, certificeringen en overige cursussen via onze ‘Academie Haarlem’. Ook bieden wij loopbaan coaching en denken we graag mee in jouw ontwikkelpad binnen de organisatie.
  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 5.997 bruto per maand (schaal 11) bij een fulltime dienstverband van 36 uur per week.
  • Een arbeidsmarkttoelage kan tot de mogelijkheden behoren.
  • Daarbovenop krijg je 17,05% Individueel Keuze Budget (IKB). Met het IKB maak jij keuzes die bij jou passen en stel je zelf een deel van je arbeidsvoorwaarden samen. Je kunt bijvoorbeeld je maandinkomen aanvullen met een deelbetaling vanuit het IKB. Of je kunt het omzetten in extra verlof of bruto-netto voordelen behalen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, een sportabonnement of een opleiding die niet door de werkgever wordt vergoed.
  • Een dienstverband van 32-36 uur per week. Je start met een jaarcontract dat we bij goed functioneren graag omzetten in een vast contract. In deze functie zijn flexibele werktijden bespreekbaar, evenals de mogelijkheid om hybride te werken. Afhankelijk van de functie krijg je een mobiele telefoon en een laptop of tablet.
  • Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. ABP is het pensioenfonds voor de Overheid en biedt onze werknemers een goede pensioenregeling.
  • Bij gemeente Haarlem werken we met een grote diversiteit aan mensen. Divers in cultuur, leeftijd, geaardheid, geslacht, mentale en fysieke gesteldheid en geloof. We willen de kracht van diversiteit en talenten van medewerkers benutten om op alle vlakken goede resultaten te behalen voor de inwoners van Haarlem en Zandvoort en een plek creëren waar iedereen zich thuis voelt.

Wie ben jij?

Je toont leiderschap en bent innovatief in een vaak onbekende, complexe en veranderlijke omgeving. Je kunt meerdere complexe vraagstukken tegelijkertijd aan. Je kunt belangen van alle betrokkenen goed inschatten en afwegen, de juiste prioriteiten stellen en helder communiceren. Je stelt je proactief op en hebt een resultaatgerichte instelling.

  • Je beschikt over een aantoonbaar WO werk- en denkniveau;
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke functie;
  • Je hebt ervaring met het implementeren van data governance;
  • Je bent bekend met DAMA DMBOK of een andere best practice;
  • Je hebt bij voorkeur werkervaring bij een lokale overheid.

Wie zijn wij?

Je gaat werken bij de afdeling Data, Informatie en Analyse (DIA). Bij DIA werken ruim dertig data-experts. Wij werken graag samen, leren van elkaar en streven ernaar zoveel mogelijk toegevoegde waarde te brengen naar de organisatie. De afdeling bestaat uit twee teams: Bronbeheer en het Data-expertise centrum, waar jij gaat werken.

Enthousiast geworden?

Solliciteren op bovenstaande vacature kan via onze site www.haarlem.nl/werken-bij-de-gemeente-haarlem. Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Ronald Sinke rsinke@haarlem.nl, 06 42654905. Vragen met betrekking tot de sollicitatieprocedure kun je richten aan wervingenselectie@haarlem.nl Je ontvangt uiterlijk 2 weken na je sollicitatie bericht van ons.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.