Doorfietsroute Lodewijk van Deyssellaan en herinrichting Pim Mulierlaan
We maken van de Lodewijk van Deyssellaan en Pim Mulierlaan een fietsstraat en de kruispunten Orionbrug en Stuyvesantbrug worden opnieuw ingericht.
Wat u moet weten
- De narcissenvelden langs de Lodewijk van Deyssellaan blijven behouden
- Bestaande bomen blijven behouden of worden verplaatst
- Een deel van de Lodewijk van Deyssellaan en de Pim Mulierlaan wordt ingericht in als fietsstraat. Dit doen we om de verkeersveiligheid te vergroten en het fietsgebruik te stimuleren
- De Lodewijk van Deyssellaan tussen de Laurens Reaellaan en Stuyvesantbrug wordt eenrichtingsverkeer voor auto’s van noord naar zuid. Tussen de Laurens Reaellaan en de Pim Mulierlaan blijft de Lodewijk van Deyssellaan beschikbaar voor tweerichtingsverkeer voor auto’s
- De rijrichting in de Cornelis Speelmanlaan en Joan Maetsuykerlaan blijft gehandhaafd
- Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk
- De gemeenteraad heeft het definitief ontwerp op 27 juni 2024 vastgesteld
Wat hieraan vooraf ging
Bewoners en belanghebbenden hebben in juli 2023 via online participatie en tijdens een inloopbijeenkomst hun reactie kunnen geven op het schetsontwerp. Deze reacties zijn verwerkt in een voorlopig ontwerp.
Van 11 december 2023 tot en met 4 februari 2024 heeft het voorlopig ontwerp ter inzage gelegen en is er een inloopbijeenkomst geweest. Alle reacties zijn beantwoord en - als dat mogelijk was - meegenomen in het definitief ontwerp.
Waarom we dit doen
De Lodewijk van Deyssellaan vormt een belangrijke schakel in de toekomstige doorfietsroute van Velsen naar Heemstede. Deze doorfietsroute is onderdeel van een netwerk van doorfietsroutes binnen de provincie Noord-Holland. Op een doorfietsroute is de fietser de belangrijkste weggebruiker en is de auto te gast. Daardoor gaat de gemiddelde snelheid omlaag en wordt het verkeer veiliger.
We zetten de komende jaren in op de fiets als vervoersmiddel, omdat de fiets een schone manier van vervoer is en weinig ruimte inneemt. Dit is nodig in een stad met een groeiend aantal inwoners, waar we ook een gezonde luchtkwaliteit willen behouden.
Planning
Planning
2022
klankbordgroep uit de buurt en andere stakeholders denken mee over het programma van eisen
26 januari 2023
programma van eisen vastgesteld door gemeenteraad
begin 2023
uitvoeren verkeerskundige studie en maken schetsontwerp nieuwe inrichting
22 juni - 17 juli 2023
schetsontwerp delen met de buurt en andere stakeholders
11 december 2023 - 4 februari 2024
voorlopig ontwerp ligt ter inzage, mogelijkheid om te reageren
10 januari 2024
inloopbijeenkomst
1e halfjaar 2024
beoordelen reacties voorlopig ontwerp en maken definitief ontwerp
27 juni 2024
vaststelling definitief ontwerp door gemeenteraad
2e halfjaar 2024
start werkzaamheden
Documenten
Documenten
- 27 juni 2024, Vaststelling definitief ontwerp doorfietsroute Lodewijk van Deyssellaan en herinrichting Pim Mulierlaan, agendapunt 23
- 21 november 2023, Collegebesluit vrijgave voorlopig ontwerp voor inspraak, agendapunt 3
- 20 december 2022, Programma van Eisen, agendapunt 7
- 9 november 2021, Startnotitie, agendapunt 9
Met wie we samenwerken
- Witteveen+Bos
- GR Zuid-Kennemerland
- Heijmans
Voor dit project ontvangen wij subsidie van provincie Noord-Holland