Spoorwegovergang Westergracht

Bijgewerkt tot en met 17 juni 2025
Status: Ontwerp

We gaan de veiligheid van spoorwegovergang Westergracht verbeteren. Hiervoor werken we samen met ProRail. Er komen verbeterde oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. We veranderen ook de aansluitingen van de Calvijnlaan en de Westerstraat om gevaarlijke situaties te voorkomen.

De spoorwegovergang gezien vanuit de lucht

Wat u moet weten

  • We maken de spoorwegovergang Westergracht veiliger
  • Er komen verbeterde oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers, waardoor er in 2 delen veilig overgestoken kan worden
  • De aansluiting van de Westerstraat op de Westergracht verandert
  • De nieuwe uitweg van de Calvijnlaan is al aangepast
  • U kunt van 23 juni tot en met 11 augustus 2025 uw reactie geven op het voorlopig ontwerp

Wat hieraan vooraf ging

ProRail heeft alle spoorwegovergangen in Nederland onderzocht. De overgang bij de Westergracht bleek onveilig. Daarom is dit project gestart binnen het landelijke programma Structurele Overgangen Verbeteraanpak (SOVA) van ProRail. We hebben samen met ProRail een plan gemaakt om de risico's aan te pakken. Ingenieursbureau Arcadis heeft geholpen met een analyse van de problemen. Ook de ontwikkeling van Plaza West speelde een rol, waardoor een extra ontsluitingsroute voor vrachtverkeer nodig was.

Vanwege de beperkte ruimte rond de overgang en de noodzaak om de veiligheid te garanderen, was actieve participatie in de ontwerpfase helaas niet mogelijk. Wel is bij het opstellen van het voorlopig ontwerp overleg gevoerd met Platform Groen, de verkeerspolitie en de Fietsersbond. Daarnaast zijn bewoners en andere belanghebbenden uitgenodigd voor een bijeenkomst op 14 april 2025, waar het schetsontwerp werd toegelicht en vragen konden worden gesteld.

Waarom we dit doen

De huidige situatie bij de spoorwegovergang Westergracht is gevaarlijk. De situatie nodigt fietsers uit om schuin over de rijbaan over te steken. De korte afstand tussen de overgang en de aansluiting van de Westerstraat zorgt voor problemen. Auto's keren op de overgang om linksaf te slaan. De nieuwe uitweg Calvijnlaan zorgde ook voor een onveilige verkeerssituatie, omdat het te dicht op de spoorwegovergang lag. 

Het doel van dit project is om deze risico's weg te nemen. We willen een overzichtelijke, veilige en toekomstbestendige situatie voor iedereen die de Westergracht gebruikt.

Wat we gaan doen

  • Tussen de spoorwegovergang en de Calvijnlaan komt een nieuwe oversteek voor fietsers en voetgangers. Hierdoor kan de Westergracht in 2 veilige delen worden overgestoken, met genoeg ruimte in het midden om met een bakfiets stil te staan
  • Het fietspad langs de Calvijnlaan wordt eenrichtingsverkeer. Het fietspad naar het Menno Simonszplein wordt tweerichtingsverkeer
  • In de middenberm van de Westergracht komt een barrière. De uitweg van de Calvijnlaan krijgt schampblokken en hoge randen in de buitenbocht, zodat het verkeer in de juiste richting rijdt
  • De aansluiting van de Westerstraat op de hoofdrijbaan van de Westergracht wordt afgesloten voor auto's. De Westerstraat blijft bereikbaar via de parallelweg. Het deel tussen de Westergracht en de Kolkstraat wordt eenrichtingsverkeer

Deze maatregelen zorgen ervoor dat de spoorwegovergang voldoet aan de veiligheidseisen en veiliger wordt voor alle weggebruikers.

Meedenken en meedoen

U kunt van maandag 23 juni tot en met maandag 11 augustus 2025 via een knop op deze pagina digitaal uw reactie geven op het voorlopig ontwerp.

Planning

Planning

15 oktober 2024

Voltooid
Voltooid

vaststelling startnotitie

4e kwartaal 2024 - 1e kwartaal 2025

Voltooid
Voltooid

opstellen voorlopig ontwerp

14 april 2025

Voltooid
Voltooid

bewonersbijeenkomst

20 mei 2025

Voltooid
Voltooid

collegebesluit vrijgave voor inspraak voorlopig ontwerp

23 juni - 11 augustus 2025

Todo
Todo

inspraakperiode voorlopig ontwerp

3e kwartaal 2025 - 1e kwartaal 2026

Todo
Todo

afmaken definitief ontwerp

2e kwartaal 2026

Todo
Todo

vaststelling definitief ontwerp

2e helft 2026

Todo
Todo

voorbereiding werkzaamheden

2027

Todo
Todo

start werkzaamheden

2028 of 2029

Todo
Todo

project klaar

Contact

Edwin Koenen, procesmanager
14 023
ekoenen@haarlem.nl

Met wie we samenwerken