Parkeerdruk, metingen en het stoplichtmodel

De invoering van parkeermaatregelen gebeurt op basis van een 'stoplichtmodel', dat uitgaat van de gemiddelde parkeerdruk in een wijk.

Parkeerdruk

De parkeerdruk is het aantal geparkeerde auto’s vergeleken met het aantal officiële parkeerplekken. Een hoge parkeerdruk betekent dat er structureel meer auto’s zijn om te parkeren dan er officiële plekken beschikbaar zijn.

Parkeerdrukmetingen

  • Om een goed beeld van de parkeerdruk in een wijk te krijgen voeren we elke 2 jaar parkeerdrukmetingen uit in alle wijken. Bij deze metingen wordt het aantal geparkeerde auto’s geteld en vergeleken met het aantal officiële parkeerplekken
  • De meting vindt standaard plaats op een doordeweekse nacht, omdat de parkeerdruk in woonwijken op dat moment vaak het hoogst is (omdat dan de meeste bewoners thuis zijn)
  • Dit gebeurt buiten schoolvakanties om een representatief beeld te krijgen
  • De laatste parkeerdrukmeting was in 2024, de volgende is in 2026

Stoplichtmodel

De invoering van parkeermaatregelen gebeurt op basis van het 'stoplichtmodel'. Het stoplichtmodel gaat uit van het gemiddelde van 3 metingen in een wijk en maakt duidelijk wat op welk moment wordt gedaan:

  • Groen (onder 90%): Geen maatregelen
  • Oranje (90-95%): Preventieve maatregelen zoals stoepparkeren toestaan, inzet parkeermakelaar en autodelen stimuleren
  • Rood (95% of hoger): Invoering van betaald parkeren met vergunning
Het stoplichtmodel voor parkeren

Hieronder leggen we verder uit wat de kleuren in het stoplichtmodel betekenen.

Groen

De gemiddelde parkeerdruk is lager dan 90%. Er zijn voldoende parkeerplekken en er zijn daarom geen maatregelen nodig. Deze wijken - of delen van wijken - hebben de kleur groen.

Oranje

De gemiddelde parkeerdruk ligt tussen de 90% en 95%. Er zijn te weinig parkeerplekken, het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) neemt toe en er dreigen onveilige situaties te ontstaan.

De volgende maatregelen worden ingevoerd in oranje wijken:

  • Bewoners worden geïnformeerd over de hoge parkeerdruk en de gevolgen daarvan
  • Parkeren met 2 wielen op de stoep wordt toegestaan waar dat veilig kan. Waar dit wel en niet mag, wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven. Deze plekken tellen mee in de volgende parkeerdrukmetingen
  • De parkeermakelaar zoekt extra parkeerruimte bij bedrijven in de buurt
  • Autodelen wordt gestimuleerd

Rood

De gemiddelde parkeerdruk is 95% of hoger. Er is een structureel parkeerprobleem. Vanaf een parkeerdruk van 95% komt de verkeersveiligheid en toegankelijkheid in gevaar. Dit komt door fout geparkeerde auto’s en doordat het aantal auto’s dat een plek moet zoeken (zoekverkeer) enorm toeneemt. Dit is het moment waarop het college besluit om in te grijpen. Deze wijken - of delen van wijken - hebben de kleur rood.

De volgende aanvullende maatregelen worden stap voor stap ingevoerd in rode wijken:

  • Betaald parkeren wordt ingevoerd
  • Er wordt een maximum aantal vergunningen bepaald, het zogenoemde vergunningenplafond. Meer informatie hierover leest u op de pagina Overgangsregelingen en vergunningenplafond
  • Is het maximum aantal bewonersparkeervergunningen bereikt, dan komen mensen op de wachtlijst voor de 2e bewonersparkeervergunning. Iedereen heeft altijd recht op een 1e bewonersparkeervergunning, mits de aanvrager aan alle andere voorwaarden voldoet (zoals ingeschreven staan op het adres, geen eigen parkeerplek hebben)
  • Huidige bewoners kunnen gebruik maken van een overgangsregeling: zij hebben bij invoering altijd recht op een 2e vergunning en op een tijdelijke 3e bewonersparkeervergunning
  • Er is maatwerk in vergunningen en voor specifieke situaties, zoals bijvoorbeeld bij parkeren bij winkels of een groot sportcomplex
Kaart van Haarlem waar per wijk volgens het stoplichtmodel de parkeerdruk in 2025 is aangegeven
Parkeerdruk per wijk in 2025 volgens het stoplichtmodel