Plannen voor parkeren

Bijgewerkt tot en met 16 oktober 2025
Status: Voorbereiding

De gemeenteraad heeft op 28 mei 2025 ingestemd met nieuw beleid voor parkeren, waarmee we de parkeerdruk in de stad willen verlagen. Dit beleid is verder uitwerkt in regels. Daarmee is duidelijk hoe we het nieuwe beleid de komende jaren wijk voor wijk gaan uitvoeren.

Luchtfoto Haarlem Noord
Foto door Aerovista Luchtfotografie

Wat u moet weten

  • Het college van B en W voert betaald parkeren in een wijk in als de gemiddelde parkeerdruk is opgelopen tot 95% of hoger (gemiddelde van 3 metingen)
  • Er zijn op dit moment 7 wijken waar de gemiddelde parkeerdruk hoger is dan 95%. Dit zorgt voor onveilige situaties
  • In deze 7 wijken wordt de komende 5 jaar wijk voor wijk betaald parkeren met vergunning ingevoerd, in deze volgorde:
    1. Ter Kleefkwartier (in 2026)
    2. Amsterdamse Wijk (in 2027)
    3. Transvaalwijk
    4. Indischewijk
    5. Vogelenwijk
    6. Delftwijk
    7. Vondelkwartier
  • We maken voor iedere wijk een plan op maat. Bewoners worden hier ruim van tevoren over geïnformeerd, zodra de voorbereidingen in hun wijk beginnen
  • We doen meer om de parkeerdruk te verlagen. Er komen 4 nieuwe parkeergarages. Er komt er 1 aan de Oudeweg in Haarlem Oost en 1 op het Sonnebornterrein in Haarlem Noord. Daarnaast worden er plannen gemaakt voor nog 2 nieuwe garages, 1 in Zuidwest en 1 in Noord
  • Als de parkeerdruk in een wijk hoog is, gaat een parkeermakelaar op zoek naar slimme oplossingen. Bijvoorbeeld parkeerplaatsen bij een kantoor die in de avond en het weekend door bewoners gebruikt kunnen worden

Aanpak en regels

Aanpak en regels

Uitbreiding betaald parkeren en planning

Luchtfoto ter Kleefkwartier

In 7 wijken wordt de komende 5 jaar stap voor stap betaald parkeren met vergunning ingevoerd.

Lees meer over de nieuwe regels

Overgangsregeling en vergunningenplafond

Informatiebord over parkeren

We geven straks niet meer vergunningen uit dan dat er plekken zijn. Voor huidige bewoners geldt een overgangsregeling.

Lees meer over de nieuwe regels

Stoepparkeren waar dat veilig kan

Geparkeerde auto's met 2 wielen op de stoep

Waar wel en niet legaal met 2 wielen op de stoep mag worden geparkeerd, wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven.

Lees meer over de nieuwe regels

Extra garage-abonnement voor bewoners met vergunning

Parkeergarage met veel lege plekken

Bewoners met een parkeervergunning kunnen straks ook een extra garage-abonnement aanvragen. Hiermee kunnen zij voordelig 's avonds en 's nachts in een parkeergarage in de buurt parkeren.

Lees meer over de nieuwe regels

Parkeren op eigen terrein

Woningen waar geen recht is op parkeren op eigen terrein

Het is de bedoeling dat bewoners met een parkeerplek op eigen terrein die plek ook gebruiken. Hiervoor hebben we de regels verduidelijkt.

Lees meer over de nieuwe regels

Uitbreiding werknemersparkeervergunning

Luchtfoto van Haarlem

Bedrijven en instellingen in parkeerzones C en D kunnen vanaf het 1e kwartaal van 2026 een werknemersvergunning aanvragen, afhankelijk van het aantal medewerkers.

Lees meer over de nieuwe regels

Parkeervergunning voor vrijwilligers van sport- en scoutingverenigingen

Informatiebord over parkeren bij sportvereniging

Er komt een speciale parkeervergunning voor vrijwilligers van sport- en scoutingverenigingen. Bij grote sportcomplexen met een parkeerterrein komt een verlaagd tarief voor bezoekers.

Lees meer over de nieuwe regels

Parkeerdruk, metingen en het stoplichtmodel

Geparkeerde auto's langs een straat

De invoering van parkeermaatregelen gebeurt op basis van een zogenaamd stoplichtmodel dat uitgaat van de gemiddelde parkeerdruk in een wijk. 

Lees meer over de nieuwe regels

Waarom we dit doen

De stad groeit maar de ruimte op straat groeit niet mee. Om te zorgen dat onze stad leefbaar blijft, zijn er keuzes gemaakt over het gebruik van de ruimte op straat en op de stoep. In wijken met een hoge parkeerdruk komen er parkeermaatregelen. En we kijken naar schone manieren van vervoer die niet veel ruimte nodig hebben, zoals openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen en lopen.

Wat hieraan vooraf ging

De gemeenteraad heeft een eerder beleidsvoorstel over parkeren ingetrokken naar aanleiding van een raadgevend referendum, waarbij het merendeel tegen het voorstel stemde. Daarop gaf de gemeenteraad het college van B en W de opdracht om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.

We hebben in de 2e helft van 2024 gesprekken gevoerd met inwoners over het parkeerbeleid: 13 wijkgesprekken, een online vragenformulier en een burgerberaad. Het gesprek met de stad was waardevol. De wensen, ideeën en oplossingen van inwoners - en de keuzes die daarbij horen - zijn besproken met de gemeenteraad. 

Er was ook een inleidend verzoek gekomen voor een referendum over het nieuwe beleid. De gemeenteraad heeft dit verzoek afgewezen. In de referendumregels staat namelijk dat er geen nieuw referendum kan komen over een onderwerp waar in de afgelopen 4 jaar al een referendum over is geweest.

De webpagina’s over het eerdere voorstel en het referendum worden niet meer bijgehouden, maar zijn nog wel te vinden in ons online archief:

Planning

Planning

19 oktober - 30 november 2022

Voltooid

inspraakperiode Nota Uitwerking parkeerregulering, iedereen kon reageren

Voltooid

30 maart 2023

Voltooid

vaststelling Nota Uitwerking parkeerregulering

Voltooid

30 november 2023

Voltooid

gemeenteraad geeft akkoord voor raadgevend referendum

Voltooid

6 maart 2024

Voltooid

referendum over de Nota Uitwerking parkeerregulering

Voltooid

28 maart 2024

Voltooid

gemeenteraad trekt nota in en geeft opdracht voor gesprek met de stad

Voltooid

11 juni - 15 juli 2024

Voltooid

wijkgesprekken

Voltooid

12 juni - 26 juni 2024

Voltooid

online vragenlijst

Voltooid

11 september - 23 oktober 2024

Voltooid

burgerberaad

Voltooid

5 november 2024

Voltooid

eindverslag gesprek met de stad 

Voltooid

19 november 2024

Voltooid

college van B en W bespreekt opinienota parkeren

Voltooid

12 december 2024

Voltooid

gemeenteraad bespreekt opinienota parkeren

Voltooid

4 maart 2025

Voltooid

collegebesluit nieuw voorstel parkeerbeleid

Voltooid

3 april 2025

Voltooid

Commissie beheer bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid

Voltooid

17 april 2025

Voltooid

gemeenteraad bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid 

Voltooid

28 mei 2025

Voltooid

gemeenteraad beslist over nieuw voorstel parkeerbeleid

Voltooid

14 oktober 2025

Voltooid

collegebesluit regels voor parkeren

Voltooid

2e helft 2025

Todo

voorbereiding organisatie

Todo

2026

Todo

start voorbereiding eerste wijk

Todo

Documenten

Contact

Projectteam Parkeren
14 023
antwoord@haarlem.nl