Plannen voor parkeren
De gemeenteraad heeft op 28 mei 2025 ingestemd met nieuw beleid voor parkeren, waarmee we de parkeerdruk in de stad willen verlagen. Dit beleid is verder uitwerkt in regels. Daarmee is duidelijk hoe we het nieuwe beleid de komende jaren wijk voor wijk gaan uitvoeren.

Wat u moet weten
- Het college van B en W voert betaald parkeren in een wijk in als de gemiddelde parkeerdruk is opgelopen tot 95% of hoger (gemiddelde van 3 metingen)
- Er zijn op dit moment 7 wijken waar de gemiddelde parkeerdruk hoger is dan 95%. Dit zorgt voor onveilige situaties
- In deze 7 wijken wordt de komende 5 jaar wijk voor wijk betaald parkeren met vergunning ingevoerd, in deze volgorde:
1. Ter Kleefkwartier (in 2026)
2. Amsterdamse Wijk (in 2027)
3. Transvaalwijk
4. Indischewijk
5. Vogelenwijk
6. Delftwijk
7. Vondelkwartier - We maken voor iedere wijk een plan op maat. Bewoners worden hier ruim van tevoren over geïnformeerd, zodra de voorbereidingen in hun wijk beginnen
- We doen meer om de parkeerdruk te verlagen. Er komen 4 nieuwe parkeergarages. Er komt er 1 aan de Oudeweg in Haarlem Oost en 1 op het Sonnebornterrein in Haarlem Noord. Daarnaast worden er plannen gemaakt voor nog 2 nieuwe garages, 1 in Zuidwest en 1 in Noord
- Als de parkeerdruk in een wijk hoog is, gaat een parkeermakelaar op zoek naar slimme oplossingen. Bijvoorbeeld parkeerplaatsen bij een kantoor die in de avond en het weekend door bewoners gebruikt kunnen worden
Aanpak en regels
Aanpak en regels
Uitbreiding betaald parkeren en planning

In 7 wijken wordt de komende 5 jaar stap voor stap betaald parkeren met vergunning ingevoerd.
Overgangsregeling en vergunningenplafond

We geven straks niet meer vergunningen uit dan dat er plekken zijn. Voor huidige bewoners geldt een overgangsregeling.
Stoepparkeren waar dat veilig kan

Waar wel en niet legaal met 2 wielen op de stoep mag worden geparkeerd, wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven.
Extra garage-abonnement voor bewoners met vergunning

Bewoners met een parkeervergunning kunnen straks ook een extra garage-abonnement aanvragen. Hiermee kunnen zij voordelig 's avonds en 's nachts in een parkeergarage in de buurt parkeren.
Parkeren op eigen terrein

Het is de bedoeling dat bewoners met een parkeerplek op eigen terrein die plek ook gebruiken. Hiervoor hebben we de regels verduidelijkt.
Uitbreiding werknemersparkeervergunning

Bedrijven en instellingen in parkeerzones C en D kunnen vanaf het 1e kwartaal van 2026 een werknemersvergunning aanvragen, afhankelijk van het aantal medewerkers.
Parkeervergunning voor vrijwilligers van sport- en scoutingverenigingen

Er komt een speciale parkeervergunning voor vrijwilligers van sport- en scoutingverenigingen. Bij grote sportcomplexen met een parkeerterrein komt een verlaagd tarief voor bezoekers.
Parkeerdruk, metingen en het stoplichtmodel

De invoering van parkeermaatregelen gebeurt op basis van een zogenaamd stoplichtmodel dat uitgaat van de gemiddelde parkeerdruk in een wijk.
Waarom we dit doen
De stad groeit maar de ruimte op straat groeit niet mee. Om te zorgen dat onze stad leefbaar blijft, zijn er keuzes gemaakt over het gebruik van de ruimte op straat en op de stoep. In wijken met een hoge parkeerdruk komen er parkeermaatregelen. En we kijken naar schone manieren van vervoer die niet veel ruimte nodig hebben, zoals openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen en lopen.
Wat hieraan vooraf ging
De gemeenteraad heeft een eerder beleidsvoorstel over parkeren ingetrokken naar aanleiding van een raadgevend referendum, waarbij het merendeel tegen het voorstel stemde. Daarop gaf de gemeenteraad het college van B en W de opdracht om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.
We hebben in de 2e helft van 2024 gesprekken gevoerd met inwoners over het parkeerbeleid: 13 wijkgesprekken, een online vragenformulier en een burgerberaad. Het gesprek met de stad was waardevol. De wensen, ideeën en oplossingen van inwoners - en de keuzes die daarbij horen - zijn besproken met de gemeenteraad.
Er was ook een inleidend verzoek gekomen voor een referendum over het nieuwe beleid. De gemeenteraad heeft dit verzoek afgewezen. In de referendumregels staat namelijk dat er geen nieuw referendum kan komen over een onderwerp waar in de afgelopen 4 jaar al een referendum over is geweest.
De webpagina’s over het eerdere voorstel en het referendum worden niet meer bijgehouden, maar zijn nog wel te vinden in ons online archief:
- Archiefweb: Nota Uitwerking parkeerregulering
- Archiefweb: Referendum Nota Uitwerking parkeerregulering
- Archiefweb: Uitbreiding betaald parkeren
Planning
Planning
19 oktober - 30 november 2022
inspraakperiode Nota Uitwerking parkeerregulering, iedereen kon reageren
30 maart 2023
vaststelling Nota Uitwerking parkeerregulering
30 november 2023
gemeenteraad geeft akkoord voor raadgevend referendum
6 maart 2024
referendum over de Nota Uitwerking parkeerregulering
28 maart 2024
gemeenteraad trekt nota in en geeft opdracht voor gesprek met de stad
11 juni - 15 juli 2024
wijkgesprekken
12 juni - 26 juni 2024
online vragenlijst
11 september - 23 oktober 2024
burgerberaad
5 november 2024
eindverslag gesprek met de stad
19 november 2024
college van B en W bespreekt opinienota parkeren
12 december 2024
gemeenteraad bespreekt opinienota parkeren
4 maart 2025
collegebesluit nieuw voorstel parkeerbeleid
3 april 2025
Commissie beheer bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid
17 april 2025
gemeenteraad bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid
28 mei 2025
gemeenteraad beslist over nieuw voorstel parkeerbeleid
14 oktober 2025
collegebesluit regels voor parkeren
2e helft 2025
voorbereiding organisatie
2026
start voorbereiding eerste wijk
Documenten
Documenten
- 14 oktober 2025, Collegebesluit uitwerking regelgeving van Nota Ruimte voor mensen en mobiliteit, agendapunt 2
- 1 juli 2025, Collegebesluit Vervolgproces Ruimte voor mensen en mobiliteit, agendapunt 8
- 28 mei 2025, Ruimte voor mensen en mobiliteit: parkeren in Haarlem, agendapunt 4
- 4 maart 2025, Collegebesluit nieuw voorstel parkeren in Haarlem, agendapunt 9
- 2025, Stoplichtmodel regulering parkeren Haarlem (PDF - 155KB)
- 19 november 2024, Ruimte voor mensen en mobiliteit: bouwstenen voor nieuw beleid over parkeren
- 5 november 2024, Eindrapportage: Uitvoering motie in gesprek met de stad over parkeren (PDF - 2MB)
- 23 oktober 2024, Adviezen burgerberaad Parkeren (PDF - 400KB)
- 26 september 2024, Rapport parkeeronderzoek Haarlem 2024 (PDF - 12MB)
- 23 mei 2024, Beantwoording college op motie In gesprek met de stad, agendapunt 7
- 28 maart 2024, Besluit gemeenteraad intrekken Nota Uitwerking parkeerregulering, agendapunt 16
- 28 maart 2024, 6 Besluit over stemming referendum nota Uitwerking parkeerregulering, agendapunt 6
- 7 maart 2024, Referendum: Processen-verbaal stembureaus, gemeentelijk- en centraal stembureau
- 30 november 2023, Definitief verzoek referendum over Nota Uitwerking parkeerregulering, agendapunt 17
- 6 juli 2023, Raadsinformatiebrief uitspraak voorlopige voorziening referendumbesluit, agendapunt 10
- 30 maart 2023, Nota Uitwerking parkeerregulering: Uitbreiding betaald parkeren in Haarlem (PDF - 9MB)
- 30 maart 2023, Vaststellen Nota Uitwerking parkeerregulering, agendapunt 17
- 2022, Rapport parkeeronderzoek Haarlem (PDF - 2MB)
- 23 december 2021, Omgevingsvisie (PDF - 39MB)
- 23 september 2021, Mobiliteitsbeleid (PDF - 8MB)
- 2020, Rapport parkeeronderzoek Haarlem (PDF - 3MB)
Nieuws
16 oktober 2025: Parkeerregels verder uitgewerkt
4 juli 2025: Betaald parkeren: zo gaat het verder
28 mei 2025: Gemeenteraad stemt in met nieuw parkeerbeleid
18 april 2025: Definitief besluit parkeren komt volgende maand
6 maart 2025: Nieuw voorstel voor parkeren in Haarlem
13 december 2024: Parkeren: hoe gaat het nu verder?
21 november 2024: Keuzes maken voor nieuw beleid over parkeren
7 november 2024: Eindverslag gesprek met de stad over parkeren
24 oktober 2024: Adviezen burgerberaad over parkeren