Stoepparkeren waar dat veilig kan
Op plekken waar dit veilig kan en er voldoende ruimte is, mag legaal met twee wielen op de stoep worden geparkeerd. Waar dit wel en niet mag, wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven.
Stoepparkeren waar dat veilig kan
In de zeven wijken waar betaald parkeren wordt ingevoerd, is de parkeerdruk erg hoog. Daarom gedogen we momenteel het parkeren met twee wielen op de stoep. Dit noemen we stoepparkeren.
Om een structurele oplossing te bieden in deze wijken, passen we de regels aan:
- Op plekken waar dit veilig kan en er voldoende ruimte is, mag legaal met twee wielen op de stoep worden geparkeerd.
- Waar dit wel en niet mag, wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven. Dit kan gelden voor één of beide zijden van een straat, of voor een deel daarvan.
- Deze plekken tellen daarna mee in de volgende parkeerdrukmetingen.
- We gaan op deze nieuwe legale plekken handhaven en tegelijkertijd handhaven we ook actief op alle plekken waar stoepparkeren niet is toegestaan.
Regels voor stoepparkeren
Om stoepparkeren legaal te maken, moet een straat aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De stoep moet breed genoeg blijven voor iedereen, zodat mensen met een rolstoel, kinderwagen of rollator er makkelijk en veilig langs kunnen.
- De rijbaan moet breed genoeg blijven voor hulpdiensten, zoals een brandweerwagen.
- Stoepparkeren mag geen gevaarlijke situaties veroorzaken. Je moet altijd minstens 5 meter afstand houden van kruispunten, rotondes, zebrapaden en bochten. [Afbeelding met 5m-regel nog niet kunnen vinden, laat ik maken en volgt nog]
We starten met handhaven op deze regels, zodra alle legale stoepparkeerplekken in de wijk duidelijk zijn aangegeven met belijning en borden. Eerste periode geven we alleen waarschuwen, behalve bij de gevaarlijke plekken, zoals te dicht op een hoek of zebrapad.
Invoering
De legalisering van stoepparkeren wordt gelijktijdig ingevoerd met de start van betaald parkeren in een wijk. [Link naar Uitbreiding betaald parkeren]
Een verkeerskundige maakt per wijk een inventarisatie om te bepalen waar stoepparkeren veilig mogelijk is. Dan wordt ook duidelijk hoeveel parkeerplekken er precies overblijven. Houd er rekening mee dat er dus ook stoepparkeerplaatsen zullen verdwijnen.
Meedenken
De veiligheid en de wettelijke regels zijn altijd leidend. De gemeente moet zich hier aan houden, maar er is wel ruimte voor lokaal maatwerk. Bewoners kunnen bijvoorbeeld meedenken over aan welke kant van de straat geparkeerd mag worden, als er een keuze is, en over het wel of niet invoeren van eenrichtingsverkeer om meer ruimte te maken.