Stationsgebied
Het stationsgebied in Haarlem wordt steeds drukker met bussen, auto’s, taxi’s, fietsers en voetgangers. Daarnaast zijn de inrichting van het Stationsplein en de gebouwen tegenover het station verouderd. Het stationsgebied wordt daarom flink opgeknapt, zodat het een goed werkend verkeersknooppunt blijft en een fijne plek wordt om te zijn.
Wat u moet weten
- Op 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040 goedgekeurd
- Het Stationsplein wordt heringericht, het busstation wordt vernieuwd en er komt extra ruimte om de fiets te parkeren
- Het kantoorpand en de Beyneshal worden gesloopt en er komt nieuwbouw voor wonen en werken
- Aan de noordkant van het station komt een ondergrondse fietsenstalling
- In november 2022 heeft het Rijk besloten om € 15,7 miljoen mee te betalen aan de nieuwe inrichting van het Stationsplein en de extra plekken om de fiets te parkeren aan de zuidkant van het station
- In juni 2024 is er een proef op het Kennemerplein uitgevoerd. Er is onderzocht of er meer ruimte voor fietsers gemaakt kan worden. Die ruimte kan gemaakt worden door tijdelijk auto’s die vanaf de Kennemerbrug richting het station rijden, niet meer rechts richting Zandvoort te laten afslaan
- Van 30 september tot en met 3 oktober 2024 wordt er gewerkt aan de weg op de toegangsweg van bussen en taxi’s naar het Stationsplein. Er komt daar nieuw asfalt, waarmee overlast door geluid en trillingen alvast beperkt kan worden voor omwonenden
Waarom we dit doen
Het gebruik van openbaar vervoer, fiets en auto neemt toe. We vinden het belangrijk dat het stationsgebied als verkeersknooppunt goed blijft werken. Daarvoor zijn een nieuw busstation en een extra fietsenstalling nodig. Daarnaast vinden we het belangrijk dat het Stationsplein een fijne plek wordt om te zijn.
Meedenken en meedoen
In februari en maart 2024 konden Haarlemmers en reizigers een vragenlijst over het stationsgebied invullen. De vragenlijst ging over waar de bussen rijden op het Stationsplein, de extra plekken om de fiets te parkeren en de nieuwe plek van het busstation. U kunt het rapport over de vragenlijst bekijken bij 'Documenten'.
Vervolg
De resultaten van de vragenlijst worden samengevat in een participatieverslag, samen met de reacties van omwonenden, Haarlemse belangengroepen en betrokken organisaties zoals NS, ProRail, de provincie Noord Holland en de eigenaar van het Beresteyncomplex.
Het participatieverslag wordt aangeboden aan de gemeenteraad. De raad maakt daarna een keuze voor de inrichting van het gebied.
Planning
Planning
juli 2021
vaststelling Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040
februari - maart 2024
participatie met vragenlijst
27 februari 2024
inloopavond
30 september - 3 oktober 2024
asfalteren toegangsweg Stationsplein
2e halfjaar 2024
beslissing gemeenteraad
2025
opstellen programma van eisen
Documenten
Met wie we samenwerken
- Provincie Noord-Holland
- Vervoerregio Amsterdam (VRA)
- NS
- ProRail
- Vastint (eigenaar van het Beresteyncomplex)