Stationsgebied
Het stationsgebied gaat flink op de schop zodat het een goed functionerend knooppunt blijft.

Wat u moet weten
- Op 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040 goedgekeurd
- Het busstation wordt vernieuwd en er komen 5.000 fietsparkeerplekken
- Het kantoorpand en de Beyneshal worden gesloopt en er komt nieuwbouw (werken en wonen)
- In november 2022 heeft het Rijk bekend gemaakt € 15,7 miljoen bij te willen dragen in de kosten van de herinrichting van de openbare ruimte en de aanleg van een deel van de fietsparkeerplekken
- In de loop van 2023 maakt de gemeenteraad een keuze over verschillende vragen die in de Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040 staan
Waar de gemeenteraad nog over beslist
- Route van bussen aan de zuidzijde van het station
- Locatie en de inrichting van het busstation
- Locatie van de nieuwe fietsenstalling
Waarom we dit doen
Het gebruik van openbaar vervoer, fiets en auto neemt toe. Wij vinden het belangrijk dat het stationsgebied een goed functionerend OV-knooppunt blijft. Daarvoor zijn een nieuw busstation en een extra fietsenstalling nodig.
Planning
tijdlijn
Juli 2021
Voltooid
Voltooid
Toekomstvisie 2020-2040 Stationsgebied vastgesteld
Eerste helft 2023
Todo
Todo
Beslissing gemeenteraad over keuzes uit Toekomstvisie 2020 - 2040 Stationsgebied
Contact
Wendy Dieben, procesmanager herontwikkeling Beresteyn complex en herinrichting Stationsplein en busstation
Jasper Pronk, procesmanager fietsenstalling
Met wie we samenwerken
- Provincie Noord-Holland
- Vervoerregio Amsterdam (VRA)
- NS
- ProRail
- Vastint (eigenaar van het Beresteyncomplex)
- Goudappel-Coffeng
- Movares