Subsidie voor wijkplatforms

Algemeen

Wijkplatforms kunnen subsidie aanvragen voor kosten voor bijvoorbeeld zaalhuur, communicatie of het organiseren van activiteiten voor de wijk. Vraagt u na 1 november 2025 subsidie aan, dan ontvangt u de subsidie in 2026.

Nodig bij uw aanvraag

  • Een plan waarin u uitlegt hoe het wijkplatform is georganiseerd en met welke organisaties u gaat samenwerken of wil gaan samenwerken. Dit kunnen organisaties in en buiten de wijk zijn
  • Overzicht van de bewoners die de kern van het wijkplatform vormen: u vermeldt hun naam, mailadres en telefoonnummer
  • Stichtingen, verenigingen coöperaties die voor het eerst een aanvraag doen: een scan van de oprichtingsakte of -statuten en het uittreksel van KvK
  • Vereniging met beperkte bevoegdheid: het huishoudelijk reglement
  • Een kopie van uw bankpas. Op deze rekening ontvangt u de subsidie

Wat u moet weten

  • Het wijkplatform bestaat uit minimaal 3 bewoners  
  • Het wijkplatform verbetert samen met wijkbewoners de leefbaarheid in de wijk  
  • Voor een heel jaar kunt u minimaal € 5.000 (basisbedrag) subsidie krijgen
  • Vraagt u gedurende het jaar aan, dan krijgt u een deel van het basisbedrag
  • Wij kunnen u meer subsidie toekennen dan € 5.000. Dit hangt af van het aantal inwoners, de hoeveelheid sociale huurwoningen en het aantal mensen met een uitkering in uw wijk. Deze extra subsidie betalen wij u samen met het basisbedrag uit
  • Er is één wijkplatform per wijk
  • U kunt voor meerdere wijkplatforms tegelijk subsidie aanvragen