Mobiliteitsbeleid
In Haarlem wonen veel mensen op een kleine oppervlakte. We willen dat Haarlem een stad blijft waar het prettig wonen is. Een stad waar kinderen veilig op straat kunnen spelen, waar het groen dichtbij is, waar ruimte is voor ontmoetingen en waar je je makkelijk en snel kunt verplaatsen. Maar de ruimte is beperkt. Dat betekent dat we niet alles kunnen doen zoals we dat altijd deden.

Wat u moet weten
- Door bewust meer ruimte te maken voor groen, fietsers, voetgangers, spelen en ontmoetingen blijft er minder plek over voor geparkeerde auto’s op straat
- Sinds 1 oktober 2025 geldt 30 kilometer per uur voor auto’s op alle wegen waar mensen aan wonen of waar auto’s en fietsers samen op de weg rijden
- We stimuleren het gebruik van deelauto’s en deelscooters. Als we vaker vervoersmiddelen delen zijn er minder nodig. Zo houden we meer ruimte op straat voor andere dingen zoals spelen, groen en ontmoeten
- We versterken het fietsnetwerk met goed verlichte, brede fietspaden zonder hobbels of verkeerslichten, die belangrijke plekken in de stad verbinden. Ook komen er meer en betere fietsenstallingen: op het Houtplein, op de Botermarkt, en in de Kruisstraat
- We werken aan nieuwe OV-knooppunten zoals Haarlem Spaarnepoort. Zo blijft het openbaar vervoer bereikbaar en hoeft niet alles via het station te gaan
- Sinds 1 juni 2025 heeft gemeente Haarlem een nul-emissiezone voor vracht- en bestelauto’s. Emissievrije voertuigen zorgen voor minder CO2-uitstoot, een schonere lucht en minder verkeerslawaai
Waarom we dit doen
Haarlem is een stad die steeds verandert en groeit. We willen meer groen dat voor schaduw zorgt op warme dagen en regenwater van hevige buien kan opvangen. Ook maken we meer ruimte om fijn te wandelen, fietsen, spelen en elkaar te ontmoeten. Door hier bewust voorrang aan te geven, is er minder plek voor de auto. Zo zetten we een stap naar een groenere en schonere stad, waar we gemakkelijk anders kunnen reizen dan we gewend zijn.
Wat hieraan vooraf ging
Het mobiliteitsbeleid is gemaakt met hulp van inwoners. Veel Haarlemmers hebben meegedacht tijdens de participatie. Tijdens de inspraak kreeg de gemeente meer dan 90 reacties. Al deze reacties zijn meegenomen en beantwoord in de nota van beantwoording. Waar het kon en nodig was, zijn de ideeën gebruikt in het definitieve mobiliteitsbeleid.
Documenten
Contact
Hellen Jennissen, teammanager Bereikbaarheid
14 023
antwoord@haarlem.nl