Parkeerdrukmetingen en het stoplichtmodel
De invoering van parkeermaatregelen gebeurt op basis van een zogenaamd stoplichtmodel dat uitgaat van de gemiddelde parkeerdruk in een wijk.
Parkeerdrukmetingen en het stoplichtmodel
De invoering van parkeermaatregelen gebeurt op basis van zogenaamd stoplichtmodel, dat uitgaat van de gemiddelde parkeerdruk over de laatste drie metingen (een periode van 4 jaar):
- Groen (onder 90%): Geen maatregelen.
- Oranje (90-95%): Preventieve maatregelen zoals stoepparkeren toestaan, inzet parkeermakelaar, en autodelen stimuleren.
- Rood (95% of hoger): Invoering van betaald parkeren met vergunning.
Parkeerdrukmetingen
Om een goed beeld van de parkeerdruk in een wijk te krijgen voert de gemeente elke twee jaar parkeerdrukmetingen uit in alle wijken. Bij deze metingen wordt het aantal geparkeerde auto’s geteld en vergeleken met het aantal officiële parkeerplekken.
De meting vindt standaard plaats op een doordeweekse nacht, omdat de parkeerdruk in woonwijken op dat moment doorgaans het hoogst is (wanneer de meeste bewoners thuis zijn). Dit gebeurt buiten schoolvakanties, om een representatief beeld te krijgen.
De laatste parkeerdrukmeting was in 2024, de volgende is in 2026. [link naar het laatste rapport?]
Stoplichtmodel
Het stoplichtmodel gaat uit van het gemiddelde van 3 parkeerdrukmetingen in een wijk en maakt duidelijk wat op welk moment wordt gedaan.

Hieronder leggen we uit wat de kleuren in het stoplichtmodel betekenen.
Groen
De gemiddelde parkeerdruk is lager dan 90%. Er zijn voldoende parkeerplekken en er zijn daarom geen maatregelen nodig. Deze wijken - of delen van wijken - hebben de kleur groen.
De wijken Boerhavewijk, Molenwijk, Parkwijk, Spaarndam en Te Zaanenkwartier zijn op dit moment helemaal groen.
De wijken Duinwijk, Haarlemmerhoutkwartier, Houtvaartkwartier, Meerwijk, Slachthuiswijk en Waarder- en Veerpolder zijn op dit moment voor een deel groen en voor een deel blauw. In de blauwe gebieden is betaald parkeren al ingevoerd.
Oranje
De gemiddelde parkeerdruk ligt tussen de 90% en 95%. Er zijn te weinig parkeerplekken, het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) neemt toe en er dreigen onveilige situaties te ontstaan.
De volgende maatregelen worden ingevoerd in oranje wijken:
- Bewoners worden geïnformeerd over de hoge parkeerdruk en de gevolgen daarvan
- Parkeren met 2 wielen op de stoep wordt toegestaan waar dat veilig kan. Waar dit wel en niet mag, wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven. Deze plekken tellen mee in de volgende parkeerdrukmetingen
- De parkeermakelaar verkent extra parkeerruimte bij bedrijven in de buurt
- Autodelen wordt gestimuleerd
Er zijn op dit moment geen oranje wijken.
Rood
De gemiddelde parkeerdruk is 95% of hoger. Er is een structureel parkeerprobleem. Vanaf een parkeerdruk van 95% komt de verkeersveiligheid en toegankelijkheid in gevaar. Dit komt door fout geparkeerde auto’s en doordat het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) enorm toeneemt. Dit is het moment waarop het college besluit om in te grijpen. Deze wijken - of delen van wijken - hebben de kleur rood.
De volgende aanvullende maatregelen worden stap voor stap ingevoerd in rode wijken:
- Betaald parkeren wordt ingevoerd
- Er wordt een maximumaantal vergunningen bepaald, het zogenoemde vergunningenplafond
- Is het maximumaantal bewonersparkeervergunningen bereikt, dan komt men op de wachtlijst voor de 2e bewonersparkeervergunning. Men heeft altijd recht op een 1e bewonersparkeervergunning als op het adres parkeerrecht is en er geen parkeerplek is op eigen. Het plafond geld ook voor andere parkeervergunningen; als het maximum uitgegeven parkeervergunningen is bereikt, dan komt er een wachtlijst.
- Er komt een overgangsregeling voor 3e bewonersparkeervergunningen in de uitbreidingsgebieden.
- Maatwerk in vergunningen en/of maatwerk in specifieke situaties, zoals bijvoorbeeld bij grote sportcomplexen.
