Plannen maken voor parkeren

Bijgewerkt tot en met 6 maart 2025
Status: Ontwerp

Er zijn in de 2e helft van 2024 op verschillende manieren met inwoners gesprekken over parkeren gevoerd. Deze gesprekken hebben waardevolle ideeën en suggesties opgeleverd. In het nieuwe collegevoorstel voor parkeren in Haarlem zijn opnieuw keuzes gemaakt over het gebruik van de ruimte op straat en op de stoep.

Luchtfoto van Haarlem met het Spaarne

Wat u moet weten

  • Inwoners hebben wensen, ideeën en oplossingen aangedragen over parkeren
  • Deze wensen, ideeën en oplossingen - en de keuzes die daarbij horen - zijn besproken met de gemeenteraad
  • Het College van B en W is op 4 maart 2025 met een nieuw voorstel aan de gemeenteraad gekomen

Wat hieraan vooraf ging

De gemeenteraad heeft een eerder beleidsvoorstel over parkeren ingetrokken naar aanleiding van een raadgevend referendum, waarbij het merendeel tegen het voorstel stemde. Daarop gaf de gemeenteraad het college van B en W de opdracht om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.

We hebben in de 2e helft van 2024 gesprekken gevoerd met inwoners over het parkeerbeleid: 13 wijkgesprekken, een online vragenformulier en een burgerberaad. Het gesprek met de stad was waardevol. Er zijn veel zorgen gehoord en bruikbare suggesties gedaan voor het vervolg.

De webpagina’s over het eerdere voorstel en het referendum worden niet meer bijgehouden, maar zijn nog wel te vinden in ons online archief:

Waarom we dit doen

De stad groeit en moet leefbaar blijven, maar de ruimte is beperkt. Er moeten daarom keuzes gemaakt worden over het gebruik van de ruimte op straat en op de stoep. We kijken naar schone manieren van vervoer die niet veel ruimte nodig hebben, zoals openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen en lopen, en we kijken naar parkeermaatregelen. 

Wat we gaan doen

  • Het college stelt voor om betaald parkeren in een wijk pas in te voeren als de parkeerdruk is opgelopen tot 95% of hoger. Dit was 85% in het ingetrokken plan
  • Parkeren met 2 wielen op de stoep wordt - waar dat kan - toegestaan. Waar dat straks wel en niet mag wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven
  • Als er in een wijk parkeermaatregelen nodig zijn, wordt er een parkeermakelaar ingezet die de mogelijkheden voor extra parkeerplaatsen in kaart brengt
  • Er komen 4 nieuwe parkeergarages, in het ingetrokken plan waren dat er 2
  • We willen dat plekken in parkeergarages en op parkeerterreinen in de avond en nacht gebruikt kunnen worden 
  • Er komt meer maatwerk bij vergunningen. Het college wil bijvoorbeeld vergunningen instellen voor essentiële beroepen en bepaalde functies, zoals voor onderwijs of sport
  • Parkeermaatregelen worden de komende 5 jaar stap voor stap in 7 wijken ingevoerd, in plaats van in 11 wijken tegelijk in het ingetrokken plan
  • De nieuwe parkeervoorzieningen - zoals de nieuwe parkeergarages en de parkeermakelaar - kosten flink meer dan wat betaald parkeren oplevert. Toch blijven de bestaande tarieven voor bewonersvergunningen hetzelfde. Ook wordt er een nieuwe parkeerzone D toegevoegd. Deze zone krijgt een lager tarief dan de al bestaande zones B en C

Parkeerdruk per wijk in 2025 volgens stoplichtmodel

Kaart van Haarlem waar per wijk volgens het stoplichtmodel de parkeerdruk in 2025 is aangegeven
Klik op de afbeelding om deze in groot formaat te bekijken

Bovenstaande kaart laat het effect zien van de aanpak in het voorgestelde nieuwe parkeerbeleid. Deze aanpak is samengevat in een stoplichtmodel. 

Stoplichtmodel

Het stoplichtmodel gaat uit van het gemiddelde van 3 parkeerdrukmetingen in een wijk en maakt duidelijk wat op welk moment wordt gedaan. Om een goed beeld van de parkeerdruk in een wijk te krijgen voert de gemeente elke 2 jaar parkeerdrukmetingen uit. Bij deze metingen wordt het aantal geparkeerde auto’s geteld en vergeleken met het aantal officiële parkeerplekken.

Hieronder leggen we uit wat de kleuren in het stoplichtmodel betekenen.

Groen

De gemiddelde parkeerdruk is lager dan 90%. Er zijn voldoende parkeerplekken en er zijn daarom geen maatregelen nodig. Deze wijken - of delen van wijken - hebben op de kaart de kleur groen. 

De wijken Boerhavewijk, Molenwijk, Parkwijk, Spaarndam en Te Zaanenkwartier zijn op dit moment helemaal groen op de kaart. 

De wijken Duinwijk, Haarlemmerhoutkwartier, Houtvaartkwartier, Meerwijk, Slachthuiswijk en Waarder- en Veerpolder zijn op dit moment voor een deel groen en voor een deel blauw op de kaart. In de blauwe gebieden is betaald parkeren al ingevoerd. 

Oranje

De gemiddelde parkeerdruk ligt tussen de 90% en 95%. Er zijn te weinig parkeerplekken, het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) neemt toe en er dreigen onveilige situaties te ontstaan. 

De volgende maatregelen worden ingevoerd in oranje wijken:

  • Bewoners worden geïnformeerd over de hoge parkeerdruk en de gevolgen daarvan
  • Parkeren met 2 wielen op de stoep wordt toegestaan waar dat veilig kan. Dit telt mee in de volgende parkeerdrukmetingen
  • De parkeermakelaar verkent extra parkeerruimte bij bedrijven in de buurt
  • Autodelen wordt gestimuleerd

Er zijn op dit moment geen oranje wijken op de kaart. 

Rood

De gemiddelde parkeerdruk is 95% of hoger. Er is een structureel parkeerprobleem. Vanaf een parkeerdruk van 95% komt de verkeersveiligheid en toegankelijkheid in gevaar. Dit komt door fout geparkeerde auto’s en doordat het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) enorm toeneemt. Dit is het moment waarop het college besluit om in te grijpen. Deze wijken - of delen van wijken - hebben op de kaart de kleur rood.

De volgende aanvullende maatregelen worden stap voor stap ingevoerd in rode wijken:

  • Betaald parkeren wordt ingevoerd
  • Een vergunningenplafond wordt ingesteld
  • Is het maximumaantal vergunningen bereikt, dan komt men op de wachtlijst voor de 2e vergunning. Men heeft altijd recht op een 1e vergunning
  • Er komt een overgangsregeling voor 3e vergunningen
  • Maatwerk in vergunningen

Invoering betaald parkeren met vergunning

Er zijn op dit moment 7 rode wijken waar - volgens de voorgestelde aanpak - stap voor stap betaald parkeren met vergunning wordt ingevoerd. Dit gebeurt over een periode van 5 jaar. Het gaat om de volgende wijken in deze volgorde:       
                                                                                                                               
1. Ter Kleefkwartier
2. Amsterdamsewijk 
3. Transvaalwijk
4. Indischewijk
5. Vogelenwijk
6. Delftwijk
7. Vondelkwartier

Op de pagina Invoering parkeermaatregelen per wijk ziet u hoe - volgens het voorgestelde nieuwe beleid - de parkeermaatregelen stap voor stap worden ingevoerd.

Planning

Planning

19 oktober - 30 november 2022

Voltooid
Voltooid

inspraakperiode Nota Uitwerking parkeerregulering, iedereen kon reageren

30 maart 2023

Voltooid
Voltooid

vaststelling Nota Uitwerking parkeerregulering

30 november 2023

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad geeft akkoord voor raadgevend referendum

6 maart 2024

Voltooid
Voltooid

referendum over de Nota Uitwerking parkeerregulering

28 maart 2024

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad trekt nota in en geeft opdracht voor gesprek met de stad

11 juni - 15 juli 2024

Voltooid
Voltooid

wijkgesprekken

12 juni - 26 juni 2024

Voltooid
Voltooid

online vragenlijst

11 september - 23 oktober 2024

Voltooid
Voltooid

burgerberaad

5 november 2024

Voltooid
Voltooid

eindverslag gesprek met de stad 

19 november 2024

Voltooid
Voltooid

college van B en W bespreekt opinienota parkeren

12 december 2024

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad bespreekt opinienota parkeren

4 maart 2025

Voltooid
Voltooid

collegebesluit nieuw voorstel parkeerbeleid

3 april 2025

Todo
Todo

Commissie beheer bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid

17 april 2025

Todo
Todo

gemeenteraad beslist over nieuw voorstel parkeerbeleid 

Contact

Projectteam Parkeren
14 023
antwoord@haarlem.nl