Wmo-verordening in begrijpelijke taal

Algemeen

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk thuis kunnen wonen. En gemeenten moeten inwoners helpen als ze niet goed kunnen meedoen aan de maatschappij. Dat staat in de Wet maatschappelijke ondersteuning, u kent deze wet misschien als de Wmo. Elke gemeente mag zelf bepalen hoe de hulp wordt geregeld. De gemeenteraad legt de regels vast in een verordening.

Begrijpelijke versie van de verordening

We vinden het als gemeente Haarlem belangrijk dat alle Haarlemmers de verordening kunnen begrijpen. Daarom hebben we deze pagina gemaakt. We leggen in begrijpelijke taal uit wat er in de verordening staat. We kiezen ervoor de belangrijkste onderwerpen uit te leggen. De tekst op deze pagina geeft u geen rechten, de verordening geeft u wel rechten. U kunt in de verordening lezen wat uw rechten precies zijn.

Op deze pagina noemen we de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wmo.

Over deze hulp gaat het

De Wmo is er voor iedereen die niet zelfstandig kan meedoen aan de maatschappij. Ook niet met hulp van familie, buren of vrienden. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • begeleiding en dagbesteding
  • ondersteuning om de mantelzorger een tijdje te ontlasten
  • een plaats in een beschermde woonomgeving voor mensen die een psychische aandoening hebben
  • woningaanpassingen
  • huishoudelijke ondersteuning
  • vervoer

Zo krijgt u in Haarlem hulp

Hebt u hulp nodig om mee te kunnen doen in het dagelijks leven? En kunt u die hulp niet zelf regelen? Is er ook niemand in uw omgeving die u kan helpen? Bijvoorbeeld familie, vrienden of buren. Dan helpt de gemeente u zo goed mogelijk en zo makkelijk mogelijk. 

2 soorten hulp

De verordening noemt 2 soorten hulp: 

  • algemene voorzieningen
  • maatwerkvoorzieningen. Op deze pagina noemen we deze vorm van hulp 'ondersteuning op maat'

Buurts

Voor hulp dicht bij huis kunt u terecht bij Buurts. Buurts heeft wijkteams waar u voor allerlei zaken naartoe kunt. De medewerkers van Buurts helpen u graag verder. U kunt er bijvoorbeeld:

  • hulp krijgen als u een formulier moet invullen
  • koffiedrinken met buren
  • meedoen aan activiteiten
  • uw geldzorgen bespreken

Hulp van Buurts is gratis. U hoeft er niet voor naar de gemeente, u kunt zo bij Buurts binnenlopen. Kan Buurts uw vraag niet oplossen? Dan vertellen ze u wie u wel kan helpen.

Meer hulp nodig

Hebt u meer hulp nodig dan Buurts u kan geven? Dan kijkt Buurts samen met u naar de makkelijkste oplossing. We leggen u hierna uit in welke 5 stappen dat gebeurt.

Dringende hulp nodig

Hebt u met spoed hulp nodig? Dan zorgen we dat u alvast tijdelijke hulp krijgt. We nemen een besluit over vaste hulp als we klaar zijn met ons onderzoek. Over het onderzoek leest u in stap 3. U krijgt de uitkomst van ons onderzoek.

Stap 1: U doet een melding

Hebt u hulp nodig? En is er geen enkele andere manier om die hulp te krijgen? Dan kunt u dit melden bij Buurts of de gemeente Haarlem. U mag ook een melding doen voor iemand anders. Die persoon moet u daar wel toestemming voor geven. Wanneer u zich zorgen maakt over iemand in uw omgeving, kunt u ook (anoniem) een melding doen.

Melding doen

U kunt een melding doen bij Buurts of de gemeente Haarlem.

Buurts

U neemt contact op met het wijkteam bij u in de buurt. U vertelt aan het wijkteam wat uw hulpvraag is. Samen met Buurts gaat u op zoek naar oplossingen voor uw hulpvraag. Op de website van Buurts kunt u lezen voor welke vragen u naar Buurts toe kunt. U vindt uw wijkteam via Wijkteams van Buurts in Haarlem.

Gemeente Haarlem

Wilt u contact met de gemeente? U kunt de gemeente bellen via 023 511 43 68. Dit kan op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur. U kunt de gemeente ook bezoeken in de Publiekshal, Zijlvest 39. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur. U moet wel eerst een afspraak maken via 023 511 43 68.

Wat we met uw melding doen

We onderzoeken:

  • wat uw hulpvraag is
  • wat u hebt gedaan om een oplossing te vinden
  • wat u zelf kunt
  • wat u zelf niet kunt

We hebben daar 6 weken de tijd voor. We sturen u binnen 6 weken weer een brief. Daarin staat hoe we u willen helpen. In de brief staat ook:

  • wat de volgende stappen zijn
  • wat u zelf moet doen
  • dat u gratis cliëntondersteuning kunt krijgen. Dat is iemand die u helpt om hulp via de Wmo te krijgen. Deze persoon is niet iemand van de gemeente Haarlem
  • dat u een persoonlijk plan mag schrijven. Wij moeten uw plan binnen 7 dagen krijgen nadat u de melding hebt gedaan. In het plan schrijft u hoe u het liefst geholpen wordt. Uw cliëntondersteuner kan u helpen uw persoonlijk plan te schrijven

Persoonlijk plan

In een persoonlijk plan schrijft u in elk geval op:

  • welke hulp u nodig hebt
  • waarom u de hulp nodig hebt
  • welke hulp u zelf kunt regelen
  • wat uw persoonlijke situatie is

Stap 2: U krijgt een gesprek

We onderzoeken welke oplossing het beste bij u past. Dat doen we zo:

  • we nodigen u zo snel mogelijk uit voor een gesprek. U mag iemand meenemen naar het gesprek. Soms is het een gesprek per telefoon
  • bij de uitnodiging vertellen we u welke gegevens we van u nodig hebben. En wanneer we die nodig hebben
  • we verzamelen zelf ook gegevens over u om te kunnen bepalen welke hulp u nodig hebt. Als we belangrijke gegevens niet kunnen inzien, vragen we u de gegevens naar ons te sturen. Of we vragen uw toestemming om de gegevens op een andere manier te krijgen

U moet bewijzen wie u bent

U moet aan het begin van het gesprek laten zien wie u bent. Neem daarom uw paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning mee naar het gesprek. 

Waar het gesprek over gaat

We willen graag weten wat voor u belangrijk is bij de hulp die u vraagt. Dan kunnen we zo goed mogelijk rekening houden met bijvoorbeeld uw levensovertuiging, culturele achtergrond en gender. We vragen u in elk geval:

  • hoe u woont
  • wat u zelf kunt doen om uw vraag op te lossen
  • welke hulp u nog nodig hebt
  • of er eerder onderzoek is gedaan naar uw situatie
  • of u eerder hulp hebt gekregen. En welke hulp dat was. We willen u geen hulp aanraden die u al eens gehad hebt en die toen geen oplossing was 

Hebt u een persoonlijk plan naar ons gestuurd? Dan gebruiken we dat ook in ons onderzoek. We onderzoeken in het gesprek ook deze 5 belangrijke vragen:

1. Wat hebt u nodig?

  • Welke problemen hebt u?
  • Wat kunt u niet meer door deze problemen?
  • Wat hebt u zelf al gedaan om uw probleem op te lossen?
  • Wat kan de oplossing zijn?
  • Wat moet het resultaat zijn?

2. Wat kunt u zelf doen?

We gaan uit van uw eigen verantwoordelijkheid en van uw eigen kracht. Dat betekent dat we eerst onderzoeken wat u wél kunt. Of hoe u kunt leren iets zelf te doen. Dat bespreken we met u. We bespreken ook hoe we u daarbij kunnen helpen

We bespreken of u zelf kunt kopen wat u nodig hebt. Bijvoorbeeld een product (zoals een rollator) of een dienst (zoals hulp bij uw huishouden).

3. Wat kan uw netwerk doen?

We gaan uit van uw eigen omgeving. Dat betekent dat we onderzoeken wat uw familie voor u kan doen. En wat vrienden, bekenden en buren voor u kunnen doen. Dat bespreken we met u. We bespreken ook met u hoe we u daarbij kunnen helpen.

We kijken of uw omgeving ondersteuning nodig heeft om u te kunnen helpen. Bijvoorbeeld door de hulp aan u een tijdje van ze over te nemen.

4. Waarvoor hebt u nog ondersteuning van de gemeente nodig?

Kunt u niet alle hulp zelf regelen én kan uw netwerk u niet genoeg helpen? Dan onderzoeken we of we de hulp kunnen aanvullen. U betaalt meestal een eigen bijdrage voor de ondersteuning die u van ons krijgt. 

5. Welke ondersteuning kunt u krijgen van de gemeente?

Als u ondersteuning op maat krijgt, mag u in bepaalde gevallen kiezen of wij die ondersteuning regelen of dat u die zelf inkoopt. Koopt u de ondersteuning op maat zelf in? Dan krijgt u een persoonsgebonden budget, een pgb. Met een pgb kunt u zelf hulp inkopen. In het gesprek leggen we u uit hoe het pgb werkt. En hoe u een pgb kunt aanvragen. 

Stap 3: U krijgt de uitkomst van ons onderzoek

Na uw melding onderzoeken we welke ondersteuning u precies nodig hebt. Voor het onderzoek gebruiken we alle informatie die we over u hebben verzameld. De resultaten schrijven we op in een onderzoeksverslag. We sturen het onderzoeksverslag naar u toe. Er staat in elk geval in:

  • welke hulp u nodig hebt
  • welke problemen u hebt
  • welke ondersteuning volgens ons past bij uw situatie
  • welke adviezen we u hebben gegeven
  • welke afspraken we met u hebben gemaakt

Wanneer u het onderzoeksverslag krijgt

Binnen 6 weken na uw melding krijgt u het onderzoeksverslag. Hebt u opmerkingen of aanvullingen? Schrijft u die dan in het verslag, dan voegen we die toe.

Wat de uitkomst van ons onderzoek kan zijn

Dit zijn de uitkomsten die in het onderzoeksverslag kunnen staan: 

  • u moet zelf hulp regelen. Voor deze hulp geldt de Wmo niet. U hebt daarom geen beslissing van ons nodig
  • een algemene voorziening kan uw vraag oplossen
  • u krijgt ondersteuning op maat. Dat is ondersteuning die past bij u en uw situatie. Het kan een hulpmiddel zijn of een dienst
  • u moet een deel van de hulp zelf regelen en u krijgt ook ondersteuning vanuit de gemeente. Alleen voor de ondersteuning op maat krijgt u van ons een schriftelijke beslissing

U mag ons altijd vragen om ondersteuning op maat. Ook als uit ons onderzoek blijkt dat u de hulp zelf moet regelen. Of dat u een deel van de hulp zelf moet regelen.

Stap 4: U vraagt ondersteuning op maat aan

Is de uitkomst van ons onderzoek dat u ondersteuning op maat krijgt? Dan schrijven we in het onderzoeksverslag een voorstel voor de ondersteuning op maat. U beslist of u het eens bent met het voorstel.

  • Bent u het eens met het voorstel? Zet uw handtekening onderaan het onderzoeksverslag en stuur het met de post terug naar de gemeente Haarlem. U kunt het onderzoeksverslag met uw handtekening ook per e-mail naar ons sturen via wmoadministratie@haarlem.nl
    U hebt nu een aanvraag gedaan voor ondersteuning op maat. In stap 5 leest u hoe het verder gaat
  • Bent u het niet eens met het voorstel? Schrijf dan onderaan het onderzoeksverslag ‘Niet akkoord’, schrijf op waarom u het niet eens bent met het voorstel en zet uw handtekening. Stuur het verslag terug naar de gemeente Haarlem. Dat mag met de post of via e-mail naar wmoadministratie@haarlem.nl

Hebben we binnen 6 weken geen onderzoek gedaan? Dan mag u 6 weken na de melding een aanvraag doen. Wij moeten dan binnen 2 weken beslissen over uw aanvraag.

Stap 5: Wij nemen een besluit

U krijgt een brief met de beslissing. We noemen deze brief een besluit. Naast de gemeente mogen Buurts en de toegang voor dakloze mensen (dit heet de Brede Centrale Toegang, de BCT) het besluit nemen uit naam van de gemeente Haarlem. U krijgt de brief dus van ons, van Buurts of van de BCT.

Wat er in ons besluit moet staan

In ons besluit staat of u ondersteuning op maat krijgt. Krijgt u ondersteuning op maat? Dan staat in elk geval in ons besluit:

  • welke ondersteuning u krijgt. Dat kan een hulpmiddel zijn, of een dienst of zorg. Of een combinatie hiervan
  • wat het resultaat moet zijn van de ondersteuning
  • wanneer u de ondersteuning voor het eerst krijgt
  • hoe lang u de ondersteuning krijgt
  • hoe vaak u de ondersteuning krijgt
  • hoe u de ondersteuning krijgt
  • hoe de ondersteuning betaald wordt. Het kan zijn dat wij de ondersteuning betalen. Het kan ook zijn dat u moet meebetalen. En het kan ook zijn dat u een persoonsgebonden budget krijgt, een pgb

In ons besluit kan ook staan dat u iets niet krijgt. We leggen u in dat geval uit waarom dat is.

Extra afspraken als u een pgb krijgt

Krijgt u een pgb? Dan staat ook in ons besluit:

  • welke ondersteuning u mag betalen van het pgb
  • hoeveel geld u krijgt in het pgb en hoe we dat bedrag berekend hebben
  • hoe lang u het pgb krijgt
  • hoe u moet laten zien wat u betaalt uit het pgb
  • welke kwaliteit de ondersteuning moet hebben die u betaalt van het pgb

Meebetalen

Het kan zijn dat u moet meebetalen aan de ondersteuning. U leest dan in ons besluit hoeveel u moet betalen. Dit noemen wij de eigen bijdrage. U betaalt de eigen bijdrage zolang u de ondersteuning krijgt.

U kunt bezwaar maken

Als u het niet eens bent met ons besluit, kunt u bezwaar maken. U leest in de brief hoe u bezwaar maakt. Er staat ook in dat u naar de rechter kunt gaan als u het na uw bezwaar nog steeds niet met ons eens bent. 

Wanneer u geen ondersteuning op maat krijgt van de gemeente

We geven u geen ondersteuning op maat:

  • als algemene ondersteuning uw vraag kan oplossen
  • als hulp op basis van een andere wet uw vraag kan oplossen
  • als u geen extra kosten hoeft te maken om de ondersteuning zelf te regelen
  • als de ondersteuning die u vraagt niet veilig is voor u of voor andere mensen
  • als de ondersteuning die u vraagt u niet zelfstandiger maakt
  • als u al ondersteuning hebt die volgens ons nog steeds uw vraag oplost
  • als u niet meewerkt aan het onderzoek

Soorten ondersteuning van de gemeente

Er zijn in Haarlem 2 soorten ondersteuning: algemene voorzieningen en ondersteuning op maat. 

Algemene voorzieningen

Met algemene voorzieningen bedoelen we producten, diensten en activiteiten waar iedereen in een bepaalde groep die ondersteuning nodig heeft gebruik van kan maken. We onderzoeken dus niet eerst of u een algemene voorziening nodig hebt. Sommige algemene voorzieningen zijn er voor alle Haarlemmers, andere algemene voorzieningen zijn voor een bepaalde groep Haarlemmers. 

We kijken altijd eerst of een algemene voorziening de oplossing is voor uw vraag. Alleen als een algemene voorziening niet genoeg is, onderzoeken we welke ondersteuning op maat u kunt krijgen. 

We hebben in Haarlem 4 soorten algemene voorzieningen:

1. Ondersteuning wijkteams Buurts: Gewoon in de Wijk

In Haarlem hebben we Buurts. Buurts heeft wijkteams waar u voor allerlei zaken naartoe kunt. De wijkteams geven informatie, raad en hulp aan wie dat nodig heeft. Ze zijn er dus ook als uw familie of bekende een vraag heeft. Hulp van Buurts is gratis. U hoeft er niet voor naar de gemeente, u kunt er zo binnenlopen. Dat noemen we Gewoon in de Wijk.

2. Huishoudelijke ondersteuning

Kunt u uw huishouden niet zelf doen? Of kunt u een deel van uw huishouden niet zelf doen? En kan niemand in uw omgeving u helpen? Dan kunt u huishoudelijke ondersteuning krijgen. Deze hulp zorgt ervoor dat uw woning schoon en leefbaar wordt en blijft. Huishoudelijke ondersteuning is er alleen om de ruimtes waar u leeft schoon en leefbaar te houden. 

Kunt u de was niet zelf doen? En kan niemand in uw omgeving de was voor u doen? Dan kunt u ook huishoudelijke ondersteuning krijgen voor de was.

U hoort van de organisatie die de ondersteuning geeft, hoeveel hulp u krijgt. Huishoudelijke ondersteuning kan ook ondersteuning op maat zijn.

3. Logeerzorg

Krijgt u hulp van uw omgeving? Het is belangrijk dat uw omgeving u kan blijven helpen. Soms is dat even te zwaar of kan uw omgeving u tijdelijk niet helpen. Dan kunt u een poosje naar een logeeradres, waar u de hulp krijgt die even niet mogelijk is vanuit uw omgeving.

4. Tijdelijke opvang voor mensen zonder dak of huis

Hebt u geen woning omdat u zich niet kunt redden in de maatschappij? En kunt u niet wonen bij familie of vrienden? Dan kunt u tijdelijk verblijven in de dak- en thuislozenopvang. Dat kan opvang zijn in Haarlem of ergens anders in Nederland. Vanuit de opvang zoekt u zelf naar een woonplek. U krijgt daar hulp bij en u krijgt ook hulp als u andere problemen hebt. 

Ondersteuning op maat

In de verordening spreken we van een maatwerkvoorziening. Op deze pagina noemen we deze vorm van hulp ‘ondersteuning op maat’. Ondersteuning op maat is ondersteuning die zo goed mogelijk past bij u en uw persoonlijke situatie. 

We hebben in Haarlem verschillende soorten ondersteuning op maat. De meest voorkomende zijn:

  • Opvang slachtoffers huiselijk geweld
  • Huishoudelijke ondersteuning
  • Maatschappelijke opvang
  • Beschermd thuis
  • Beschermd wonen
  • Vervoer
  • Sporthulpmiddel
  • Woningaanpassing
  • Aanvullende ondersteuning

Opvang slachtoffers huiselijk geweld

We spreken van huiselijk geweld als uw huisgenoot of iemand anders uit uw huiselijke of familiekring u of uw kind bijvoorbeeld vernedert, verwaarloost, geestelijk mishandelt of lichamelijk mishandelt. Soms noemen we mensenhandel ook huiselijk geweld.

Hebt u te maken met huiselijk geweld? Is het door het geweld voor u of uw kinderen niet veilig om thuis te wonen? U kunt advies vragen aan Veilig Thuis Kennemerland. U hoeft uw naam niet te noemen. Is het zo onveilig dat u niet thuis kunt blijven wonen? Dan kunt u naar Blijf Groep, die vangt slachtoffers van huiselijk geweld op. Het is tijdelijke opvang, waar u hulp krijgt om een veilige woning te vinden. We verwachten van u: 

  • dat u meewerkt aan een plan om uw veiligheid en die van uw kinderen te vergroten
  • dat u een passende woning accepteert
  • dat u meebetaalt aan uw opvang

Blijf Groep

Hebt u te maken met huiselijk geweld, maar kunt u wel thuis blijven wonen? Ook dan kunt u contact opnemen met Blijf Groep. U hoeft uw naam niet te noemen. Blijf Groep helpt u om het thuis veilig te maken en veilig te houden. Blijf Groep werkt veel samen met Buurts. 

Huishoudelijke ondersteuning

Kunt u uw huishouden niet zelf doen? Of kunt u een deel van uw huishouden niet zelf doen? En kunt u ook niet inschatten wat er moet gebeuren in een huishouden? Dan kunt u ondersteuning op maat krijgen voor huishoudelijke ondersteuning. Het doel van deze ondersteuning kan zijn:

  • dat uw huis schoon en leefbaar is
  • dat u en uw gezin schone kleren hebben
  • dat er dagelijks eten is.

U krijgt geen huishoudelijke ondersteuning als iemand in uw gezin deze taken kan doen. U betaalt een eigen bijdrage voor de huishoudelijke ondersteuning. U moet zelf zorgen voor spullen die nodig zijn om het huishouden te kunnen doen. Bijvoorbeeld een stofzuiger of een wasmachine.

Maatschappelijke opvang

Hebt u geen woning omdat u heel ernstige problemen hebt? Zoals een verslaving of psychische problemen. Dan kunt u maatschappelijke opvang krijgen. U krijgt in de opvang onderdak en begeleiding.

Maatschappelijke opvang stopt:

  • als u bij iemand in uw netwerk kunt wonen
  • als u zelfstandig kunt wonen zonder ondersteuning
  • als u zelfstandig kunt wonen met ondersteuning
  • als u in een beschermde omgeving kunt wonen. We noemen deze ondersteuning op maat 'Beschermd wonen'
  • als een andere wet u beter kan helpen. Bijvoorbeeld de Wet langdurige zorg (Wlz)

Beschermd thuis

Hebt u hulp nodig om thuis te kunnen blijven wonen vanwege psychische problemen? En hebt u ook ’s nachts hulp nodig? Dan kunt u begeleiding krijgen die 24 uur per dag bereikbaar is. We schrijven een plan om u zelfstandiger te maken. U betaalt een eigen bijdrage voor deze ondersteuning op maat. We verwachten van u:

  • dat u accepteert dat u soms begeleiding nodig hebt
  • dat u telefonisch hulp kunt vragen aan de begeleiding
  • dat u een paar uur kunt wachten tot de begeleiding bij u thuis komt
  • dat u meewerkt aan het plan.

Beschermd thuis stopt:

  • als u zelfstandig kunt wonen zonder hulp die 24 uur per dag beschikbaar is
  • als u in een locatie van een aanbieder gaat wonen. We noemen deze ondersteuning op maat 'Beschermd wonen'
  • als een andere wet u beter kan helpen. Bijvoorbeeld de Wet langdurige zorg (Wlz)

Beschermd wonen

Kunt u niet thuis wonen? Lukt het u bijvoorbeeld niet om dagelijkse zaken zelf te regelen? En hebt u ook ’s nachts hulp nodig? Dan kunt u wonen op een locatie waar 24 uur per dag hulp is voor u en de andere bewoners. We noemen deze ondersteuning op maat ‘Beschermd wonen’. We schrijven een plan om u zelfstandiger te maken. We verwachten van u:

  • dat u kunt uitleggen welke ondersteuning u nodig hebt
  • dat u meewerkt aan het plan
  • dat u zich houdt aan de regels van de locatie
  • dat u de leiding van de locatie accepteert
  • dat u een deel van uw verblijf betaalt. U hoort van het CAK hoeveel u moet betalen

Wij beslissen of u 'Beschermd wonen' krijgt. De zorgaanbieder en u spreken af hoe de ondersteuning aan u eruitziet. Beschermd wonen stopt als een andere wet u beter kan helpen. Bijvoorbeeld de Wet langdurige zorg (Wlz). Beschermd wonen stopt ook als u weer zelfstandig kunt wonen.

Wanneer u de ondersteuning 'Beschermd thuis' of 'Beschermd wonen' niet krijgt

Beschermd thuis of Beschermd wonen is niet altijd de beste oplossing. U krijgt deze ondersteuning niet:

  • als u met hulp van uw eigen netwerk of een wijkteam het dagelijks leven zelf kunt regelen
  • als u slachtoffer bent van huiselijk geweld of van mensenhandel. Dan helpen we u via 'Opvang slachtoffers huiselijk geweld'
  • als u niet meewerkt aan ons onderzoek
  • als een andere wet u beter kan helpen
  • als u geen psychische problemen hebt
  • als u onder de verantwoordelijkheid valt van het ministerie van Justitie en Veiligheid

Vervoer

De Wmo heeft als doel dat inwoners kunnen meedoen aan de maatschappij. Daar hoort bij dat u in uw eigen omgeving moet kunnen reizen. Bijvoorbeeld om bij familie of vrienden op visite te gaan. Of om de dokter of tandarts te bezoeken. 

Kunt u niet met het gewone openbaar vervoer reizen, zoals de bus of trein? En kunt u ook niet op een andere manier reizen, zoals met de auto of fiets? Dan kunt u ondersteuning op maat krijgen. Deze ondersteuning heet collectief vervoer. U mag daarmee tot 2.000 kilometer per jaar reizen. De maand waarin u dit toegewezen krijgt, bepaalt het definitieve aantal kilometers. U wordt opgehaald met een auto of bus van RegioRijder. Collectief vervoer betekent dat er meer passagiers kunnen meerijden. Lost collectief vervoer niet uw hele probleem op? Dan kunt u in aanmerking komen voor een individuele vervoersvoorziening, zoals een rolstoel, scootmobiel of driewielfiets.

Voor collectief vervoer betaalt u geen vaste bijdrage per maand. Collectief vervoer betaalt u per rit. Hoeveel u betaalt, hangt af van de afstand die u reist.

Sporthulpmiddel

Sport u veel en hebt u daar een hulpmiddel bij nodig? Dan kunt u in aanmerking komen voor een sporthulpmiddel. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een sportrolstoel.

Woningaanpassing

Vindt u dat u niet goed zelfstandig kunt wonen in uw woning? Bijvoorbeeld omdat u de trap niet meer op kunt of omdat u de badkamer niet kunt gebruiken. En kunt u dit probleem niet zelf oplossen? Dan onderzoeken we welke ondersteuning op maat een oplossing is. We hebben in Haarlem 2 soorten ondersteuning die over wonen gaan:

  • we passen uw woning aan of
  • we helpen u, zodat u kunt verhuizen naar een woning die beter bij uw situatie past.

Wanneer we uw woning niet aanpassen

We passen een woning niet aan:

  • als u een aanpassing vraagt voor een woning of kamer waar u niet altijd woont
  • als u een aanpassing vraagt voor een gemeenschappelijke ruimte. Behalve als de aanpassing de ruimte beter bereikbaar maakt
  • als u een aanpassing vraagt die luxer is dan past bij een sociale-huurwoning
  • als de aanpassing die u vraagt nodig is doordat u de woning niet goed hebt onderhouden
  • als iedereen de aanpassing kan kopen. Ook iemand die weinig geld heeft. En als de aanpassing niet speciaal bedoeld is voor iemand met een beperking

Is de aanpassing duurder dan € 7.500? Dan onderzoeken we of verhuizen een betere oplossing is.

De kosten van de verhuizing

Moet u door een onverwachte medische reden verhuizen naar een zelfstandige woning? En kunt u deze verhuizing niet zelf regelen? Dan kan het zijn dat we meebetalen aan de verhuizing en de inrichting van uw nieuwe woning. U moet dan een verhuisformulier invullen en naar ons toesturen. En uw nieuwe woning moet volgens ons passen bij uw situatie. We betalen de bijdrage nadat u verhuisd bent. 

Bent u verhuisd en vraagt u een aanpassing voor de nieuwe woning? We passen de woning niet aan:

  • als we vinden dat de oude woning een goede oplossing bood. En als er volgens ons geen andere belangrijke reden was om te verhuizen
  • als de nieuwe woning volgens ons niet de beste oplossing is voor uw situatie

Aanvullende ondersteuning bij begeleiding of dagbesteding

Meestal is een algemene voorziening vanuit Gewoon in de Wijk genoeg. Soms is die hulp niet voldoende. Bijvoorbeeld omdat u specialistische ondersteuning nodig hebt. Geldt dat voor u? Dan kan Buurts u helpen aanvullende ondersteuning te vinden. Hoe deze ondersteuning op maat er precies uitziet, hangt helemaal af van uw bijzondere situatie. 

Regels voor het persoonsgebonden budget (pgb)

Meestal kopen wij de ondersteuning op maat voor u. Dat doen we bij een organisatie die u de ondersteuning kan geven. Het kan ook zijn dat u recht hebt op ondersteuning op maat die u zelf kunt kopen met een persoonsgebonden budget, een pgb. Een pgb is geld waarmee u zelf de ondersteuning koopt. We leggen u uit wat de regels zijn.

Wanneer u een pgb kunt krijgen

U kunt alleen kiezen voor een pgb als u recht hebt op:

  • de ondersteuning op maat Beschermd thuis
  • de ondersteuning op maat Beschermd wonen
  • de ondersteuning op maat Huishoudelijke ondersteuning
  • Aanvullende ondersteuning bij begeleiding of dagbesteding
  • hulpmiddelen
  • woningaanpassingen

Hebt u recht op 1 of meer van deze voorzieningen? Dan moet u ook aan de volgende 3 eisen voldoen om een pgb te kunnen krijgen:

  • U moet het geld zelf kunnen beheren en zelf kunnen inschatten of de ondersteuning goed wordt geleverd. Dus zonder hulp van de gemeente. U mag wel iemand in uw omgeving vragen u te helpen. Wij noemen deze persoon uw pgb-vertegenwoordiger
  • De ondersteuning die u uit het pgb wilt betalen, moet volgens ons van goede kwaliteit zijn, passen bij wat u nodig hebt, veilig zijn, resultaat hebben en geschikt zijn voor het doel waarvoor u het pgb hebt gekregen
  • U moet ons kunnen uitleggen waarom u een pgb wilt. En waarom een pgb beter is dan wanneer wij de ondersteuning voor u kopen

Wat we verwachten van u of uw pgb-vertegenwoordiger

U of uw pgb-vertegenwoordiger koopt de ondersteuning op een verantwoorde manier in. Dat betekent:

  • dat de ondersteuning past bij uw vraag en
  • dat de prijs van de ondersteuning redelijk is en
  • dat de ondersteuning van goede kwaliteit is

Hebt u een pgb-vertegenwoordiger? Dan moet deze persoon actief betrokken zijn bij u. Dat betekent dat deze persoon doet wat het beste voor u is en kijkt of de ondersteuning nog past bij uw situatie. Uw pgb-vertegenwoordiger komt bijvoorbeeld regelmatig kijken hoe het met u gaat. 

  • Uw pgb-vertegenwoordiger moet niet te ver bij u vandaan wonen
  • Uw pgb-vertegenwoordiger mag niet zelf pgb-zorg aan u geven. Hij of zij mag ook niets te maken hebben met de organisatie of de persoon die u helpt
  • Uw pgb-vertegenwoordiger moet kunnen beoordelen of de ondersteuning die u krijgt veilig is, past bij wat u nodig hebt en helpt om u zelfstandiger te maken

U moet het ons laten weten als u een andere pgb-vertegenwoordiger wilt aanwijzen.

Hoe u een pgb aanvraagt

Als uit het gesprek dat we met u voeren blijkt dat u ondersteuning op maat krijgt, kunt u kiezen voor een pgb. U kunt een pgb aanvragen voor een dienst of voor een hulpmiddel.

Een pgb aanvragen voor een dienst

Vraagt u een pgb aan voor een dienst? Dan moet u een pgb-plan schrijven. U krijgt hier van Buurts of van de gemeente een formulier voor. In het plan moet staan:

  • waarom u een pgb wilt
  • welke dienst u wilt inkopen
  • hoe u bepaalt dat de dienst van goede kwaliteit is
  • wat het resultaat moet zijn van de dienst

We bespreken uw plan in een pgb-gesprek. Hebt u een pgb-vertegenwoordiger? Dan moet die persoon ook bij het gesprek zijn. De zorgaanbieder mag niet bij het gesprek zijn. Behalve als we vinden dat daar een heel goede reden voor is.

Wie de dienst aan u mag leveren

Mag u een dienst inkopen van uw pgb? Dan bepaalt u zelf of iemand uit uw omgeving of een professionele dienstverlener u de dienst levert. De persoon moet volgens ons:

  • goede kwaliteit leveren
  • deskundig zijn. Dat betekent dat we vinden dat deze persoon goed kan omgaan met u en uw situatie. Soms vragen we speciale diploma’s

De dienst moet volgens ons veilig zijn, passen bij wat u nodig hebt en helpen om u zelfstandiger te maken.

Een pgb aanvragen voor een hulpmiddel

Vraagt u een pgb aan voor een hulpmiddel? Dan hoeft u geen pgb-plan te schrijven. We onderzoeken wel of u voldoet aan de 3 eisen om een pgb te kunnen krijgen. Het hulpmiddel dat u met uw pgb wilt kopen moet volgens ons: 

  • van goede kwaliteit zijn
  • uw vraag om ondersteuning oplossen

Wat u betaalt uit uw pgb

U betaalt alles uit uw pgb wat met uw pgb-aanvraag te maken heeft. U betaalt daar bijvoorbeeld ook een verzekering voor een vervoersvoorziening (zoals een scootmobiel) van.

Wat u niet mag betalen uit uw pgb

U mag uw pgb niet gebruiken:

  • om uw pgb-vertegenwoordiger te betalen
  • voor de kosten van uw administratie
  • om toeslagen te betalen aan uw hulp. Bijvoorbeeld vanwege een feestdag
  • om een opleiding of training voor uw hulp te betalen
  • om een woon- of werkruimte voor uw hulp te betalen

Wanneer u geen pgb krijgt of uw pgb stopt

  • Als u jonger bent dan 18 jaar
  • Als u schulden hebt
  • Als we u in een noodsituatie helpen, krijgt u nog geen pgb
  • Als u ondersteuning buiten Nederland wilt. Behalve als u een pgb hebt en niet zonder pgb-ondersteuning op vakantie kunt. U moet ons toestemming vragen voordat u op vakantie gaat
  • Als u denkt dat de ondersteuning die u wilt van onvoldoende kwaliteit is
  • Als u ons informatie hebt gegeven die niet klopt. Of als u ons niet alle informatie hebt gegeven die we nodig hebben voor onze beslissing. Hebt u al pgb gekregen? Misschien moet u dan terugbetalen
  • U krijgt geen pgb voor maatschappelijke opvang
  • U krijgt geen pgb voor opvang slachtoffers huiselijk geweld
  • U krijgt geen pgb voor ondersteuning waarvan we vinden dat uw omgeving die u kan geven

Hoeveel geld het pgb is

Het bedrag van het pgb hangt af van wat u nodig hebt. Hieronder leest u welke regels we gebruiken om te bepalen hoeveel geld u krijgt.

  • Het pgb is genoeg om hulpmiddelen en de ondersteuning van een professional of bekende te kunnen betalen
  • We kunnen een offerte van een professional gebruiken om te bepalen hoeveel geld u nodig hebt
  • Is die ondersteuning die u koopt duurder dan waar wij dezelfde ondersteuning voor kopen? Dan krijgt u pgb voor het bedrag waar wij de ondersteuning voor kopen. De rest moet u zelf betalen

U betaalt meestal mee

Krijgt u ondersteuning op maat? Dan betaalt u meestal een eigen bijdrage. U betaalt de eigen bijdrage zolang u de ondersteuning krijgt.

Als u een klacht hebt

Bent u niet tevreden over de dienstverlening of de ondersteuning die u via ons krijgt? Vindt u bijvoorbeeld dat een dienstverlener geen goede kwaliteit levert? Of dat die persoon onbeleefd is tegen u? Dan kunt u een klacht indienen. We werken alleen met dienstverleners die regels hebben over hoe ze klachten oplossen. U kunt dus een klacht indienen bij de dienstverlener. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de klacht bij ons indienen. 

Andere afspraken

Hieronder leest u welke algemene afspraken er in de verordening staan.

Wanneer we iets anders mogen doen dan de verordening zegt

Staat er iets in de verordening wat oneerlijke gevolgen heeft voor u? Dan mogen we een andere oplossing kiezen. Deze oplossing mag wel in uw voordeel zijn, maar nooit in uw nadeel. 

Wat er gebeurt als een regel verandert

Veranderen de regels voor uw ondersteuning in de verordening? De afspraken die we al met u hebben, veranderen niet. Pas als we een nieuw besluit over uw ondersteuning maken, volgen we de regels van de nieuwe verordening.

U hebt ondersteuning gevraagd, maar wij hebben nog niet beslist

Moeten we nog een besluit nemen over uw aanvraag? Dan houden we ons aan de regels van de nieuwe verordening.

U hebt bezwaar gemaakt tegen een besluit

Wacht u nog op onze beslissing op uw bezwaar? Dan houden we ons aan de regels van de oude verordening. Tenzij de nieuwe verordening gunstiger voor u uitvalt.