Minder parkeerplekken voor auto’s bij nieuwbouw
Haarlem groeit. Om ervoor te zorgen dat de bedachte parkeeroplossingen bij nieuwbouw kloppen met de plannen van de stad is hier nieuw beleid voor gemaakt. Afgelopen najaar konden Haarlemmers suggesties meegeven voor het nieuwe beleid over parkeernormen bij nieuwbouw. Dat heeft geleid tot enkele aanpassingen.

Wat u moet weten
- De Nota parkeernormen gaat over het parkeren van de fiets en de auto in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen
- Bij nieuwbouw komen minder parkeerplekken voor auto’s. Dit regelen we door het verlagen van de parkeernorm
- De initiatiefnemer van de nieuwbouw is verantwoordelijk voor het uitvoeren van een goede en toekomstbestendige manier om fiets en auto te parkeren
-
De overgangsregeling voor lopende ontwikkelingen is aangescherpt en geeft nu duidelijker aan wanneer een ontwikkeling wel of niet onder de overgangsregeling valt
-
Het uitgangspunt dat de autoparkeernorm geldt als een maximum norm is losgelaten
-
De mobiliteitscorrectie (onderdeel van het stappenplan op basis waarvan de parkeernormen worden toegepast) is op 3 punten aangepast.
-
Een totaaloverzicht van de wijzigingen en correcties is terug te vinden in nota Parkeernormen bij 'Documenten'
-
De aanpassingen staan in een collegevoorstel. Dat gaat nu naar de gemeenteraad ter bespreking.
Waarom we dit doen
Inwoners moeten en willen zich kunnen verplaatsen. Zij gebruiken hiervoor verschillende vervoermiddelen: lopen, fietsen, het openbaar vervoer en de (deel)auto. De fiets en auto hebben één ding gemeen: wanneer een fiets of auto is gebruikt, moet het ergens veilig geparkeerd worden. Dit is een ruimtelijk vraagstuk. Voor een geparkeerde fiets is ongeveer 5 m² nodig, voor een geparkeerde auto 20 tot 25 m² (inclusief de ruimte die nodig is om een fiets of auto te verplaatsen in een parkeervoorziening).
Wat we gaan doen
De verantwoordelijkheid om het parkeren van fiets en auto in een ruimtelijke ontwikkeling op een goede, toekomstbestendige manier op te lossen, ligt vooral bij de initiatiefnemer. Dit kan een lokale ondernemer zijn die zijn winkelpand wil uitbreiden of een projectontwikkelaar die een groot appartementencomplex wil ontwikkelen. Wij hebben een controlerende rol en beoordelen of de bedachte mobiliteits- en parkeeroplossingen kloppen met de plannen van de stad.
Planning
Planning
11 oktober 2022
besluit college van Burgemeester en Wethouders
19 oktober - 30 november 2022
inspraakperiode
27 oktober 2022
bespreking commissie Ontwikkeling
1e kwartaal 2023
bespreking commissie Ontwikkeling
vaststellen in de raad
2e kwartaal 2023
invoering parkeernorm