Trouwen

Algemeen

In Haarlem kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het stadhuis of op een zelfgekozen locatie. De locatie en datum van de ceremonie geven u en uw partner samen aan ons door. Dat kan online door beiden in te loggen met DigiD. Komt u liever naar de publiekshal, dan belt u voor een afspraak.

Wat u moet weten

  • U kunt niet op zondag trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan
  • Nadat u datum en locatie hebt doorgegeven, krijgt u van ons in een e-mail een zaaknummer. Dit nummer hebt u nodig om in ondertrouw te gaan. Dat doet u uiterlijk 6 weken en op z'n vroegst 1 jaar voor de trouwdag. U geeft dan ook uw getuigen door
  • U kunt zelf kiezen welke achternaam u en uw partner willen gebruiken als u getrouwd bent
  • Waaraan u moet denken als u in het buitenland gaat trouwen staat op rijksoverheid.nl

Trouwen op een locatie van de gemeente

  • In het stadhuis kunt u trouwen in de Librije (75 gasten) of Gravenzaal (140 gasten)
  • U krijgt parkeerontheffingen voor 3 auto's. Dit is gratis
  • All-inpakket: u kiest zelf 1 van de 2 locaties en de dag. Het is een persoonlijke ceremonie van maximaal 40 minuten met ruimte voor eigen inbreng. U mag zelf aangeven welke trouwambtenaar van de gemeente uw voorkeur heeft of u kunt een eigen trouwambtenaar regelen
  • Trouwt u op een zaterdag in het stadhuis? Op de Grote Markt is er dan markt
  • Basispakket: ceremonie in de Librije van het stadhuis. Mogelijk op maandag, dinsdag of woensdag. De ceremonie wordt geleid door een trouwambtenaar van de gemeente, duurt maximaal 10 minuten en er is geen toespraak
  • Nulpakket: gratis ceremonie in de huwelijkskamer van de publiekshal. Alleen mogelijk op dinsdag om 9.15 of 9.30 uur met een trouwambtenaar van de gemeente. Alleen u, uw partner en de getuigen zijn aanwezig
  • Hebt u allebei een HaarlemPas? Dan kunt u op dinsdag in de Librije of Gravenzaal van het stadhuis gratis trouwen of uw partnerschap laten registreren

Trouwen op een zelfgekozen locatie

Als u zelf een trouwlocatie in Haarlem kiest, moeten wij die goedkeuren. We controleren dan onder andere of de locatie brandveilig en toegankelijk voor iedereen is. En of er genoeg voorzieningen zijn en dat er geen alcohol wordt geschonken tijdens de ceremonie. Regel daarom uw locatie op tijd. U uploadt een ingevuld Formulier aanwijzen trouwlocatie (pdf) bij uw online melding. U mag zelf aangeven welke trouwambtenaar van de gemeente uw voorkeur heeft of u kunt een eigen trouwambtenaar regelen.

Doorgeven in de publiekshal

Als u een afspraak hebt in de publiekshal, dan komt u samen. Neem de volgende documenten mee:

  • Identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning of rijbewijs) van u en uw partner
  • Als u een eigen trouwlocatie kiest: Formulier aanwijzen trouwlocatie (pdf)

Kosten

  • Nulpakket huwelijkskamer: gratis
  • Basispakket Librije: € 312
  • All-inpakket Gravenzaal, maandag tot en met vrijdag : € 892
  • All-inpakket Gravenzaal, zaterdag : € 1.137 alleen van mei tot en met september
  • All-inpakket Librije, maandag tot en met vrijdag: € 617
  • All-inpakket Librije, zaterdag: € 892 alleen van mei tot en met september
  • Eigen locatie, maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur: € 680. Plus de kosten van de trouwlocatie zelf
  • Eigen locatie, maandag tot en met vrijdag voor 9.00 uur of na 18.00 uur en zaterdag: € 754. Plus de kosten van de trouwlocatie zelf

Extra kosten

  • Trouwboekje: € 41,10
  • Internationaal uittreksel € 14,30
  • Ambtenaar als getuige: € 25,40 per getuige

Wijzigen of annuleren

U kunt uw wijziging of annulering alleen per brief of e-mail doorgeven. De datum waarop wij uw wijziging of annulering ontvangen, bepaalt of en hoeveel geld u terugkrijgt. 

Annuleringsvoorwaarden huwelijk en geregistreerd partnerschap (pdf, 163 kb)