Plannen maken voor parkeren

Bijgewerkt tot en met 10 juni 2025
Status: Voorbereiding

De gemeenteraad heeft op 28 mei 2025 ingestemd met de nieuwe plannen voor parkeren. Dit betekent dat de komende jaren betaald parkeren wordt ingevoerd in 7 wijken.

Luchtfoto Haarlem Noord

Wat u moet weten

  • Er zijn in de 2e helft van 2024 op verschillende manieren met inwoners gesprekken over parkeren gevoerd. De wensen, ideeën en oplossingen - en de keuzes die daarbij horen - zijn besproken met de gemeenteraad.
  • Het college van B en W heeft op 4 maart 2025 een nieuw voorstel aan de gemeenteraad aangeboden. Dit voorstel is nu vastgesteld, inclusief een aantal wijzigingen die de gemeenteraad nog heeft aangebracht. 
  • Na de parkeerdrukmeting van 2026 wordt gekeken of in het Te Zaanenkwartier ook betaald parkeren wordt ingevoerd. 
  • Ook wordt onderzocht of de Sportliedenbuurt kan worden toegevoegd aan de Amsterdamsewijk en wat dit betekent voor de parkeerdruk. 
  • De gemeenteraad heeft het college gevraagd te onderzoeken of de invoering sneller kan plaatsvinden dan tot nu toe voorgesteld.
  • Er was ook een inleidend verzoek gekomen voor een referendum over het nieuwe beleid. De gemeenteraad heeft dit verzoek afgewezen. In de referendumregels staat namelijk dat er geen nieuw referendum kan komen over een onderwerp waar in de afgelopen 4 jaar al een referendum over is geweest.

Wat hieraan vooraf ging

De gemeenteraad heeft een eerder beleidsvoorstel over parkeren ingetrokken naar aanleiding van een raadgevend referendum, waarbij het merendeel tegen het voorstel stemde. Daarop gaf de gemeenteraad het college van B en W de opdracht om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.

We hebben in de 2e helft van 2024 gesprekken gevoerd met inwoners over het parkeerbeleid: 13 wijkgesprekken, een online vragenformulier en een burgerberaad. Het gesprek met de stad was waardevol. Er zijn veel zorgen gehoord en bruikbare suggesties gedaan voor het vervolg.

De webpagina’s over het eerdere voorstel en het referendum worden niet meer bijgehouden, maar zijn nog wel te vinden in ons online archief:

Waarom we dit doen

De stad groeit en moet leefbaar blijven, maar de ruimte is beperkt. Er zijn daarom opnieuw keuzes gemaakt over het gebruik van de ruimte op straat en op de stoep. We kijken naar schone manieren van vervoer die niet veel ruimte nodig hebben, zoals openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen en lopen, en we kijken naar parkeermaatregelen.

Wat we gaan doen

  • Het college gaat betaald parkeren in een wijk invoeren als de parkeerdruk is opgelopen tot 95% of hoger op het maatgevende tijdstip; in woonwijken is dit de avond/nachtsituatie. Dit was 85% in het ingetrokken plan.
  • Parkeren met 2 wielen op de stoep wordt - waar dat veilig kan - toegestaan. Waar dat straks wel en niet mag wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven.
  • Als er in een wijk parkeermaatregelen nodig zijn, gaat een parkeermakelaar op zoek naar extra parkeerplaatsen die dubbel gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld bij kantoren tijdens de avond/nachturen en weekenden.
  • Er komen 4 nieuwe parkeergarages. In het ingetrokken plan waren dat er 2. Er komt er 1 aan de Oudeweg in Haarlem Oost en 1 op het Sonnebornterrein in Haarlem Noord. Daarnaast worden er plannen gemaakt voor nog 2 nieuwe garages, 1 in Zuidwest en 1 in Noord.
  • We kijken of plekken in parkeergarages in de avond en nacht gebruikt kunnen worden.
  • Er wordt meer maatwerk toegepast. Bij grotere sportcomplexen en begraafplaatsen gelden bijvoorbeeld andere tarieven. Ook komt er een algemene werknemersvergunning.
  • Parkeermaatregelen worden de komende 5 jaar stap voor stap in 7 wijken ingevoerd, in plaats van in 11 wijken tegelijk in het ingetrokken plan.
  • Er wordt een nieuwe parkeerzone D toegevoegd. Deze zone krijgt een lager tarief dan de al bestaande zones B en C.

Invoering betaald parkeren met vergunning

Er zijn op dit moment 7 wijken waar stap voor stap betaald parkeren met vergunning wordt ingevoerd. Dit gebeurt over een periode van 5 jaar. Het gaat om de volgende wijken:

  • Ter Kleefkwartier
  • Amsterdamsewijk 
  • Transvaalwijk
  • Indischewijk
  • Vogelenwijk
  • Delftwijk
  • Vondelkwartier

De 1e wijk is in 2026 aan de beurt. Zodra de voorbereidingen in een specifieke wijk starten, worden bewoners en ondernemers in de betreffende wijk hierover geïnformeerd.

Stoplichtmodel

Om een goed beeld van de parkeerdruk in een wijk te krijgen voert de gemeente elke 2 jaar parkeerdrukmetingen uit. Bij deze metingen wordt het aantal geparkeerde auto’s geteld en vergeleken met het aantal officiële parkeerplekken. Het stoplichtmodel gaat uit van het gemiddelde van 3 parkeerdrukmetingen in een wijk en maakt duidelijk wat op welk moment wordt gedaan.

Het stoplichtmodel voor parkeren

Hieronder leggen we uit wat de kleuren in het stoplichtmodel betekenen.

Groen

De gemiddelde parkeerdruk is lager dan 90%. Er zijn voldoende parkeerplekken en er zijn daarom geen maatregelen nodig. Deze wijken - of delen van wijken - hebben de kleur groen. 

De wijken Boerhavewijk, Molenwijk, Parkwijk, Spaarndam en Te Zaanenkwartier zijn op dit moment helemaal groen. 

De wijken Duinwijk, Haarlemmerhoutkwartier, Houtvaartkwartier, Meerwijk, Slachthuiswijk en Waarder- en Veerpolder zijn op dit moment voor een deel groen en voor een deel blauw. In de blauwe gebieden is betaald parkeren al ingevoerd. 

Oranje

De gemiddelde parkeerdruk ligt tussen de 90% en 95%. Er zijn te weinig parkeerplekken, het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) neemt toe en er dreigen onveilige situaties te ontstaan.

De volgende maatregelen worden ingevoerd in oranje wijken:

  • Bewoners worden geïnformeerd over de hoge parkeerdruk en de gevolgen daarvan
  • Parkeren met 2 wielen op de stoep wordt toegestaan waar dat veilig kan. Dit telt mee in de volgende parkeerdrukmetingen
  • De parkeermakelaar verkent extra parkeerruimte bij bedrijven in de buurt
  • Autodelen wordt gestimuleerd

Er zijn op dit moment geen oranje wijken.

Rood

De gemiddelde parkeerdruk is 95% of hoger. Er is een structureel parkeerprobleem. Vanaf een parkeerdruk van 95% komt de verkeersveiligheid en toegankelijkheid in gevaar. Dit komt door fout geparkeerde auto’s en doordat het aantal auto’s dat daar een plek moet zoeken (zoekverkeer) enorm toeneemt. Dit is het moment waarop het college besluit om in te grijpen. Deze wijken - of delen van wijken - hebben de kleur rood.

De volgende aanvullende maatregelen worden stap voor stap ingevoerd in rode wijken:

  • Betaald parkeren wordt ingevoerd
  • Er wordt een maximumaantal vergunningen bepaald, het zogenoemde vergunningenplafond
  • Is het maximumaantal bewonersparkeervergunningen bereikt, dan komt men op de wachtlijst voor de 2e bewonersparkeervergunning. Men heeft altijd recht op een 1e bewonersparkeervergunning. Overigens geldt hetzelfde voor andere parkeervergunningen; als het maximum uitgegeven parkeervergunningen is bereikt, dan komt er een wachtlijst.
  • Er komt een overgangsregeling voor 3e bewonersparkeervergunningen in de uitbreidingsgebieden.
  • Maatwerk in vergunningen en/of maatwerk in specifieke situaties, zoals bijvoorbeeld bij grote sportcomplexen.

Parkeerdruk per wijk in 2025 volgens stoplichtmodel

Kaart van Haarlem waar per wijk volgens het stoplichtmodel de parkeerdruk in 2025 is aangegeven

Planning

Planning

19 oktober - 30 november 2022

Voltooid
Voltooid

inspraakperiode Nota Uitwerking parkeerregulering, iedereen kon reageren

30 maart 2023

Voltooid
Voltooid

vaststelling Nota Uitwerking parkeerregulering

30 november 2023

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad geeft akkoord voor raadgevend referendum

6 maart 2024

Voltooid
Voltooid

referendum over de Nota Uitwerking parkeerregulering

28 maart 2024

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad trekt nota in en geeft opdracht voor gesprek met de stad

11 juni - 15 juli 2024

Voltooid
Voltooid

wijkgesprekken

12 juni - 26 juni 2024

Voltooid
Voltooid

online vragenlijst

11 september - 23 oktober 2024

Voltooid
Voltooid

burgerberaad

5 november 2024

Voltooid
Voltooid

eindverslag gesprek met de stad 

19 november 2024

Voltooid
Voltooid

college van B en W bespreekt opinienota parkeren

12 december 2024

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad bespreekt opinienota parkeren

4 maart 2025

Voltooid
Voltooid

collegebesluit nieuw voorstel parkeerbeleid

3 april 2025

Voltooid
Voltooid

Commissie beheer bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid

17 april 2025

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad bespreekt nieuw voorstel parkeerbeleid 

28 mei 2025

Voltooid
Voltooid

gemeenteraad beslist over nieuw voorstel parkeerbeleid

2e helft 2025

Todo
Todo

voorbereiding organisatie

2026

Todo
Todo

start voorbereiding eerste wijk

Contact

Projectteam Parkeren
14 023
antwoord@haarlem.nl